Development of Affectivity for Teaching Practice in Higher and Upper Secondary Education. Interview with Teacher Cecilia del Socorro Delgado Rodríguez

Authors

  • Sara Mireya Carmona Lozano Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2025docere328339

Keywords:

affectivity, human development, emotional intelligence, assertiveness, teaching

Abstract

In this interview, the teacher in Gestalt Psychotherapy, Cecilia del Socorro Delgado Rodríguez, addresses affectivity within the educational context and its impact on the learning of students in higher and upper secondary education. She highlights the importance of developing affective skills by teaching professionals, such as authenticity, respect, and empathy, to strengthen their relationship with students. Moreover, she emphasizes the need to consciously work on self-regulation and positive expression of emotions, to create more meaningful and humane teaching and learning environments.

Translated by Aydali Guadalupe Palomino Castañeda

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Mireya Carmona Lozano, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es licenciada en Comunicación e Información por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Fue productora y conductora del programa radiofónico musical “Pausa Auditiva”, que se transmitió por Radio UAA 94.5 FM de 2012 a 2015; y en TVUAA (actualmente, UAATV) fue conductora de los programas de televisión “Contacto Natural” e “Imágenes universitarias”, durante el periodo de 2010 a 2014. Ha tomado diversos cursos y talleres relacionados con el periodismo cultural, la producción y la locución radiofónica en la ciudad de Aguascalientes. Actualmente, se desempeña como asistente en la sección de Proyectos Académicos en el Departamento de Formación y Actualización Académica, adscrito a la Dirección General de Docencia de Pregrado de la UAA, donde está a cargo de la conducción del programa radiofónico “El Gis”, transmitido por la señal de Radio UAA 94.5 FM, así como de la fotografía y elaboración de algunas reseñas de libros y otros recursos educativos para su publicación en la revista semestral Docere, editada por dicho departamento.

Published

2025-06-30

How to Cite

Carmona Lozano, S. M. (2025). Development of Affectivity for Teaching Practice in Higher and Upper Secondary Education. Interview with Teacher Cecilia del Socorro Delgado Rodríguez. DOCERE, (32), 10–13. https://doi.org/10.33064/2025docere328339