The Colloquium of Music Education at a Higher Level at the Department of Music at UAA Five Years after its Funding
Antecedents, achievements, and challenges
DOI:
https://doi.org/10.33064/2018docere191723Keywords:
musical education, higher education, researcher training, academic meetingsAbstract
The proposed definitions for the term -colloquium- agree that it refers to a meeting that invites people interested in having a discussion on a specific subject. Five years ago, Dr. Raúl Capistrán and the professor Juan Pablo Correa, faculty researchers of the Department of Music, which belongs to the Arts and Culture Department at the Universidad Autónoma de Aguascalientes, decided to invite to national academics to discuss the different issues that musical education at university faces in our country. This led to the first edition of the National Colloquium on Higher Education in Music (CEMNS), held in the summer of 2014. Two more national emissions followed, and in 2017, the invitation was extended internationally; thus, since then, the letter ‘I’ was included in its acronym. From June 27 to 29, 2018 the Academic Body (CA), UAA-CA-117 “Education and Knowledge of Music” held the fifth edition of CIEMNS. Through this communication, the CA reaffirms its commitment to documenting the recent history of higher music education in Mexico, a project initiated in 2017, which clearly shows a tendency to become a research line. The antecedents, achievements, and challenges derived from this academic gathering are presented.
Translated by Adán Israel Vázquez Alba.
Downloads
Metrics
References
Animal Político (2018). Itzel Santiago Cortés, la primera mujer ciega en obtener una maestría en Música por la UNAM. México Desigual. México: Animal Político. Consultado en: https://bit.ly/2yvrJjo.
Capistrán, R. (Coord.). (2015). Educación Musical a Nivel Superior. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Consultado en: https://bit.ly/2yhRCnq.
Correa, J., Carbajal, I., Capistrán, R. y Moreno, R. (Comps.). (2016). Educación musical universitaria: Filosofía y estrategias curriculares. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Libro electrónico en línea: https://bit.ly/2Ccdjbu.
Kreutz, G. (2017). Reunión con el Cuerpo Académico del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. En minuta sin número, 19 de junio de 2017, Aguascalientes, México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. [Documento mecanoescrito no publicado].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
El lector y/o usuario que utilice el material publicado en la revista DOCERE de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, deberá en todos los casos: a) Reconocer la autoría del material utilizado, proporcionando un enlace a la licencia, además de indicar sí se han realizado cambios al material; b) Queda prohibido utilizar el material proveniente de la revista DOCERE, con finalidad comercial y, C) En los casos en los que se realice la remezcla, transformación o creación, a partir del material publicado de la revista DOCERE, se deberá dar reconocimiento de los derechos que correspondan a la Universidad Autónoma de Aguascalientes, en su carácter de titular de la materia protegible utilizada. En caso de infracción a lo antes dispuesto, el lector y/o usuario, se hará acreedor a las sanciones que establece la legislación de la materia.