Se Lumen Proferre: The Humanistic Educational Approach in the UAA

Authors

  • Departamento de Formación y Actualización Académica Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2023docere284639

Keywords:

humanistic education, university, teaching practice, humanism

Abstract

Some elements and characteristics of the philosophical humanistic educational approach adopted by the Universidad Autónoma de Aguascalientes since its birth, 50 years ago, with the transformation of the Instituto Autónomo de Ciencias y Tecnología on June 19, 1973, are presented. Some of the main guiding documents in which the humanistic approach of the university is made explicit are identified. The general antecedents about humanistic education as the main strategy for the promotion of this educative approach among the university community are shared: of students through the Institutional Program of Humanistic Education, of teachers with the Institutional and Teachers Update Program, and of the administrative personal. And some day-to-day actions that also contribute are made visible. Teachers’ participation in courses of the area of humanistic education since the approval of the Institutional Teacher Training and Updating Program in 2013 is summarized.

 

Translated by Mario Alejandro López De Luna

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Departamento de Formación y Actualización Académica, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Creado en el año 2011, en el marco del proceso de reestructura organizativa de la Dirección General de Docencia de Pregrado de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, con un legado de más de 20 años de experiencia en la formación docente, de su antecesora la Coordinación de la Unidad de Formación Académica de Profesores. El Programa Institucional de Formación y Actualización Docente, aprobado en el año 2013, es la estrategia central del departamento para ofrecer sus servicios: cursos generales y especiales, asesoría pedagógica, así como la investigación y edición de contenidos sobre el acontecer educativo para su divulgación a través de diversos medios.

Published

2023-09-06

How to Cite

Departamento de Formación y Actualización Académica. (2023). Se Lumen Proferre: The Humanistic Educational Approach in the UAA . DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (28), 13–18. https://doi.org/10.33064/2023docere284639

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5