Risk factor identification for stress generated in upper Secondary Education Students under NOM-035-STPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2024934646

Keywords:

Academic stress, Socioemotional health, Psychosocial factors, High school education, NOM-035-STPS

Abstract

In high school students, stress is an issue that needs to be analyzed and addressed due to its impact on physical, emotional, and psychological levels. This work describes an analysis of the presence of risk factors in a high school institution based on the application of NOM-035-STPS. The study's methodology has a quantitative, descriptive, cross-sectional approach, with random sampling, and a sample composed of 112 students. The results indicate that during and after the pandemic, some stress-related risk factors associated with workload occurred, although the management of communication in the school has been effective, and, coupled with safety and hygiene protocols, has succeeded in safeguarding the integrity of the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Abraham Rocha-Gallegos, Centro de Estudios de Aguas Continentales

Logística, Depto. Investigación y Producción

Cinhtia Maribel González-Segura, Universidad Autónoma de Yucatán

Unidad Multidisciplinaria Tizimín, Facultad de Matemáticas

Lourdes del Pilar Varela-Hernández, Centro de Estudios de Aguas Continentales

Logística, Depto. Investigación y Producción

Carlos Benjamín Bonilla-Suárez, Centro de Estudios de Aguas Continentales

Logística, Depto. Investigación y Producción

Michel García-García, Universidad Autónoma de Yucatán

Unidad Multidisciplinaria Tizimín, Facultad de Matemáticas

References

• Álvarez, M. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Revista Argentina de Educación Superior: RAES, (20), 156-158.

• Araoz, E. G. E., Farfán-Latorre, M., Lavilla-Condori, W. G., Quispe-Aquise, J., Lavilla-Condori, M. L., y Mamani-Roque, M. (2024). Estrés académico y cansancio emocional en estudiantes universitarios: Un estudio transversal. Gaceta Médica de Caracas, 132(1), 57-67. DOI: 10.47307/GMC.2024.132.1.6

• Arias Duque, R. (2000). Variables psicosociales relacionadas con el rendimiento académico de los alumnos de la Universidad Santo Tomás (PhD Thesis, Universidad Autónoma de Madrid). Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/3227

• Ayesta Ancajima, M. A., y Pastor Romero, P. A. (2020). Estrés académico: Una revisión sistemática de la literatura científica en los últimos diez años. Repositorio de la Universidad Privada del Norte. Recuperado de https://hdl.handle.net/11537/27086

• Barraza Macías, A. (2005). Características del estrés académico en los alumnos de educación media superior. Investigación Educativa Duranguense, (4), 2.

• Barraza Macías, A., Ortega Muñoz, M., Del Pino Peña, R., y Méndez Zúñiga, A. (2021). Afrontamiento al estrés de pandemia y su relación con el bienestar mental en una muestra estudiantil. En Aproximaciones al estudio de las variables patológicas de la salud mental (pp. 41-61). Universidad Pedagógica de Durango. Recuperado de http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/112789/Libro%20%20Liliana%20Variables%20de%20conductas%20patologicas.pdf

• Betancourt Gamboa, K., Betancourt Valladares, M., Colunga Santos, S., y Brunet Bernal, G. (2023). Afrontamiento al estrés académico en la carrera de Estomatología. Humanidades Médicas, 23(1). Recuperado de https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2412

• Calixto-Juárez, P., Hernández-Murúa, J. A., y del Refugio Gaxiola-Durán, M. (2023). Valoración del estrés académico postpandemia covid-19 en estudiantes del nivel medio superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 1553-1573. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i1

• Castillo, M., y González, P. (2010). Estrés y ansiedad. Relación con la cognición. P. Moreno & J. Saiz (Presidencia). Congreso llevado a cabo en el XI Congreso Virtual de Psiquiatría, Tenerife, España. Recuperado de https://psiquiatria.com/trabajos/8cof245425.pdf

• Comisión Económica para América Latina (CEPAL). (2020). Informe sobre el impacto económico en América Latina y el Caribe de la enfermedad por coronavirus (COVID-19). Naciones Unidas. Recuperado de Naciones Unidas website: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45602

• Dip, J. A. (2023). El Estrés y Ansiedad por COVID-19. Los Sentimientos de los Estudiantes Reflejados en la Opinión de una Encuesta Realizada en Pandemia (N.o RedNIE N°213). Argentina: Universidad Nacional de Misiones. Recuperado de Universidad Nacional de Misiones website: https://rednie.eco.unc.edu.ar/files/DT/213.pdf

• Fernández Jiménez, C., y Polo Sánchez, M. T. (2011). Afrontamiento, estrés y bienestar psicológico en estudiantes de educación social de nuevo ingreso. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 10(2), 177-192.

• Gervacio Jiménez, H., y Castillo Elías, B. (2022). Impactos socioemocionales, estrategias y retos docentes en el nivel medio superior durante el confinamiento por COVID-19. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24).

• Guardado López, S. C. (2020). La NOM 035 ¿Una nueva visión de la responsabilidad social empresarial? Revista Universitaria Digital de Ciencias Sociales (RUDICS), 11(20), 57-63. https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2020.11.20.4

• López-Ordoñez, R. (2021). Grado de satisfacción de alumnos de bachillerato al e-learning derivado a la pandemia covid-19. Con-Ciencia Boletín Científico de La Escuela Preparatoria No. 3, 8(16), 86-90.

• Navarrete Cueto, C. A., Flores Peña, M. R., Gutiérrez Reyes, P., y Ulloa Cobos, O. (2022). Salud mental y el desarrollo de habilidades socioemocionales en tiempos de Pandemia de la COVID-19 en estudiantes de Nivel Medio Superior y Superior. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i3.3223

• Polo, A., López, J. M. H., y Muñoz, C. P. (1996). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés, 2(2), 159-172.

• Rentería, M. I. L., Rueda, C. M. Z., y Arroyo, L. D. (2024). Evaluación del estrés académico y sus efectos sobre el rendimiento en estudiantes universitarios. Psicogente, 27(51), 1-21. https://doi.org/10.17081/psico.27.51.6464

• Rodríguez-Corredor, L., Sánchez-Rodríguez, J., y Vargas-Ramírez, L. (2024). Impacto de la rehabilitación pulmonar sobre calidad de vida, ansiedad y depresión en pacientes post-COVID-19. Revisión sistemática. Fisioterapia.

• Secretaría de Salud. (2023). Informe Integral de COVID-19 en México (Gubernamental N.o 4-2023). México: Gobierno de México. Recuperado de Gobierno de México website: https://epidemiologia.salud.gob.mx/gobmx/salud/documentos/covid19/Info-04-23-Int_COVID-19.pdf

• Secretaría del Trabajo y Previsión Social. (2018). NORMA OFICIAL MEXICANA NOM-035-STPS-2018, Factores de Riesgo Psicosocial en el Trabajo-Identificación, Análisis y Prevención. Diario Oficial de la Federación. https://asiconsultores.net/assets/norma-035-stps.pdf. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5541828

• Valero Cedeño, N. J., Vélez Cuenca, M. F., Duran Mojica, Á. A., y Torres Portillo, M. (2020). Afrontamiento del COVID-19: Estrés, miedo, ansiedad y depresión. Enfermería investiga, 5(3), 63-70. https://doi.org/10.31243/ei.uta.v5i3.913.2020

Published

2024-09-30

How to Cite

Rocha-Gallegos, A., González-Segura, C. M., Varela-Hernández, L. del P., Bonilla-Suárez, C. B., & García-García, M. (2024). Risk factor identification for stress generated in upper Secondary Education Students under NOM-035-STPS. Investigación Y Ciencia De La Universidad Autónoma De Aguascalientes, (93). https://doi.org/10.33064/iycuaa2024934646

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories