University as a Social Innovation Agent

Authors

  • Neftalí Parga Montoya Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Karina Montiel González Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2024docere317857

Keywords:

social education, social innovation, social entrepreneurship

Abstract

The role of university formation for the improvement of the current and future societies is evident in the motivation of students to participate in the solution of problems that affect their immediate environment. Social entrepreneurship, social innovation, and the development of social awareness represent the essential tools that for professionals to become agents of change. The present article aims to explore to explore the link between the university and the social innovation of the Universidad Autónoma de Aguascalientes. The results were found to be significant, which implies that the activities, resources, and the development of educational programs influence the students’ ability to creatively and innovatively solve the problems of society.

 

Translated by: Adán Israel Vázquez Alba.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del PDF
26
Feb 07 '25Feb 10 '25Feb 13 '25Feb 16 '25Feb 19 '25Feb 22 '25Feb 25 '25Feb 28 '25Mar 01 '25Mar 04 '25Mar 07 '253.0
|

Author Biographies

Neftalí Parga Montoya, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctor en Ciencias Administrativas por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Es profesor de tiempo completo del Departamento de Agronegocios del Centro de Ciencias Empresariales de la UAA. Funge como líder del cuerpo académico en consolidación: “Competitividad y Cadena de Valor”. Es miembro nivel I del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII) y cuenta con Perfil Deseable PRODEP. Participa como responsable y colaborador en proyectos de investigación de alcance local, estatal, nacional e internacional en emprendimiento social. Cuenta con publicaciones en índices internacionales y nacionales en el área del emprendimiento social, teoría institucional, pobreza e innovación.

Karina Montiel González, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctora en Educación por la Escuela Libre de Ciencias Políticas y Administración Pública de Oriente, colaboradora en el Departamento de Filosofía del Centro de Ciencias Sociales y Humanidades de la UAA en el programa de Radio UAA: “Dilemas éticos” y “Hoy filosofía”. Profesora de medio tiempo adscrita a la Dirección General de Educación Tecnológica e Industrial. Presidenta estatal de temas de filosofía por la Dirección General de Educación Tecnológica e Industrial.

References

Adams, R., Grichnik, D., Pundziene, A. & Volkman, C. (2023). Artificiality and sustainability in entrepreneurship. En FGF Studies in Small Business and Entrepreneurship. https://doi.org/10.1007/978-3-031-11371-0_9. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-11371-0

Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-servicio: una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), 5-11.

Bayuo, B. B., Chaminade, C. & Göransson, B. (2020). Unpacking the role of universities in the emergence, development and impact of social innovations – A systematic review of the literature. Technological Forecasting and Social Change, 155(octubre 2019), 120030. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120030. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120030

Bazan, C., Gaultois, H., Shaikh, A., Gillespie, K., Frederick, S., Amjad, A., Yap, S., Finn, C., Rayner, J. & Belal, N. (2020). Effect of the university on the social entrepreneurial intention of students. New England Journal of Entrepreneurship, 23(1), 3-24. https://doi.org/10.1108/NEJE-05-2019-0026. DOI: https://doi.org/10.1108/NEJE-05-2019-0026

Belcher, B. M., Claus, R., Davel, R. & Jones, S. M. (2022). Evaluating and improving the contributions of university research to social innovation. Social Enterprise Journal, 18(1), 51-120. https://doi.org/10.1108/SEJ-10-2020-0099. DOI: https://doi.org/10.1108/SEJ-10-2020-0099

Bulut, C., Eren, H. & Halac, D. S. (2013a). Social innovation and psychometric analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 82, 122-130. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.235. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.235

Bulut, C., Eren, H. & Halac, D. S. (2013b). Which one triggers the other? Technological or social innovation. Creativity Research Journal, 25(4), 436-445. https://doi.org/10.1080/10400419.2013.843358. DOI: https://doi.org/10.1080/10400419.2013.843358

Cinar, R. & Benneworth, P. (2021). Why do universities have little systemic impact with social innovation? An institutional logics perspective. Growth and Change, 52(2), 751-769. https://doi.org/10.1111/grow.12367. DOI: https://doi.org/10.1111/grow.12367

García-González, A. & Ramírez-Montoya, M. S. (2021). Social entrepreneurship education: Changemaker training at the university. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 11(5), 1236-1251. https://doi.org/10.1108/HESWBL-01-2021-0009. DOI: https://doi.org/10.1108/HESWBL-01-2021-0009

Howald, J., Kaletka, C., Schroder, A., Rehfeld, D. & Terstriep, J. (2016). Social innovation: Driving force of social change, 612870, 32. https://www.si-drive.eu/?p=2283.%0Ahttps://www.si-drive.eu/?p=2283.%0AThis.

Parga Montoya, N., Montiel González, K. & Romo Bacco, C. E. (2024). La universidad y su papel en el emprendimiento social. Docere, 29, 26-31. https://doi.org/10.33064/2023docere295076. DOI: https://doi.org/10.33064/2023docere295076

Published

2025-02-07

How to Cite

Parga Montoya, N., & Montiel González, K. (2025). University as a Social Innovation Agent. DOCERE, (31), 17–21. https://doi.org/10.33064/2024docere317857