School management in the face of COVID-19. How did elementary schools principals organize their educational communities?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2022853434

Keywords:

School management, school principal, elementary education, leadership, school organization, long distance education

Abstract

The article presents the results of a research that aimed to invetigate, among elementary school principals, central aspects of their management, within the framework of the emergency measures that it was neccesary to take in the face of the COVID-19 pandemic. The databases analyzed corresponding to Aguascalientes, Mexico, from a study carried out at the national level by the National Commission for the Continuous Improvement of Education. The results show that the challenge of designing and implementing a new educational setting did not change the usual functions of principals, but it did put in another perspective. Thus, the conduct of planning actions for school work and teaching, carrying out accompaniment, monitoring and supervision activities, as well as the implementation of communication strategies and mechanisms with all educational actors has been the greatest challenge of the principals.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Guadalupe Ruiz-Cuéllar, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

Carlos Arteaga-López, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

Alejandra Serrano-Antúnez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

References

• Banco Mundial (2020). Covid-19: Impacto en la educación y respuesta de Política Pública. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/33696/148198SP.pdf?sequence=6&isAllowed=y

• Baptista, P., Almazán, A., & Loeza, C. (2020). Encuesta Nacional a Docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50 (Especial), 41-88. doi: 10.48102

• Campillo, M., & Serna, L. (2020). Cómo viven los niños y las niñas el confinamiento. Encuesta sobre bienestar (primaria y secundaria). Recuperado de https://valora.com.mx/wp-content/uploads/2020/08/Encuesta-de-bienestar-primaria-y-secundaria.pdf

• Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2021). Comunidades escolares al inicio del confinamiento por SARS-CoV-2. Voces y perspectivas de los actores. Informe ejecutivo. Recuperado de https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/comunidades-escolares-informeejecutivo.pdf

• Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2020). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por covid-19. Educación básica. Recuperado de https://editorial.mejoredu.gob.mx/Cuaderno-Educacion-a-distancia.pdf

• Ministerio de Educación de Argentina (2020). Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. Informe preliminar. Encuesta a Equipos Directivos. Recuperado de https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/informepreliminar_directivos.pdf

• Montecinos, C., Muñoz, G., Valenzuela, J., Vanni, X., & Weinstein, J. (2020). Encuesta La voz de los directores y directoras en la crisis COVID-19. Recuperado de https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2020/09/IE-ENCUESTA-OK3.pdf

• Naciones Unidas (2020). Informe de políticas: La educación durante la Covid-19 y después de ella. Recuperado de https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf

• Navarrete, Z., Manzanilla, H., & Ocaña, L. (2020). Políticas implementadas por el gobierno mexicano frente al COVID-19. El caso de la educación básica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Especial), 143-172. doi: 10.48102

• Organisation for Economic Co-operation and Development (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Recuperado de https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/framework_guide_v2.pdf

• Pozner, P. (2008). El directivo como gestor de aprendizajes escolares. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.

• UNESCO (2020). National education responses to COVID-19: summary report of UNESCO’s online survey. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373322

• Valora, S.C. (2020). Docencia en tiempos de pandemia. Recuperado de https://valora.com.mx/wp-content/uploads/2020/05/200424-sondeo-educaci%C3%B3n-en-pandemia.pdf

Published

2022-04-30

How to Cite

Ruiz-Cuéllar, G., Arteaga-López, C., & Serrano-Antúnez, A. (2022). School management in the face of COVID-19. How did elementary schools principals organize their educational communities?. Investigación Y Ciencia De La Universidad Autónoma De Aguascalientes, (85). https://doi.org/10.33064/iycuaa2022853434

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories