Transnumeration and argumentation: Key processes for the construction of quantitative-research evidences in postgraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2024914323

Keywords:

Transnumeration, Argumentation, Statistical Analysis, Statistical Reasoning, Higher education, Postgraduate

Abstract

The transnumeration is a type of statistical reasoning that considers the most suitable analysis from different perspectives, as well as the representations that communicate the results of a research. The objective of the study is to describe the transnumeration processes carried out by postgraduate students to give meaning to the obtained data and to build the arguments that support their research/thesis’ objectives. The results of task-based interviews carried out with 14 postgraduate students from the areas of social and administrative sciences are shown, in which different transnumerative strategies and types of arguments offered by the students are explored. The results show that the transnumeration allowed to reassess the nature of the variables considered in their analysis and their transformation possibilities.

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Author Biographies

Daniel Eudave-Muñoz, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

David Alfonso-Páez , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Catedrático CONACyT adscrito al Departamento de Educación, Universidad Autónoma de Aguascalientes. Doctor en Ciencias con la especialidad en Matemática Educativa. Líneas de investigación: Educación Matemática. Es miembro del SNI.

Ana Cecilia Macías-Esparza , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Profesora-investigadora del Departamento de Educación, Universidad Autónoma de Aguascalientes. Doctora en Educación. Líneas de investigación: Formación y evaluación de tutores; competencias académicas básicas en educación superior. Cuenta con perfil PRODEP y el miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Martha Cinthia García-Gaytán, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es Licenciada en Asesoría Psicopedagógica. Asistente de investigación. Se desempeña en el Departamento de Actualización y Formación Docente

Lucía Magdalena Rodríguez-Ponce , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es Licenciada en Asesoría Psicopedagógica y Maestra en Educación. Asistente de investigación. Se ha desempeñado como docente de educacion media superior y superior. 

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Published

2024-01-31

How to Cite

Eudave-Muñoz, D., Alfonso-Páez , D., Macías-Esparza , A. C., García-Gaytán, M. C., & Rodríguez-Ponce , L. M. (2024). Transnumeration and argumentation: Key processes for the construction of quantitative-research evidences in postgraduate students. Investigación Y Ciencia De La Universidad Autónoma De Aguascalientes, (91). https://doi.org/10.33064/iycuaa2024914323

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories