The Impact of Tutoring through Longitudinal Accompaniment

An Experience from Universidad Autónoma de Aguascalientes Preparatory School, Eastern Campus (BACHUAA).

Authors

  • Carolina Monserrat Báez Ruiz Esparza Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Angélica Rocío Landeros Romo Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • María de los Ángeles Sánchez Navarro Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2020docere222853

Keywords:

tutor, tutors, tutoring, accompaniment, longitudinal, education, orientation, communication, experience, life plan

Abstract

This article presents a general overview of the development of longitudinal tutoring in Upper Secondary Education Center of the Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). In this regard, this article emphasizes the importance of the longitudinal tutor’s profile to accompany the student academically, personally, familiarly, and socially. Finally, this article shares the experience of the incorporation of life plan strategy from a proposal of the Undersecretariat of Upper Secondary Education of Ministry of Public Education for the incorporation of longitudinal tutoring sessions in the same campus, which can be useful for tutors that work in upper higher education.

 

Translated by Adán Israel Vázquez Alba

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carolina Monserrat Báez Ruiz Esparza, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es maestra en Educación. Actualmente se encuentra adscrita al Área de Orientación Educativa del Centro de Educación Media de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, plantel oriente, donde es tutora desde el año 2013. Ha impartido las materias de: Metodología de la investigación e Introducción a las ciencias sociales, en el mismo tipo educativo.

 

Angélica Rocío Landeros Romo, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Cuenta con la licenciatura en Asesoría Psicopedagógica por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA), y maestría en Psicoterapia Gestalt por el Instituto de Psicoterapias Humanistas, A.C. Está adscrita al Área de Orientación Educativa del Centro de Educación Media de la UAA, plantel oriente, donde es tutora longitudinal, del turno matutino, desde el año 2017.

 

María de los Ángeles Sánchez Navarro, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Licenciada en Asesoría Psicopedagógica por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Colabora en el Área de Orientación Educativa del Centro de Educación Media de la UAA, plantel oriente, donde es tutora desde el año 2014. Ha impartido la materia de Tutoría en el mismo tipo educativo.

 

 

Published

2020-06-30

How to Cite

Báez Ruiz Esparza, C. M., Landeros Romo, A. R., & Sánchez Navarro, M. de los Ángeles. (2020). The Impact of Tutoring through Longitudinal Accompaniment: An Experience from Universidad Autónoma de Aguascalientes Preparatory School, Eastern Campus (BACHUAA). DOCERE, (22), 15–19. https://doi.org/10.33064/2020docere222853

Issue

Section

Teachers and their environment