Analysis of the use of Google Workspace tools by university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2023884094

Keywords:

Google tools, university students, frequency of use, technological competence, technology integration

Abstract

In the context of the COVID-19, the Google Workspace suite is one of the digital tools that university systems decided to implement to meet the technological demand of the online modality. In order to achieve a better technological integration, the objective of this research is to analyze the use of Workspace by a group of 135 university students. The research approach is quantitative, cross-sectional and correlational in scope. To obtain the information, a 35-item questionnaire with a Likert scale was designed. As results, it was identified that students make a continuous use of Workspace tools to satisfy different academic activities, except for Calendar. Although their use of the tools is similar in the three careers analyzed, significant differences have been detected in the use of some important functions. It is necessary to train the students in an integral use of the tools in order to achieve a better technological integration.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Armando Lozano-Rodríguez, Instituto Tecnológico de Sonora

Departamento de Educación

José Luis García-Cué, Colegio de Postgraduados

PSEI-Estadística

Martín Alonso Mercado-Varela, Instituto Tecnológico de Sonora

Departamento de Educación

Reyna Isabel Pizá-Gutiérrez, Instituto Tecnológico de Sonora

Departamento de Educación

References

• Akcil, U., Uzunboylu, H., & Kinik, E. (2021). Integration of Techonology to Learning-Teaching Processes and Google Workspace Tools: A Literature Review. Sustainability, 13, 1-13. DOI: https://doi.org/10.3390/su13095018

• Al-Maroof, R., Alshurideh, M., Salloum, S., AlHamad, A., & Gaber, T. (2021). Acceptance of google meet during the spread of coronavirus by Arab university students. Informatics, 8(2), 1-17. DOI: https://doi.org/10.3390/su13095018

• Avendaño, W., Hernández, C., & Prada, R. (2021). Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36),135-159. DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.11619

• Barrantes Morales, G., Cárdenas Baldeón, G., Cencia Crispín, O., Carreño Colchado, M., & Querevalú, P. (2021). Estrategias docentes de profesores universitarios en tiempos de COVID-19. Horizonte de la Ciencia, 11(21), 347-360. DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.916

• Brasó-Rius, J., & Arderiu-Antonell, M. (2019). Herramientas tecnológicas para el seguimiento del alumnado en la FP dual. Revista Practicum, 4(2), 77-94. DOI: https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i2.7805

• Castellanos Sánchez, A., & Martínez De la Muela, A. (2013). Trabajo en equipo con Google Drive en la universidad online. Innovación educativa, 13(63), 75-94.

• Cedeño-Escobar, M., Ponce-Aguilar, E., Lucas-Flores, Y., & Perero-Alonzo, V. (2020). Classroom y Google Meet, como herramientas para fortalecer el proceso de enseñanza- aprendizaje. Polo del Conocimiento, 5(7), 388-405. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/pc.v5i7.1525.

• Gordón Martínez, M., Gordón Revelo, D., & Revelo Bolaños, R. (2021). Estrategias didácticas para el proceso de enseñanza - aprendizaje en tiempos de pandemia COVID -19. Conrado, 17(81), 226-235.

• Google. (2021). Historias de impacto. Google. Recuperado de: https://edu.google.com/intl/es-419_ALL/why-google/casestudies/?institution=higher-education

• Hakimah, N., Muchson, M., Herunata, H., Permatasari, M., & Santoso, A. (2021). Identification student misconceptions on reaction rate using Google forms three-tier tests. AIP Conference Proceedings 2330, 020020. DOI: https://doi.org/10.1063/5.0043114

• Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.

• Išoraitė, M., & Gulevičiūtė, G. (2021). A study of online entrepreneurship education under conditions of a pandemic. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 8(3): 179-192. DOI: https://doi.org/10.9770/jesi.2021.8.3(10)

• Lorenzo Lledó, G., Lledó Carreres, A., Arráez Vera, M.G., Lorenzo Lledó, A., Gonzálvez Maciá, C., Gómez Puerta, M., Hernández Amorós, M., Sanmartín López, R., Urrea Solano, M., & Vicent Juan, M. (2017). Innovaciones en evaluación: Google Forms como herramienta de evaluación y retroalimentación de los aprendizajes del alumnado. En: Roig-Vila, R. (coord.). Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. (pp. 2580-2591) Alicante: Universidad de Alicante, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE).

• Machado do Nascemento, L., Lima Silva, M., Cofferri, F., & Santos, B. (2021). Challenges and possibilities of remote education in times of COVID-19: perceptions of Brazilian teachers about the effects on relationships with students and families. Calidad en la educación, (55), 206-237. DOI: https://doi.org/10.9770/jesi.2021.8.3(10)

• Madrona, F., Sison, M., & Aguja, S. (2021). Google Forms-based Lesson Playlist: Examining Students Attitude Towards Its Use and Its Effect on Academic Performance. In 202112th International Conferencia on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 131–139.

• Martín-Herrera, I., Micaletto-Belda, J., & Serrano, D. (2021). Google Workspace como plataforma b-learning. Análisis de las percepciones de los estudiantes universitarios de Comunicación. Apertura, 13(2), 106-123. DOI: https://doi.org/10.32870/ap.v13n2.2029

• Miranda-Duro, M.C., Concheiro-Moscoso, P., Nieto-Riveiro, L., & Pereira Loureiro, J. (2020). Comparativa de herramientas interactivas para preguntas, votaciones y tormentas de ideas en el aula. En De la Torre Fernández, E. (ed.). Contextos universitarios transformadores: Boas prácticas no marco dos GID. IV Jornadas de Innovación Docente. (pp. 163-176) Cufie. Universidad de Coruña.

• Moreno-Guerrero, A., Rodríguez-Jiménez, C., Ramos-Navas, M., Soler-Costa, R., & López-Belmonte, J. (2020). WhatsApp and Google Drive Influence on Pre-service Students Learning. Frontiers in Education, 5. DOI: https://doi.org/10.32870/ap.v13n2.2029

• Neri Ayala, A.C., Ramos y Yovera, S., & Caro Soto, F. (2020). Herramientas google en el aprendizaje de matemática financiera en los estudiantes universitarios. Telos, 22(2), 429-444. DOI: https://doi.org/10.36390/telos222.13

• Ortega-Sánchez, R. M. (2021). Uso de Herramientas Tecnológicas en Tiempos de COVID-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 12(1), 31–39. DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.223

• Pantoja Burbano, M., Lucero Ayala, N., Álvarez Hernández, S., & Enríquez Chugá, J. (2021). Educación y pandemia: desafío para los docentes de educación básica superior y bachillerato de la ciudad de Ibarra, Ecuador. Conrado, 17(81), 307-313.

• Leyva López, H., Pérez Vera, M., & Pérez Vera, S. (2018). Google Forms en la evaluación diagnóstica como apoyo en las actividades docentes. Caso con estudiantes de la Licenciatura en Turismo. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(17), 84-111. DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.374.

• Priyanda, R., Fadhelina, N., & Ariska, R. (2021). Analysis of the effectiviness of students woksheets assited by Google Form in junior high school in Langsa Kota as an alternative of independent learning during Covid-19 pandemic. Journal of Physics, 1806(1), 1-7. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1806/1/012100

• Ramos Duarte, S., Bouzó, A., & Santiviago, C. (2021). Estrategia de apoyo estudiantil en tiempos de pandemia. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 8(1), 35-44. DOI: https://doi.org/10.29156/inter.8.1.5.

• Roig-Vila, R., Merma-Molina, G., & Urrea-Solano, M. (2021). La comunicación en el aula universitaria en el contexto del COVID-19 a partir de la videoconferencia con Google Meet. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1),197-220. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27519

• Rusmansyah., Hayati, N., Winarti, A., & Rahmi (2021). Train students science process skills and self-efficacy in online learning using the Scientific Critical Thinking (SCT) model assisted by google classroom and google meet. Journal of Physics, 1760(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1760/1/012034

• Sánchez, C. (2020). Herramientas tecnológicas en la enseñanza de matemáticas durante la pandemia COVID-19. Hamut´ay, 7(2), 46-57. DOI: http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2132

• Septantiningtyas, N., Juhji, J., Sutarman, A., Rahman, A., Sa’adah, N., & Nawisa (2021). Implementation of Google Meet Application in the Learning of Basic Science in the Covid-19 Pandemic Period of Student Learning Interest. Journal of Physics, 1779(1), 1-6. DOI: http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/1779/1/012068

• Sutiah, S., Slamet, S., Shafqat, A., & Supriyono, S. (2020). Implementation of distance learning during the covid-19 pandemic in faculty of education and teacher training. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(5), 1204–1214. DOI: https://doi.org/10.18844/cjes.v15i5.5151

• Uaidullakyzy, E., Tauteva, G., Orazgaliyeva, L., Duissekeyeva, N., Kamiyeva, G., & Seidakhmetov, Y. (2022). Determining the Knowledge Levels of University Students on Distance Education and the Google Meet Aplication Programme. International Journal of Engineering Pedagogy, 12(2), 75-87. DOI: https://doi.org/10.3991/ijep.v12i2.29323

• Ubilla Rosales, L., Gómez Álvarez, L., & Sáez Carrillo, K. (2017). Escritura colaborativa de textos argumentativos en inglés usando Google Drive. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(1), 331-348. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000100019

• UNESCO (2020). Distance learning solutions. unesco. Recuperado de: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/

• Velazque Rojas, L., Valenzuela Huamán, C., & Murillo Salazar, F. (2020). Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria. Revista Odontología Sanmarquina, 23(2), 203-206. DOI: https://doi.org/10.15381/os.v23i2.17766

Published

2023-01-31

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories