The Debate as a Teaching Resource

Strategic Proposal for a Comprehensive Learning

Authors

  • José Ángel del Moral Palacio Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2018docere181388

Keywords:

strategy, teaching and learning, upper middle education, debate

Abstract

A common strategy in the teaching and learning processes is debating; however, in both the classroom and in the public area, this practice turns into a way of obtaining or imposing one's own opinion against someone else's, or into a senseless sound chaos, hence an authentic formation for debating is needed. With this purpose, starting from the categories taken from the theory of the games and discursive ethic, the present text describes an experience about it, carried out in the high school of the Universidad Autónoma de Aguascalientes.

 

Translated by Rafael Guzmán De Luna.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Ángel del Moral Palacio, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctor en Filosofía. Anteriormente profesor en: Universidad de Guanajuato, Universidad Iberoamericana, Universidad del Valle de Atemajac y Universidad Autónoma de Querétaro. En la Universidad Autónoma de Aguascalientes ha sido profesor del Departamento de Filosofía del Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, y actualmente del Departamento de Filosofía y Letras del Centro de Educación Media. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, presidente de la Academia Nacional Mexicana de Bioética, Capítulo Aguascalientes y del Comité de Bioética del Hospital Star Médica. Miembro de la Asociación Filosófica de México, de la Red Regional Centro-Norte de Investigadores en Filosofía, la Comisión Estatal de Bioética de Aguascalientes y la Fundación Intervive. Ponente en congresos nacionales e internacionales. Autor de numerosos artículos, capítulos de libros y cuatro libros.

References

Adminda. (2013). Emilio Lledó: La verdadera crisis es la de la inteligencia (Entrevista). Diario de Avisos (Tenerife), 22 de noviembre, p. 46.

Del Moral, Á. (2013). Hacia un diálogo entre encuentros: pistas para una hermenéutica analógica de la interculturalidad. Aguascalientes: UAA-Universidad de Guanajuato.

Del Moral, Á. (2014). Hermenéutica crítica de la acción comunicativa. Ensayos hermenéutico-analógicos, Número especial 34, México: Analogía filosófica, pp. 38-60.

SEP (2008a). Acuerdo 442: establece el Sistema Nacional de Bachillerato. Diario Oficial de la Federación (DOF), Tomo DCLX, No. 19, México, 26 de septiembre, pp. 50-103.

SEP (2008b). Acuerdo 444: establece las competencias del marco curricular común. DOF, Tomo DCLXI, No. 16, México, 21 de octubre, pp. 18-28.

SEP (2009a). Acuerdo 486: se establecen las competencias disciplinares extendidas. DOF, Tomo DCLXVII, No. 23, México, 30 de abril, pp. 74-77.

SEP (2009b). Acuerdo 488: modifican de los acuerdos 442, 444 y 447. DOF, Tomo DCLXIX, No. 17, México, 23 de junio, pp. 12-14.

SEP (2012). Acuerdo 656: se reforma y adiciona el Acuerdo 444 y se adiciona el acuerdo 486. DOF, Tomo DCCX, No. 13, México, 20 de noviembre, pp. 40-43.

UAA (2007). Modelo Educativo Institucional, en Correo Universitario, séptima época, No. 15. [Primera reimpresión]. 29 de mayo de 2015. Aguascalientes: UAA.

UAA (2015a). Ley Orgánica de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Estatuto de la Ley Orgánica. Aguascalientes: Correo Universitario, Séptima Época, No. 23 (11 sept.).

UAA (2015b). Bachillerato General. Currículo por Competencias 2015. Aprobado por el H. Consejo Universitario el 16 de abril.

imagen-artículo

Published

2018-06-30

How to Cite

del Moral Palacio, J. Ángel. (2018). The Debate as a Teaching Resource: Strategic Proposal for a Comprehensive Learning. DOCERE, (18), 19–23. https://doi.org/10.33064/2018docere181388

Issue

Section

Teachers and their environment