Design and Validation of a Tutor Formation Program

Authors

  • Ana Cecilia Macías Esparza Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Sergio Ibarra Mesa Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2020docere222852

Keywords:

tutoring, normal schools, tutor formation

Abstract

This article presents the educational experience resulting from the design and validation of a tutor formation program for the Centro Regional de Educación Normal del Estado de Aguascalientes (CRENA), aiming to address the need derived from the establishment of tutoring as a curricular element in the student formation in normal schools (SEP, 2012). Though the institution had an institutional Tutoring Program (PIT) the program had to be adapted for both the demands of the Secretaría de Educación Pública and the own needs of the educational stakeholders of the program. Starting from the conceptions issued by institutions and authors about tutoring as a theoretical base allows to explain the performed actions to conduct the educational project that is presented and continued with the obtained results, where the acquired learning and its conveyance from formed tutors excel. All of this aiming to the improvement of further experiences of this nature.

 

Translated by Adán Israel Vázquez Alba

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Cecilia Macías Esparza, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctora en Educación por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO), originaria de la ciudad de Aguascalientes, donde actualmente reside; maestra en Investigación Educativa y licenciada en Asesoría Psicopedagógica por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Es profesora investigadora de tiempo completo en el Departamento de Educación de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, donde está a cargo de la tutoría longitudinal en la licenciatura en Asesoría Psicopedagógica; además, imparte las materias de Intervención socioeducativa, Intervención educativa, Evaluación educativa y Ámbitos de la evaluación.

 

Sergio Ibarra Mesa, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Licenciado en Asesoría Psicopedagógica por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Colaborador en proyectos de investigación del Departamento de Educación de la UAA, como “Una experiencia en la formación de tutores” e “Implementación y valoración de la acción tutorial en la educación media superior en el estado de Aguascalientes”, a cargo de la doctora Ana Cecilia Macías Esparza; además de “Actitudes hacia la matemática y la estadística en estudiantes de ciencias sociales y humanidades”, a cargo del doctor Daniel Eudave Muñoz. Ha sido orientador educativo en instituciones de educación básica y media superior.

 

Imagen-artículo-p.11

Published

2020-06-30

How to Cite

Macías Esparza, A. C., & Ibarra Mesa, S. (2020). Design and Validation of a Tutor Formation Program . DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (22), 11–14. https://doi.org/10.33064/2020docere222852