Rethinking Qualitative Research in Virtual Stages. Methodological Contributions from Remote Field Work
DOI:
https://doi.org/10.33064/46crscsh3365Keywords:
e-research, social research, pandemic, Uruguay, qualitativeAbstract
The pandemic context made researchers from all knowledge areas adapt their research methods to social distance. This paper problematizes the way that research experiences that were planned for face-to-face contexts are adapted to virtual contexts. This adaptation to virtuality was the only way to advance in the collection of information and continue with the research. The field work developed is based on a set of virtual interviews using the Zoom software in synchronous time. The empirical information obtained in this study makes us reflex that virtual research work is a practice that involves a series of methodological challenges. Considering some theoretical propositions of Goffman about the processes of social interaction, the new forms of virtual social communication are interpreted in a research context, to understand the work carried out from a microsociological perspective.
Downloads
Metrics
References
Archibald, M., Ambagtsheer, R., Casey, M. y Lawless, M. (2019). Using Zoom Videoconferencing for Qualitative Data Collection: Perceptions and Experiences of Researchers and Participants. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–8. https://doi.org/10.1177/1609406919874596
Bianco, M., Díaz, I., Chiappe, M., Figueredo, S., Narbondo, I. y Russi, E. (2021). Dinámicas de la expansión agrícola en territorios uruguayos. Revista Latinoamericana de Estudios Rurales, 6(12), 1–35. http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s25251635/wlxk1qodu
Cortés, F. (2007). Algunos aspectos de la controversia entre investigación cualitativa e investigación cuantitativa. Argumentos. Estudios Críticos de la Sociedad, 36, 81–108. https://argumentos.xoc.uam.mx/index.php/argumentos/article/view/1017
Denzin, N. y Lincoln, Y. (Eds.). (1994). Handbook of qualitative research. SAGE.
DIEA. (2020a, 8 de mayo). Serie "Precio de la Tierra" Arrendamientos 2019. Ministerio de Ganadería, Agricultura y Pesca. https://www.gub.uy/ministerio-ganaderia-agricultura-pesca/datos-y-estadisticas/estadisticas/serie-precio-tierra-arrendamientos-2019
DIEA. (2020b, 22 de abril). Serie "Precio de la Tierra" Compraventas 2019. Ministerio de Ganadería, Agricultura y Pesca. https://www.gub.uy/ministerio-ganaderia-agricultura-pesca/datos-y-estadisticas/estadisticas/informe-diea-serie-precio-tierra-compraventas-ano-2019
Dodds, S. y Hess, A. C. (2021), Adapting research methodology during COVID-19: lessons for transformative service research. Journal of Service Management, 32(2), 203–217. https://doi.org/10.1108/JOSM-05-2020-0153
Escuder, S. (2015). Los múltiples escenarios de la brecha digital: perfiles de internautas según la Encuesta de Usos de Tecnologías de la Información y la Comunicación del año 2010 [Tesis de maestría]. Universidad de la República. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/7679/1/TMS_EscuderSantiago.pdf
Figueredo, S. (2021). Heterogeneidad social de las empresas agrícolas en el campo uruguayo. Pampa, 22, 6–20. https://doi.org/10.14409/pampa.2020.22.e0022
Figueredo, S. y Bianco, M. (2014). Organización del trabajo agrícola en el contexto de agriculturización en dos territorios uruguayos. Pampa, 1(10), 173–192. https://doi.org/10.14409/pampa.v1i10.4536
Figueredo, S., Guibert, M. y Arbeletche, P. (2019). Ciclo sojero y estrategias de los actores de la producción agropecuaria en el litoral uruguayo. Eutopia. Revista de Desarrollo Económico Territorial, 16, 99–108. https://doi.org/10.17141/eutopia.16.2019.4103
GACH. (2021, 8 de julio). Informe: Discursos en la ceremonia de reconocimiento público al grupo asesor científico honorario. https://medios.presidencia.gub.uy/llp_portal/2021/GACH/INFORMES/discursos_ceremonia.pdf
Gibbs, G. R., Friese, S. y Mangabeira, W. C. (2002). The Use of New Technology in Qualitative Research. Introduction to Issue 3(2) of FQS. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 3(2). https://doi.org/10.17169/fqs-3.2.847
Glaser, B., y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Aldine Publishing Company. https://doi.org/10.4324/9780203793206
Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday Anchor.
Hernán, M. y Lineros, C. y Ruiz, A. (2021) Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gaceta sanitaria. 35(3), 298–301. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.06.007
Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach (3a ed.). SAGE.
Mosquera, M. (2008). De la Etnografía antropológica a la Etnografía virtual. Estudio de las relaciones sociales mediadas por Internet. Fermentum. Revista Venezolana de Sociología y Antropología, 18(53), 532–549. https://www.redalyc.org/pdf/705/70517572006.pdf
MSP. (2021, 9 de marzo). La respuesta de Uruguay en 2020 a la pandemia de covid-19. Organización Panamericamana de la Salud https://www.paho.org/es/noticias/9-3-2021-respuesta-uruguay-2020-pandemia-covid-19
Orellana, D. y Sánchez, M. (2007) Entornos virtuales: nuevos espacios para la investigación cualitativa. Teoría+ de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 8(1), 6–24. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201017309002.pdf
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. SAGE.
Piovani, J. (2011). La escuela de Chicago y los enfoques cualitativos: términos y conceptos metodológicos.Revista de sociología, 96(1), 245–258. https://raco.cat/index.php/papers/article/view/229243
Roberts, J., Pavlakis, A. y Richards, M. (2021). It’s More Complicated than it Seems: Virtual Qualitative Research in the COVID-19 Era. International Journal of Qualitative Methods, 20, 1–13. https://doi.org/10.1177/16094069211002959
Ruiz, M. y Aguirre, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 21(41), 67–96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31639397004
Sade-Beck, L. (2004). Internet Ethnography: Online and Offline. International Journal of Qualitative Methods 3(2), 45–51. https://doi.org/10.1177/160940690400300204
Kollock, P. (Ed.). (2003). Comunidades en el ciberespacio. Editorial UOC.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundada. Universidad de Antioquia.
Sunkel, G. (2006). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en educación en América Latina: una exploración de indicadores. Cepal. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/6133
Sy, M., O’Leary, N., Nagraj, S., El-Awaisi, A, O’Carroll, V. y Xyrichis, A. (2020) Doing interprofessional research in the COVID-19 era: a discussion paper. Journal of Interprofessional Care, 34(5), 600–606. https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1791808
Taylor, S. y Bodgan, R. (1984) Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Ediciones Paidós.
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141908
Valles, M. (2002). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Editorial Síntesis.
Vigliarolo, B. (2020, 9 de abril). Who has banned Zoom? Google, NASA, and more. Tech Republic. https://www.techrepublic.com/article/who-has-banned-zoom-google-nasa-and-more/
Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (vol. 5). SAGE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lucia Sabia Suárez, Soledad Figueredo Rolle
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
El lector es libre de compartir o adaptar el material en cualquier medio o formato bajo las condiciones siguientes: (a) debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios; (b) no puede utilizar el material para una finalidad comercial y (c) si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Resumen de la licencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es_ES
Texto completo de la licencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode
Cada autor es responsable del contenido de su artículo. En el caso de un texto colectivo, el primer autor asume la responsabilidad intelectual de los resultados del proceso editorial; los autores son responsables de obtener la licencia de autor para reproducir materiales gráficos o fotográficos que pertenecen a terceros.
Los autores asumen plena responsabilidad en el caso de falsificación de datos o falta de autenticidad en la investigación. Se comprometen, también, a no reutilizar trabajos ya publicados, total o parcialmente, para presentarlos en otra publicación.
Estas condiciones aplican tanto a la versión impresa como a la versión electrónica de la revista.