The University and Its Role in Social Entrepreneurship

Authors

  • Neftalí Parga Montoya Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Karina Montiel González Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Carlos Eduardo Romo Bacco Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2023docere295076

Keywords:

entrepreneurial capabilities, innovation, social entrepreneurship intention

Abstract

Social entrepreneurs are key pillars in the social and economic development of today's communities. Teaching in higher education has a social mandate since its inception. This article presents how the environment at the Universidad Autónoma de Aguascalientes fosters social entrepreneurship and compares students who have intentions to undertake social ventures in the future. Through a digital survey, data was collected on the university environment and its perceptions of entrepreneurship, yielding 134 responses from students who took courses related to business, management, entrepreneurship, and finance at the institution during the second semester of 2022. An ANOVA was used to evaluate these perceptions of social entrepreneurship in the university environment. The fundamental role of higher education institutions as change agents for students to promote social entrepreneurship was confirmed. This positive impact will have an effect on the development of communities and the consolidation of strategies that help mitigate inequality gaps in society.

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez.

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Author Biographies

Neftalí Parga Montoya, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctor en Ciencias Administrativas por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Es profesor de tiempo completo del Departamento de Agronegocios, del Centro de Ciencias Empresariales de la UAA. Funge como líder del cuerpo académico en consolidación: “Competitividad y cadena de valor”. Es miembro nivel I del Sistema Nacional de Investigadores. Participa como responsable y colaborador en proyectos de investigación de alcance local, estatal, nacional e internacional en el sector de los agronegocios y microempresas en general. Cuenta con publicaciones en índices internacionales y nacionales en el área del emprendimiento, teoría institucional, pobreza e innovación.

Karina Montiel González, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctora en Educación por la Escuela Libre de Ciencias Políticas y Administración Pública de Oriente. Es profesora del Departamento de Filosofía, del Centro de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma de Aguascalientes y de la Dirección General de Educación Tecnológica e Industrial. Ha impartido las asignaturas de Ética profesional, Ética para las finanzas e Ingeniería y sociedad en el tipo educativo superior; y Ética, Lógica, Filosofía y Humanidades en educación media superior. Actualmente, ocupa el cargo de presidenta estatal del área disciplinar de Temas de filosofía de Aguascalientes, por la Dirección General de Educación Tecnológica e Industrial.

Carlos Eduardo Romo Bacco, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctor en Ciencias y Tecnologías Agrícolas, Pecuarias y de los Alimentos por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Es profesor de tiempo completo del Departamento de Agronegocios, del Centro de Ciencias Empresariales de la UAA. Miembro del cuerpo académico en consolidación: “Competitividad y cadena de valor”. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores, en el nivel de candidato. Es responsable de proyectos de investigación aplicada al sector agroalimentario para la evaluación económica, social y ambiental de unidades productivas agrícolas, pecuarias y de transformación en el estado de Aguascalientes.

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Published

2024-02-15

How to Cite

Parga Montoya, N., Montiel González, K., & Romo Bacco, C. E. (2024). The University and Its Role in Social Entrepreneurship. DOCERE, (29), 26–31. https://doi.org/10.33064/2023docere295076