Analysis of the effect of economic school scholarships in academic performances at pre-university level
DOI:
https://doi.org/10.33064/iycuaa2013593985Keywords:
Academic performance, scholarships, agricultural school, statistical descriptiveAbstract
In Mexico, in recent years, there has been several driven scholarship programs to ensure access to education for the social sector economically in disadvantaged. When students get an economic scholarship they generally acquire the commitment to obtain a minimum average in order to keep it, this can lead to improvement in academic performances. This paper analysis whether the
academic efficiency of students who are beneficiaries of economic scholarship, are better compared to those who do not enjoy this benefit. This analysis took place during the semester August 2012 - January 2013 in an agricultural high school in Oaxaca. There was no statistically significant difference between the averages of scholarship student and those without a scholarships, however,
the averages obtained by scholarship students are higher than those obtained by students without a scholarship.
Downloads
Metrics
References
• Anderson, D. R. & Sweeney, D. J., Estadística para administración y economía. México: Cengage learning, 2008.
• Berlanga, V., Figuera, P. & Pons, E., Incidencia de la beca salario: Impacto, perfil y rendimiento de los estudiantes. Relieve, 19(2), 2013.
• Buela-Casal, G., Guillén-Riquelme, A., Bermúdez, M. & Sierra, J., Análisis del rendimiento en el doctorado en función de las becas de Formación de Profesorado Universitario y de Formación de Personal Investigador. Cultura y Educación, 23(2): 273-283, 2011.
• Díaz N., V. P., Errores estadísticos frecuentes al comparar dos poblaciones independientes. Revista Chilena de Nutrición, 36(4): 1136-1138, 2009.
• Lezcano, D., Coscarelli, N., Albarracin, S., Medina, M., Irigoyen, S., Mosconi, E. y otros, Incidencia del rendimiento académico en la duración de la carrera de egresados de la FOLP. VII Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Mar del Plata: Universidad Nacional del Mar del Plata, 2007.
• Llinás Solano, H. & Rojas Álvarez, C., Estadística descriptica y funciones de probabilidad. Colombia: Ediciones Uninorte, 2006.
• Martínez-Martínez, O. A., Efectos de las becas educativas del programa Oportunidades sobre la asistencia escolar. El caso de la zona urbana del noreste de México. Desarrollo y Sociedad, (69): 99-131, 2012.
• Rodríguez Ayán, N. & Ruiz Díaz, M. A., Indicadores de rendimiento de estudiantes universitarios: calificaciones versus créditos acumulados. Revista de Educación, (355): 467-492, 2009.
• Rojas-Ortega, M., & Pirrón-Curiel, M., Efectos del financiamiento de la educación superior a través de becas en el Instituto Politécnico Nacional. Caso ESCA Tepepan. 9° Congreso Internacional Retos y Expectativas de la Universidad . D.F., México (18-20 de junio de 2009).
• Ruiz, G., Ruiz, J., & Ruiz, E., Indicador global de rendimiento. Revista Iberoamericana de Educación, 52(4), 2010.
• Tejedor Tejedor, F. J., & García-Valcárcel Muñoz-Respido, A., Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 443-473, 2007.
De páginas electrónicas
• Secretaría de Educación Pública, 11 de 2012. Secretaría de Educación Pública. Recuperado el 05 de 06 de 2013, en http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/1899/2/images/principales_cifras_2011_2012.pdf
• Subsecretaría de Educación Superior. (s.f.). Subsecretaría de Educación Superior. Recuperado el 12 de 07 de 2013, en http://ses2.sep.gob.mx/somos/de/pne/tercera_parte/educacion_media_superior/principales_problemas_y_retos.htm
• Toribio, L., 23 de 07 de 2013. Excelsior. Recuperado el 23 de 07 de 2013 en http://www.excelsior.com.mx/nacional/2013/07/23/910118
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2013 Eduardo Martínez Mendoza, Roberto Martínez Mendoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras publicadas en versión electrónica de la revista están bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)