Creative Pedagogy, a Teaching Strategy in the Upper Secondary Level

Authors

  • José Manuel Muñoz Arellano Universidad Latinoamericana, plantel León, Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.33064/2018docere181389

Keywords:

creativity, strategies, learning, teaching, learning styles

Abstract

When doing an analysis of the traditional and modern education, we can find out that some elements have completely changed: the participation of the students, the techniques, the methodologies, the roles, and the learning. In the same way the need of practices that allow students to be interested in what they are learning increases; however, it is not easy to maintain this motivation towards learning, we teachers have found ourselves becoming true artists, building more favorable educational scenarios every time with the help of technology, dynamics, games, walks, among others, allowing new experiences that spark lifelong learnings. Unfortunately, there are moments on which the ideas and resources dry out, due to this, the importance of strengthening that creative talent that allows to design meaningful teaching experiences for leading on a different way the educational process of our students, backing ourselves on a creative pedagogy.

 

Translated by Rafael Guzmán De Luna.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Manuel Muñoz Arellano, Universidad Latinoamericana, plantel León, Guanajuato

Especialista en Diseño Curricular en el Sistema Avanzado de Bachillerato y Educación Superior del Estado de Guanajuato. Licenciado en Pedagogía y maestro en Educación. Docente en la Universidad Latinoamericana en León, Guanajuato, donde imparte las siguientes asignaturas: Fundamentos para el aprendizaje y éxito profesional, Creatividad y comunicación interpersonal, Trabajo en equipo, colaboración y solución de conflictos y Pensamiento crítico. Miembro del equipo Educación y capacitación en derechos humanos A.C. (EDHUCA) y de la Red Kunlab.

References

Buzan, T. (2004). Cómo crear mapas mentales. Madrid: Urano.

Csikszentmihalyi, M. (1998). El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.

De Bono, E. D. (1998). El pensamiento lateral: Manual de creatividad. México: Paidós.

Edwards, M. (2012). Innovación, blog sobre invención y creatividad de tendencias 21. Recuperado de: https://www.tendencias21.net/innovacion/Que-es-la-creatividad_a37.html.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Madrid: Siglo XXI de España editores, s.a.

Nassif, R. (1958). Pedagogía general. Buenos Aires: Kapelusz.

Ortiz, A. (2015). Neuroeducación. Bogotá: Ediciones de la U.

Ponti, F. y Ferras, X. (2006). Pasión por innovar: de la idea al resultado. Barcelona: Granica.

Recio, H. (2004). Creatividad en la solución de problemas. México: Trillas.

Riding, R. y Rayner, S. (1999). Cognitive Styles and Learning Strategies: Understanding Style Differences in Learning and Behavior. Londres: David Fulton Publishers.

Robinson, K. (2016). Escuelas creativas. México: Grijalbo.

Sánchez, H. R. (2004). Creatividad en la solución de problemas. México:Trillas.

SEP (2017). Planes de estudio de referencia del marco curricular común de la educación media superior. Recuperado de: http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/12491/4/images/libro.pdf.

imagen-artículo

Published

2018-06-30

How to Cite

Muñoz Arellano, J. M. (2018). Creative Pedagogy, a Teaching Strategy in the Upper Secondary Level. DOCERE, (18), 24–28. https://doi.org/10.33064/2018docere181389

Issue

Section

Topic of interest