Institutional factors and SDG adoption in Mexican Public Universities
DOI:
https://doi.org/10.33064/iycuaa2025968311Keywords:
education policy, SDGs, public universities, higher education, sustainabilityAbstract
This paper analyzes the institutional factors that influence the adoption of the Sustainable Development Goals in Mexican public universities in Zone IV of ANFECA. Using a cross-sectional regression model, it examines whether graduation rates and the number of accredited academic programs predict the timing of adoption of the first SDG project in 2024. The results, obtained using ordinary least squares, reveal that none of the factors show statistically significant effects, although the number of accredited programs shows a slight positive trend. The absence of multicollinearity and autocorrelation problems was verified, which supports the consistency of the model. The analysis reveals that academic variables alone do not explain the early institutionalization of sustainability, emphasizing the importance of qualitative and contextual factors. This work offers a first empirical approximation and provides useful evidence to guide university policies around the 2030 agenda.
Downloads
References
• UNESCO-IESALC. (2022). Los ODS y la educación superior: herramientas para su integración institucional. Obtenido de https://www.iesalc.unesco.org
• Albareda-Tiana, S., García-González, M., & Jiménez-Fontana, R. (2022). Sustainability reporting and university governance: indicators of accountability in higher education. Sustainability, 14(1), 341. doi:https://doi.org/10.3390/su14010341
• Amey, M. J., & Brown, D. F. (2020). Institutional change and sustainability in higher education.
• ANUIES . (2020). Educación superior y desarrollo sostenible: Avances en la implementación de la Agenda 2030 en IES mexicanas.
• ANUIES. (2022). Educación Superior y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Avances y desafíos en México. . ANUIES.
• Brundiers, K. B., Cohen, M., Diaz, L., Doucette-Remington, S., & ... & Zint, M. (2021). Key competencies in sustainability in higher education—towards an agreed-upon reference framework. Sustainability Science, 16(1), 13–29. doi:https://doi.org/10.1007/s1165-020-00838-2
• Cano, M., Vargas, A., & Leal, J. (2022). Gestión de indicadores educativos en instituciones públicas: una mirada desde la planeación estratégica. Revista Latinoamericana de Educación, 58(3), 45-63.
• DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147–160.
• Findler, F., Schönherr, N., Lozano, R., & Stacherl, B. (2021). Assessing the impacts of higher education institutions on sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education, 22(3), 631-648. doi:https://doi.org/10.1108/IJSHE-09-2019-0270
• Garzón, C. &. (2021). Financiamiento y sostenibilidad en universidades públicas mexicanas: retos estructurales y estrategias institucionales. . Revista de la Educación Superior, 50(198), 47–65. doi: https://doi.org/10.36857/resu.2021.198.03
• González, E., & Pérez, L. (2023). Monitoreo institucional basado en indicadores académicos: herramientas para la mejora educativa en universidades mexicanas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 16(1), 21-37.
• López-Leyva, S., & Rodríguez-Gómez, R. &.-R. (2020). La sostenibilidad financiera de las universidades públicas en México: una aproximación desde el análisis institucional. Perfiles Educativos, 42(168), 134–155. doi: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59624
• Lozano, R. C.-A. (2015). A review of commitment and implementation of sustainable development in higher education: results from a worldwide survey. Journal of Cleaner Production, 108, 1-18. doi:https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.09.048
• Lozano, R., Barreiro-Gen, M., & Lozano, F. J. (2021). Teaching sustainability in European higher education institutions: Assessing the connections between competences and pedagogical approaches. . Sustainability, 13(5), 2580. doi:https://doi.org
• Lozano, R., Barreiro-Gen, M., Lozano, F. J., & Sammalisto, K. (2019). A holistic model for integrating sustainability in university curricula. Journal of Cleaner Production, 226, 1094 - 1102. doi:https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.04.126
• ONU. (2025). Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Obtenido de https://sdgs.un.org
• Padilla-González, L. E., Ramírez-Montoya, M. S., & & Rodríguez-Abitia, G. ,. (2023). Universidades sostenibles y su vinculación con los ODS: propuestas desde la educación superior latinoamericana. . Sustainability. doi:https://doi.org/10.3390/su15054233
• Ramírez-Montoya, M. S., Mena, J., & & Rodríguez-Abitia, G. (2021). Transforming higher education for the Sustainable Development Goals: A systemic literature review. Journal of Sustainability Research, 3(2). doi:https://doi.org/10.20900/jsr20210014
• Rodríguez-Hernández, A., & Ramos-Rodríguez, M. (2023). Diagnóstico sobre la incorporación de los ODS en las universidades públicas mexicanas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 14(40), 45–67.
• Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations. Free Press.
• Sen, A. (1999). Development as Freedom. . Oxford University Press.
• Sibbel, A. (2021). Pathways towards sustainability: Higher education perspectives . Sustainability, 13(2), 2335. doi:https://doi.org/10.3390/su13042335
• Sonetti, G., Brown, M., & Naboni, E. (2021). Education for sustainable development in higher education. Sustainability, 13(6), 3280. doi:https://doi.org/10.3390/su13063280
• Tilbury, D. (2016). UNESCO. Obtenido de Education for Sustainable Development: An expert review of processes and learning. .
• UNESCO . (2021). Education for Sustainable Development: A Roadmap. Obtenido de United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
• UNESCO. (2020). Education for Sustainable Development: A roadmap. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802
• Universidad Autónoma de Nayarit, Dirección de Planeación. (2025, julio). Titulados [Datos institucionales]. https://planeacion.uan.mx/indicadores/titulados.php
• Vallaeys, F. l. (2014). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión institucional. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(13), 105-117.
• Young, S., Emmanuel, R., & Orr, D. (2023). The emergence of sustainability leadership. International Journal of Educational Development , 98(102748). doi:https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102748
• Zúñiga Sánchez, O., Marúm Espinosa, E., & Rodríguez Armenta, C. E. (2022). La educación para el desarrollo sostenible en la educación superior: El efecto de las áreas del conocimiento en las concepciones del profesorado universitario. Archivos Analíticos.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Laura Talina Rivera-Rivas, Ricardo Gómez-Alvarez, Juan Francisco Gómez-Cárdenas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras publicadas en versión electrónica de la revista están bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)