Analysis of Influential Factors on Memorization of Tonal Melodic Dictation

Authors

  • Vitalis Missael López Delgado Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Juan Pablo Correa Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2021docere243329

Keywords:

tone, memory, solfege, melodic dictation, music education

Abstract

Memory is a cognitive tool essential to the musician since it allows them to make sense of what they play and listen. For this reason, it is a central ability in music education. In solfege classes, traditionally, dictation has been the way of working. This article presents an analysis of some influential factors on memorization of tonal melodic dictation aiming to substantiate teaching and learning strategies for this subject. After the analysis of an important part of the state of knowledge and some brief recommendations, it is concluded that, since it is a multifactorial phenomenon, the line of research on the development of memory in dictation requires further research to be certain about its application to learning. Nonetheless, this work is presented as a baseline in order for teachers and tutors experiment systematically in the design and evaluation of their strategies, relying on the scientific knowledge achieved.

 

Translated by Mario Alejandro López De Luna

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vitalis Missael López Delgado, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Egresó de la Licenciatura en Música, del Centro de las Artes y la Cultura, de la Universidad Autónoma de Aguascalientes en julio de 2020. Como trompetista ha desarrollado su carrera en distintos géneros, desde el ámbito académico hasta el popular. Es miembro fundador de la Big Band Oficial de Aguascalientes y trompetista en la Orquesta Filarmónica de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Desde el 2017 ha sido tutor en el sistema de Tutorías Par de la UAA, impartiendo armonía y solfeo, de ahí surgió el interés por la investigación de la memoria musical.

Juan Pablo Correa, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es un músico mexicano nacido en Colombia. En 1999, recibió el título de maestro en Música –guitarrista–por la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá, Colombia. Durante los años 2000 y 2004, culminó sus estudios de maestría en Música Contemporánea, en la Universidad de York, y de especialización en Educación Superior en York College, Reino Unido. Labora como profesor investigador del Departamento de Música del Centro de las Artes y la Cultura de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Sus principales intereses como catedrático e investigador son la percepción y cognición de la música, el análisis de la música académica contemporánea y la educación musical a nivel superior.

Published

2021-06-01

How to Cite

López Delgado, V. M. ., & Correa, J. P. (2021). Analysis of Influential Factors on Memorization of Tonal Melodic Dictation. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (24), 13–17. https://doi.org/10.33064/2021docere243329