The Integration of Artificial Intelligence in Higher Education from a Human Rights Perspective

Authors

  • Yaritza Pérez Pacheco Universidad Autónoma del Estado de México | Universidad Internacional de La Rioja (México)

DOI:

https://doi.org/10.33064/2025docere328343

Keywords:

artificial intelligence, human rights, higher education, inclusive education, algorithmic bias

Abstract

Artificial Intelligence (AI) is increasingly influencing higher education by offering innovative solutions to personalize and optimize the teaching and learning process, by promoting equitable access to quality education. However, its adoption presents ethical and legal challenges that require a strong regulatory framework to ensure its use fulfills with human rights principles, promotes transparency, responsibility, and inclusion. This article explores, based on specialized literature, some of the main challenges and possibilities of AI implementation in higher education.

Translated by Aydali Guadalupe Palomino Castañeda

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yaritza Pérez Pacheco, Universidad Autónoma del Estado de México | Universidad Internacional de La Rioja (México)

Doctora en Derecho por la Universidad Nacional Autónoma de México, con estudios posdoctorales en Derecho y Nuevas Tecnologías. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII), nivel I, de la SECIHTI. Se desempeña como docente en la Licenciatura en Derecho Internacional de la Universidad Autónoma del Estado de México, y como coordinadora y docente de la Maestría en Derechos Humanos, así como coordinadora de Investigación de la Universidad Internacional de La Rioja en México.

References

Alalawi, K., Athauda, R. & Chiong, R. (2023). Contextualizing the current state of research on the use of machine learning for student performance prediction: A systematic literature review. Engineering Reports, 5(12). https://doi.org/10.1002/eng2.12699 DOI: https://doi.org/10.1002/eng2.12699

Aliaga, C. L. & Dávila, O. M. (2021). Plataforma Blackboard: Una herramienta para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Hamut’ay, 8(1), 42-58. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2237 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2237

Alnasyan, B., Basheri, M. & Alassafi, M. (2024). The power of deep learning techniques for predicting student performance in virtual learning environments: A systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100231 DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100231

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [CPEUM]. Artículo 3. 1917, reformada el 15 de abril de 2025. (Estados Unidos Mexicanos). https://shre.ink/esOy

Dafoe, A. (2018). ai governance: A research agenda. Centre for the Governance of ai, Future of Humanity Institute, University of Oxford. https://shre.ink/ebBP

Dogan, M. E., Goru Dogan, T. & Bozkurt, A. (2023). The use of artificial intelligence (AI) in online learning and distance education processes: A systematic review of empirical studies. Applied Sciences, 13(5). https://doi.org/10.3390/app13053056 DOI: https://doi.org/10.3390/app13053056

EdSurge (2017). Hacker steals 77 million Edmodo user accounts. https://shre.ink/eebY

Gamboa, M. A. & Cárdenas, D. I. (2023). Convivir con inteligencias artificiales en la educación superior: Retos y estrategias. Perfiles Educativos, 45(Especial), 56-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61691 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61691

Kamalov, F., Santandreu, D. & Gurrib, I. (2023). New era of artificial intelligence in education: Towards a sustainable multifaceted revolution. Sustainability, 15(16). https://doi.org/10.3390/su151612451 DOI: https://doi.org/10.3390/su151612451

Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2013). Big data: A revolution that will transform how we live, work, and think. Houghton Mifflin Harcourt.

Meinrath, S. D., Losey, J. & Lennett, B. (2013). Afterword. Internet freedom, nuanced digital divide, and the Internet craftsman. En: M. Ragnedda y G. W. Muschert (Ed.), The digital divide: The Internet and social inequality in international perspective (pp. 309-316). Routledge. https://shre.ink/eegn

Muñoz, E. L. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial en la educación superior. Docere, 29, 21-25. https://doi.org/10.33064/2024docere317855 DOI: https://doi.org/10.33064/2023docere295075

Organización de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-humanrights

Organización de las Naciones Unidas (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://shre.ink/ebBV

Organización de las Naciones Unidas (1999). Observación General No. 13 del Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales sobre el derecho a la educación. https://shre.ink/ebBi

Siemens, G. & Gasevic, D. (2012). Guest editorial: Learning and knowledge of analytics. Journal of Educational Technology & Society, 15(3), 1-2. https://tinyurl.com/276zkcjt

UNESCO (1960). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza. https://shre.ink/ebBh

UNESCO (2022). Recomendación sobre la Ética de la Inteligencia Artificial. https://shre.ink/ebBq

UNESCO (2024). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2023: Tecnología en la educación: ¿Una herramienta en los términos de quién? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388894

Van Dijk, J. (2020). The digital divide. John Wiley & Sons.

Viberg, O., Khalil, M. & Baars, M. (2020). Self-regulated learning and learning analytics in online learning environments: A review of empirical research. En: Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK’20). Association for Computing Machinery, 524-533. https://doi.org/10.1145/3375462.3375483 DOI: https://doi.org/10.1145/3375462.3375483

Published

2025-06-30

How to Cite

Pérez Pacheco, Y. (2025). The Integration of Artificial Intelligence in Higher Education from a Human Rights Perspective. DOCERE, (32), 30–36. https://doi.org/10.33064/2025docere328343