Emotional Intelligence: An Essential Component in Being and Acting as a Teacher

Authors

  • Hugo Manuel Gómez Márquez Colegio Teresa de Ávila, de Lagos de Moreno, Jalisco; UNIVA Y UNIVER

DOI:

https://doi.org/10.33064/2013docere82317

Keywords:

competences, teaching practices, emotional education, emotional intelligence

Abstract

Being intelligent nowadays is not an option, it is a necessity that arises from the same interiority and intentionality of the human being. Nowadays there is a lot of talk about management skills, which can be defined as those competencies necessary to manage one's own life as well as relationships with others. In view of the impact they have had in different areas, the need to transfer them to the teaching practice arises, since leading is one of the basic functions of the teacher.

 

Translated by Mario Alejandro López De Luna

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo Manuel Gómez Márquez, Colegio Teresa de Ávila, de Lagos de Moreno, Jalisco; UNIVA Y UNIVER

Licenciado en Filosofía por el Seminario Mayor de San Juan de los Lagos, Jalisco (certificado). Licenciado en Psicología  por  la  UNIVA, campus Lagos de Moreno, Jalisco. Maestro en Educación por la Universidad La Salle Bajío. Certificado en competencias por la UAA. Actualmente labora en el Colegio Teresa de Ávila de Lagos de Moreno, Jalisco, como orientador vocacional, y es responsable  del  Departamento  Psicopedagógico  de  secundaria y preparatoria. Como docente trabaja a nivel licenciatura en la UNIVA, campus Lagos de Moreno. En la UNIVER,  campus Lagos de  Moreno,  trabaja  en  la  carrera  de  Pedagogía  y  en  la  maestría de Desarrollo de Habilidades Directivas. Es tallerista y conferencista con padres de familia, alumnos y directivos. Es asesor de cursos de titulación para la licenciatura  de  Pedagogía  y  sinodal  en  múltiples  exámenes profesionales de Pedagogía.

 

Published

2013-07-05

How to Cite

Gómez Márquez, H. M. . (2013). Emotional Intelligence: An Essential Component in Being and Acting as a Teacher . DOCERE, (8), 18–20. https://doi.org/10.33064/2013docere82317