The Colloquium of Music Education at a Higher Level at the Department of Music at UAA Five Years after its Funding

Antecedents, achievements, and challenges

Authors

  • Irma Susana Carbajal Vaca Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Raúl W. Capistrán Gracia Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2018docere191723

Keywords:

musical education, higher education, researcher training, academic meetings

Abstract

The proposed definitions for the term -colloquium- agree that it refers to a meeting that invites people interested in having a discussion on a specific subject. Five years ago, Dr. Raúl Capistrán and the professor Juan Pablo Correa, faculty researchers of the Department of Music, which belongs to the Arts and Culture Department at the Universidad Autónoma de Aguascalientes, decided to invite to national academics to discuss the different issues that musical education at university faces in our country. This led to the first edition of the National Colloquium on Higher Education in Music (CEMNS), held in the summer of 2014. Two more national emissions followed, and in 2017, the invitation was extended internationally; thus, since then, the letter ‘I’ was included in its acronym. From June 27 to 29, 2018 the Academic Body (CA), UAA-CA-117 “Education and Knowledge of Music” held the fifth edition of CIEMNS. Through this communication, the CA reaffirms its commitment to documenting the recent history of higher music education in Mexico, a project initiated in 2017, which clearly shows a tendency to become a research line. The antecedents, achievements, and challenges derived from this academic gathering are presented.

 

 

Translated by Adán Israel Vázquez Alba.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Irma Susana Carbajal Vaca, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Profesora investigadora del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes y líder del Cuerpo Académico UAA-CA-117 “Educación y Conocimiento de la Música”. Cuenta con maestría y doctorado en Educación. Sus áreas de formación son: música, comunicación y educación. Su línea de investigación se centra en el proceso enseñanza-aprendizaje de la música, con énfasis en semiótica musical. Ha realizado diversas estancias académicas en Alemania: Berlín (1994), Marburg (1998-1999), Mannheim (2001-2003), Oldenburg (2010 y 2017). Sus publicaciones están disponibles en: https://uaa.academia.edu/IrmaSusana-CarbajalVaca.

Raúl W. Capistrán Gracia, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Pianista, educador e investigador. Es licenciado en Ejecución Pianística por la Escuela Superior de Música y Danza de Monterrey, maestro en Ejecución Pianística por la Baylor University y doctor en Artes Musicales por la Texas Tech University. Es profesor-investigador titular del Departamento de Música y secretario de Investigación del Centro de las Artes y la Cultura en la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Es miembro del grupo de investigación “Educación y Conocimiento de la Música”, a través del cual fundó y contribuye a la coordinación del Coloquio Internacional de Educación Musical a Nivel Superior (CIEMNS) y del Seminario Permanente del Departamento de Música (SEMPER).

References

Animal Político (2018). Itzel Santiago Cortés, la primera mujer ciega en obtener una maestría en Música por la UNAM. México Desigual. México: Animal Político. Consultado en: https://bit.ly/2yvrJjo.

Capistrán, R. (Coord.). (2015). Educación Musical a Nivel Superior. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Consultado en: https://bit.ly/2yhRCnq.

Correa, J., Carbajal, I., Capistrán, R. y Moreno, R. (Comps.). (2016). Educación musical universitaria: Filosofía y estrategias curriculares. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Libro electrónico en línea: https://bit.ly/2Ccdjbu.

Kreutz, G. (2017). Reunión con el Cuerpo Académico del Departamento de Música de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. En minuta sin número, 19 de junio de 2017, Aguascalientes, México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. [Documento mecanoescrito no publicado].

imagen-artículo

Published

2018-12-19

How to Cite

Carbajal Vaca, I. S., & Capistrán Gracia, R. W. (2018). The Colloquium of Music Education at a Higher Level at the Department of Music at UAA Five Years after its Funding: Antecedents, achievements, and challenges. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (19), 10–12. https://doi.org/10.33064/2018docere191723

Issue

Section

Tema de interés