The Integration of Artificial Intelligence in Higher Education from a Human Rights Perspective
DOI:
https://doi.org/10.33064/2025docere328343Keywords:
artificial intelligence, human rights, higher education, inclusive education, algorithmic biasAbstract
Artificial Intelligence (AI) is increasingly influencing higher education by offering innovative solutions to personalize and optimize the teaching and learning process, by promoting equitable access to quality education. However, its adoption presents ethical and legal challenges that require a strong regulatory framework to ensure its use fulfills with human rights principles, promotes transparency, responsibility, and inclusion. This article explores, based on specialized literature, some of the main challenges and possibilities of AI implementation in higher education.
Translated by Aydali Guadalupe Palomino Castañeda
Downloads
References
Alalawi, K., Athauda, R. & Chiong, R. (2023). Contextualizing the current state of research on the use of machine learning for student performance prediction: A systematic literature review. Engineering Reports, 5(12). https://doi.org/10.1002/eng2.12699 DOI: https://doi.org/10.1002/eng2.12699
Aliaga, C. L. & Dávila, O. M. (2021). Plataforma Blackboard: Una herramienta para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Hamut’ay, 8(1), 42-58. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2237 DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2237
Alnasyan, B., Basheri, M. & Alassafi, M. (2024). The power of deep learning techniques for predicting student performance in virtual learning environments: A systematic literature review. Computers and Education: Artificial Intelligence, 6. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100231 DOI: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100231
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos [CPEUM]. Artículo 3. 1917, reformada el 15 de abril de 2025. (Estados Unidos Mexicanos). https://shre.ink/esOy
Dafoe, A. (2018). ai governance: A research agenda. Centre for the Governance of ai, Future of Humanity Institute, University of Oxford. https://shre.ink/ebBP
Dogan, M. E., Goru Dogan, T. & Bozkurt, A. (2023). The use of artificial intelligence (AI) in online learning and distance education processes: A systematic review of empirical studies. Applied Sciences, 13(5). https://doi.org/10.3390/app13053056 DOI: https://doi.org/10.3390/app13053056
EdSurge (2017). Hacker steals 77 million Edmodo user accounts. https://shre.ink/eebY
Gamboa, M. A. & Cárdenas, D. I. (2023). Convivir con inteligencias artificiales en la educación superior: Retos y estrategias. Perfiles Educativos, 45(Especial), 56-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61691 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61691
Kamalov, F., Santandreu, D. & Gurrib, I. (2023). New era of artificial intelligence in education: Towards a sustainable multifaceted revolution. Sustainability, 15(16). https://doi.org/10.3390/su151612451 DOI: https://doi.org/10.3390/su151612451
Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2013). Big data: A revolution that will transform how we live, work, and think. Houghton Mifflin Harcourt.
Meinrath, S. D., Losey, J. & Lennett, B. (2013). Afterword. Internet freedom, nuanced digital divide, and the Internet craftsman. En: M. Ragnedda y G. W. Muschert (Ed.), The digital divide: The Internet and social inequality in international perspective (pp. 309-316). Routledge. https://shre.ink/eegn
Muñoz, E. L. (2023). Aplicación de la inteligencia artificial en la educación superior. Docere, 29, 21-25. https://doi.org/10.33064/2024docere317855 DOI: https://doi.org/10.33064/2023docere295075
Organización de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-humanrights
Organización de las Naciones Unidas (1966). Pacto Internacional de Derechos Económicos, Sociales y Culturales. https://shre.ink/ebBV
Organización de las Naciones Unidas (1999). Observación General No. 13 del Comité de Derechos Económicos, Sociales y Culturales sobre el derecho a la educación. https://shre.ink/ebBi
Siemens, G. & Gasevic, D. (2012). Guest editorial: Learning and knowledge of analytics. Journal of Educational Technology & Society, 15(3), 1-2. https://tinyurl.com/276zkcjt
UNESCO (1960). Convención relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza. https://shre.ink/ebBh
UNESCO (2022). Recomendación sobre la Ética de la Inteligencia Artificial. https://shre.ink/ebBq
UNESCO (2024). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2023: Tecnología en la educación: ¿Una herramienta en los términos de quién? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388894
Van Dijk, J. (2020). The digital divide. John Wiley & Sons.
Viberg, O., Khalil, M. & Baars, M. (2020). Self-regulated learning and learning analytics in online learning environments: A review of empirical research. En: Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK’20). Association for Computing Machinery, 524-533. https://doi.org/10.1145/3375462.3375483 DOI: https://doi.org/10.1145/3375462.3375483
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
El lector y/o usuario que utilice el material publicado en la revista DOCERE de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, deberá en todos los casos: a) Reconocer la autoría del material utilizado, proporcionando un enlace a la licencia, además de indicar sí se han realizado cambios al material; b) Queda prohibido utilizar el material proveniente de la revista DOCERE, con finalidad comercial y, C) En los casos en los que se realice la remezcla, transformación o creación, a partir del material publicado de la revista DOCERE, se deberá dar reconocimiento de los derechos que correspondan a la Universidad Autónoma de Aguascalientes, en su carácter de titular de la materia protegible utilizada. En caso de infracción a lo antes dispuesto, el lector y/o usuario, se hará acreedor a las sanciones que establece la legislación de la materia.



