Transnumeration and argumentation: Key processes for the construction of quantitative-research evidences in postgraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2024914323

Keywords:

Transnumeration, Argumentation, Statistical Analysis, Statistical Reasoning, Higher education, Postgraduate

Abstract

The transnumeration is a type of statistical reasoning that considers the most suitable analysis from different perspectives, as well as the representations that communicate the results of a research. The objective of the study is to describe the transnumeration processes carried out by postgraduate students to give meaning to the obtained data and to build the arguments that support their research/thesis’ objectives. The results of task-based interviews carried out with 14 postgraduate students from the areas of social and administrative sciences are shown, in which different transnumerative strategies and types of arguments offered by the students are explored. The results show that the transnumeration allowed to reassess the nature of the variables considered in their analysis and their transformation possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daniel Eudave-Muñoz, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

David Alfonso-Páez , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Catedrático CONACyT adscrito al Departamento de Educación, Universidad Autónoma de Aguascalientes. Doctor en Ciencias con la especialidad en Matemática Educativa. Líneas de investigación: Educación Matemática. Es miembro del SNI.

Ana Cecilia Macías-Esparza , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Profesora-investigadora del Departamento de Educación, Universidad Autónoma de Aguascalientes. Doctora en Educación. Líneas de investigación: Formación y evaluación de tutores; competencias académicas básicas en educación superior. Cuenta con perfil PRODEP y el miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Martha Cinthia García-Gaytán, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es Licenciada en Asesoría Psicopedagógica. Asistente de investigación. Se desempeña en el Departamento de Actualización y Formación Docente

Lucía Magdalena Rodríguez-Ponce , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es Licenciada en Asesoría Psicopedagógica y Maestra en Educación. Asistente de investigación. Se ha desempeñado como docente de educacion media superior y superior. 

References

• Alonso-Arroyo, A., Spotti, M., Gil-Leiva, I., y Pandiella, A. (2016). Protocolo Verbal: análisis de la producción científica, 1941-2013. Informação & Sociedade. 26(2), 61-76. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/28182/16205

• Alvarez, J.E. (2021). Comprensión del concepto distribución estadística en estudiantes de psicología en una universidad pública [Tesis de maestría no publicada], Universidad Autónoma de Aguascalientes.

• Bañales, G., Vega, N.A., Reyna, A., Pérez, E.G., y Rodríguez, B. S. (2014). La argumentación escrita en las disciplinas: retos de alfabetización de los estudiantes universitarios. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades. SOCIOTAM, XXIV(2), 29-52.

• Bañales, G., Vega, N. A., Araujo, N., Reyna, A., y Rodríguez, B. S. (2015). La enseñanza de la argumentación escrita en la universidad. Una experiencia de intervención con estudiantes de Lingüística Aplicada. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(66), 879-910.

• Bañales, G., y Vega, N.A. (2016). La enseñanza estratégica de la argumentación escrita en las disciplinas: desafíos para los docentes universitarios. En G. Bañales, M. Castelló, y N.A. Vega (Eds.), Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación (pp. 101-127). Serie: Lenguaje, Educación e Innovación (LEI). México: Universidad Autónoma de Tamaulipas, Fundación SM, CEIdea, http://web.metro.inter.edu/facultad/esthumanisticos/crem_docs/Ensenar%20a%20leer%20y%20escribir.pdf

• Berndt, M., Schmidt, F.M., Sailer, M., Fischer, F., Fischer, M.R., & Zottmann, J.M. (2021). Investigating statistical literacy and scientific reasoning & argumentation in medical, social sciences, and economics students. Learning and Individual Differences, 86(2), 1-9, https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101963

• Burrill, G. y Biehler, R. (2011). Fundamental Statistical Ideas in the School Curriculum and in Training Teachers. En C. Batanero, G. Burril, y C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (57-69). Dordrecht: Springer

• Cazorla, I. M., Cardoso, M., Ferreira, C.E., (2021). Dos dados brutos à informação: o papel das técnicas transnumerativas no ensino de Estatística. Educação Matemática Pesquisa, 23(4), 109-139. https://doi.org/10.23925/983-3156.2021v23i4p109-139

• Chick, H. L. (2004). Tools for transnumeration: Early stages in the art of data representation. En I. Putt, R. Faragher, y M. Mc Lead (Eds.), Mathematics education for the third millennium: Towards 2010, Proceedings of the twenty-seventh Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, 167-174. Sydney: MERGA https://www.merga.net.au/documents/RP182004.pdf

• Chick, H. L., Pfannkuch, M., y Watson, J.M. (2005). Transnumerative thinking: finding and telling stories within data. Curriculum Matters, 1, 86-108.

• Del-Callejo-Canal, D., Canal-Martínez, M. & Hákim-Krayem, M.R. (2020). Desarrollo del pensamiento estadístico en estudiantes de nivel superior a través de una Experiencia Educativa. Educación Matemática, 32(2), 194–216. https://doi.org/10.24844/EM3202.08

• Dieser, M. (2017). Estadísticas en acción. Una propuesta de enseñanza y aprendizaje de la estadística revisitada desde la teoría de la cognición situada y una perspectiva constructivista del aprendizaje. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 13 (51), 164-183.

• Inzunza, S. (2017). Potencial de los proyectos para desarrollar motivación, competencias de razonamiento y pensamiento estadístico. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17 (3), 1–30. https://doi.org/10.15517/AIE.V17I3.29874

• Maher, C. A. y Sigley, R. (2014). Task-Based Interviews in Mathematics Education. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 579-582). Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4978-8_147

• Padilla, C. (2020). Enseñar y aprender a argumentar a lo largo de la escolaridad: desafíos actitudinales, epistémicos, colaborativos y situados. Revista Iberoamericana de Argumentación, 20, 7-29. http://doi.org/10.15366/ria2020.20.001

• Romano, M.B. (2020). Argumentar en la universidad: representaciones estudiantiles, retos y perspectivas. Revista Iberoamericana de Argumentación, 20, 206-227.

• Simons, H. (2009). El estudio de caso: teoría y práctica. España: Morata.

• Torres, R.A., Ochoa, M.G., La Rosa, D., y García, A.B. (2018). Las competencias argumentativas en la formación universitaria. INNOVA Research Journal, 3(1), 30-41.

• Wild, C.J., y Pfannkuch, M. (1999). Statistics Thinking in Empirical Enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223-265.

Published

2024-01-31

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories