Digital literacy: learning outside the classroom in primary education students in Aguascalientes, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2014633611

Keywords:

digital literacy, classroom outside learning, information and communication technologies, dominant literacy practices, vernacular literacy practices, primary school

Abstract

The aim of the study was to characterize the appropriation and use of children digital literacy (DL) outside primary schools (OPS). Quantitative and qualitative design (2011-2012) was performed. In the quantitative part, the EL-OPS from 127 students (11-12 years) from two public schools were explored via questionnaire. For the qualitative part, 12 students were individually interviewed during reading exercises (Free textbooks of Natural Science, digital version) on a laptop with internet access. The study showed that the students spontaneously spent a lot of time (25.5 ± 5.3 h/w) in computers and Internet use in OPS. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cecilia Martínez Romo, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

Daniel Eudave Muñoz, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

References

• ADELL, J. et al. Introducción temprana a las TIC: estrategias para educar en un uso responsable en educación infantil y primaria. España: Ed. Ministerio de Educación y Ciencia, 2007.

• ALBERT, M. J. La investigación educativa. Claves Teóricas. España: McGraw-Hill/Interamericana, 2007.

• AREA, M. Introducción a la Tecnología Educativa. Universidad de la Laguna. España: La Laguna, 2009.

• AREA, M. Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Relieve, 11: 3-25, 2005.

• BARTON, D. An Introduction to the Ecologye of Written Language. 2 ed., Massachusetts: Blackwell Publishers Ltd., 2007.

• CASSANY, D. Prácticas letradas contemporáneas. México: Sevilla Editores, 2008.

• CASSANY, D. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama, 2006.

• COIRO, J. y DOLER, E. Exploring the Online Reading Comprehension Strategies Used by Sixth-grade Skilled Readers to Search for and Locate Information on the Internet. Reading Research Quarterly, 42(2):, 214–257, 2007.

• CORRIN, L. et al. Technological Diversity: An Investigation of Students’ Technology Use in Everyday Life and Academic Study. Learning, Media & Technology, 35(4): 387-401, 2010.

• CRESWELL, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 4 ed., USA: SAGE, 2013.

• DELVAL, J. Descubrir el pensamiento de los niños. Introducción a la práctica del método clínico. España: Paidós, 2001.

• GEE, J. P. Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. España: Ediciones Aljibe, 2004.

• GOBIERNO DE LA REPÚBLICA-SECRETARÍA DE ECONOMÍA. Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Diario Oficial de la Federación, 13 de diciembre de 2013.

• HOLMES, W. Using Game-based Learning to Support Struggling Readers at Home. Learning Media and Technology, 36(1): 5-19, 2011.

• HOMER, B. D. et al. Moved to Learn: The Effects of Interactivity in a Kinect-based Literacy Game for Beginning Readers. Computers & Education, 74, 37- 49, 2014.

• INEGI (INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA Y GEOGRAFÍA). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH). México: INEGI, 2013.

• KALMAN, J. Discusiones conceptuales en el campo de la cultura escrita. Revista Iberoamericana de Educación, 46(1): 107-134, 2008.

• KERLINGER, F. N. y LEE, H. B. Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. 4 ed., México: McGraw-Hill, 2002.

• LAMARCA, P. (2011). Del lector al usuario. En Hipertexto: El nuevo concepto de documento en la cultura de la imagen. Tesis doctoral, 2011.

• LANKSHEAR, C. y KNOBEL, M. Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. España: Morata, 2008.

• MONEREO, C. y BADIA, A. Aprendizaje estratégico y tecnologías de la información y la comunicación: una revisión crítica. TESI, 14(2): 15-41, 2013.

• OECD (ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT)-PISA (PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT). Evaluación de las competencias lectoras para el siglo XXI. Marco de evaluación y preguntas de la prueba. Chile: Ministerio de Educación, Unidad de Currículum y Evaluación, 2011.

• POVEDA, D. y SÁNCHEZ, J. J. Las prácticas y estilos de literacidad de los adolescentes fuera de la escuela: una exploración cuantitativa de las relaciones entre literacidad, escolarización y origen familiar. Sociolinguistic Studies, 4(1): 85-114, 2010.

• RAMOS, L. y VIDAL-ABARCA, E. Diferencias entre estudiantes con alta y baja competencia lectora. Un estudio con metodología de pensar en voz alta. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 25(3): 295-308, 2013.

• SCRIBNER, S. y COLE, M. The Psychology of Literacy. Massachusetts: Harvard University Press, 1981.

• SEP (SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA). Evaluación Nacional del Logro Académico en Centros Escolares, ENLACE. Básica. Manual Técnico. México: Autor. Dirección General de Evaluación de Políticas, 2011.

• SEP (SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA). Plan de Estudios. Educación Básica, Primaria. México: Autor, 2009.

• SEP (SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA). Programas de Estudios. Educación Básica, Primaria. México: Autor, 2009.

• SHETZER, H. y WARSCHAUER, M. An Electronic Literacy Approach to Network-based Language Teaching. En M., Warschauer, y R. Kem (Eds.), Network-based language teaching: Concepts and practice (pp. 171-185). Nueva York: Cambridge University Press, 2000.

• VOSS, A. et al. Reading Competencies of Fourth-Grade Students: Comparing Print and Hypertext Literacies. Journal of Cybernetics, Systemics and Informatics, 7(4): 62-65, 2010.

• WARSCHAUER, M. y MATUCHNIAK, T. New Technology and Digital Worlds: Analyzing Evidence of Equity in Access, Use, and Outcomes. Review of Research in Education, 34(1): 179-225, 2010.

• WHITEBREAD, D. et al. Play, Cognition and Self-Regulation: What Exactly are Children Learning when they Learn Through Play? Educational & Child Psychology, 26(2): 40-52, 2009.

De páginas electrónicas

• SEP (SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA). Libro de Ciencias Naturales, Sexto grado. Versión electrónica. Educación Básica Primaria. México: Autor, 2009. Recuperado de http://basica.sep.gob.mx/

Published

2014-12-31

How to Cite

Martínez Romo, C., & Eudave Muñoz, D. (2014). Digital literacy: learning outside the classroom in primary education students in Aguascalientes, Mexico. Investigación Y Ciencia De La Universidad Autónoma De Aguascalientes, (63), 58–66. https://doi.org/10.33064/iycuaa2014633611

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories