Digital Literacy of Higher Education Students: Notes on Their Digital Skills for Cybersecurity
DOI:
https://doi.org/10.33064/2025docere328342Keywords:
digital literacy, digital skills, cybersecurity, university studentsAbstract
In the contemporary context, characterized by the ubiquity of digital technologies, it is essential to understand the digital literacy of higher education students, that is, the competencies and skills they have to navigate virtual environments. This article presents statistical data on the digital skills of university students with a particular focus on cybersecurity, a key area for their full participation and interaction in these environments. The data show that the university population generally lacks advanced mastery of instrumental skills necessary to preserve their security on the Internet, which implies that those studying at this educational level still need to develop these skills. It is argued that technical-operational mastery of technology is insufficient, and it is necessary to develop skills oriented towards more critical and reflective uses. The importance of literacy interventions aligned with the challenges of today's society is highlighted.
Translated by Aydali Guadalupe Palomino Castañeda
Downloads
References
Aguilar, C. E., Hernández, T. H. & Soto, S. I. (2024). Buenas prácticas de ciberseguridad en educación superior. South Florida Journal of Development, 5(12), 1-10. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-080 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-080
Becerril, W., Lemus, M. C., Cruz, I. & Pedraza-Bucio, C. (2023). Notas sobre una propuesta para el diagnóstico de violencia digital de género en las universidades. Transdigital, 4(8), 1-31. https://doi.org/10.56162/transdigital238 DOI: https://doi.org/10.56162/transdigital238
Cervantes, M. R. & Díaz, E. (2023). Panorama de la violencia digital en estudiantes de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, México. Transdigital, 4(8), 1-23. https://doi.org/10.56162/transdigital219 DOI: https://doi.org/10.56162/transdigital219
Diario Oficial de la Federación [DOF]. Ley General de Educación Superior. 20 de abril de 2021 (México).
Domínguez, F. J., López, R. & Garay, L. M. (2019). Jóvenes universitarias, alfabetización digital y apropiación de los recursos digitales. En L. M. Garay y D. Hernández (Eds.), Alfabetizaciones digitales críticas. De las herramientas a la gestión de la comunicación. UAM-Unidad Lerma/Juan Pablos Editor.
Gallego-Arufat, M. J., Torres-Hernández, N. & Pessoa, T. (2019). Competencia de futuros docentes en el área de seguridad digital. Comunicar Revista Científica de Educomunicación, 27(61). https://shre.ink/eWuA DOI: https://doi.org/10.3916/C61-2019-05
INEGI. (2024a). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2023. Comunicado de prensa número 372/24. https://shre.ink/eWuS
INEGI. (2024b). Módulo sobre Ciberacoso MOCIBA 2023. Principales resultados. https://shre.ink/eWu8
Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113.locale=en
Moreno, M. D., Gabarda, V. y Rodríguez, A. M. (2018). Alfabetización informacional y competencia digital en estudiantes de magisterio. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 253-270. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.8001
Ortega, A., Hernández, L. A., Cervantes, M. A. y Muñoz, L. S. (2024). Alfabetización digital en estudiantes universitarios. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 2072-2079. https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2008 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i2.2008
Ponce-López, J. L., Vicario-Solórzano, C. M. y López-Valencia, F. (Coords.) (2023). Estado actual de las tecnologías educativas en las instituciones de educación superior en México. Estudio 2023. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
Ramírez, J., González, F. y López, A. (2019). Desarrollo de un instrumento de recolección de datos para la evaluación del nivel de alfabetización digital de estudiantes universitarios. Revista de Iniciación Científica, 5(2), 59-71. https://doi.org/10.33412/rev-ric.v5.2.2506 DOI: https://doi.org/10.33412/rev-ric.v5.2.2506
Restrepo-Palacio, S. y Segovia, Y. M. (2020). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital en educación superior. Revista Ensaio, 28(109), 932-961. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002801877 DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002801877
Salado, L. I., Amavizca, S., Richart, R. E. y Rodríguez, R. (2019). Alfabetización digital de estudiantes universitarios en las modalidades presencial y virtual. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa REDIE, 5(1), 30-47. https://shre.ink/eWuk
Zermeño, A. I., Navarrete, M. A. y Contreras, I. L. (2020). En busca de los usos productivos de las TIC para el desarrollo humano de los jóvenes universitarios. PAAKAT Revista de Tecnología y Sociedad, 10(18), e425. https://doi.org/10.32870/pk.a10n18.425 DOI: https://doi.org/10.32870/Pk.a10n18.425
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
El lector y/o usuario que utilice el material publicado en la revista DOCERE de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, deberá en todos los casos: a) Reconocer la autoría del material utilizado, proporcionando un enlace a la licencia, además de indicar sí se han realizado cambios al material; b) Queda prohibido utilizar el material proveniente de la revista DOCERE, con finalidad comercial y, C) En los casos en los que se realice la remezcla, transformación o creación, a partir del material publicado de la revista DOCERE, se deberá dar reconocimiento de los derechos que correspondan a la Universidad Autónoma de Aguascalientes, en su carácter de titular de la materia protegible utilizada. En caso de infracción a lo antes dispuesto, el lector y/o usuario, se hará acreedor a las sanciones que establece la legislación de la materia.



