Thinking is an Act, Feeling is a Fact

To Remake Affective Pedagogical Practices in the University Classroom

Authors

  • César Ricardo Azamar Cruz Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.33064/2018docere181386

Keywords:

educational strategy, recognition, sensory methodology, Spanish teaching, higher education institutions

Abstract

In this text some teaching strategies developed for the teaching of text composition in Spanish in the university classroom are presented, which start from the recognition of the fact that the present subjects are bodies that matter. For this, a sensory methodology is set out which allows, through the use of image narration, to acknowledge the experiences of a student that possesses reason, affection and emotions which make up a sui generis geography that allows to build citizenship from inside the classroom is set out.

 

Translated by Rafael Guzmán De Luna.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Ricardo Azamar Cruz, Universidad Veracruzana

Doctor en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México, profesor por asignatura de las experiencias educativas “Composición de textos en español” y “Gramática comunicativa del español” en la facultad de Idiomas de la Universidad Veracruzana. Sus líneas de investigación en la educación superior son: pedagogía crítica, estudios de género y crítica cultural. Ha publicado, en 2017, “Lectura y escritura críticas en la universidad para la construcción de sujetos críticos” y “El aula y otros espacios formativos” en volúmenes de la Universidad de Tlaxcala y el Centro de Investigaciones y Estudios de Género-UNAM, respectivamente.

References

Ahmed, S. (2006). Doing Diversity Work in Higher Education in Australia. Educational Philosophy and Theory, 38(6), 745-768.

Boler, M. (1999). Feeling Power: Emotions and Education. New York: Routledge.

Claro, T. y Juan S. (2013). Calidad en educación y clima escolar: apuntes generales. Estudios Pedagógicos, 39(1), 347-359.

Ferry, L. (2009). La sabiduría de los mitos. Madrid: Taurus.

Hargreaves, A. (2001). Emotion and Geographies of Teaching. Teachers College Record, 103(6), 1056-1080.

Herrera, M. y Rico, B. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Revista Escenarios, 12(7), 7-18.

Honneth, A. (1992). Integridad y desprecio. Motivos básicos de una concepción de la moral desde la teoría del reconocimiento. Isegoría 5, 78-92.

Howes, D. (2014). El creciente campo de los estudios sensoriales. RELACES, 15, 10-26.

Lispector, C. (2007). La hora de la estrella. Madrid: Siruela.

López, H. (2012). Feminismo y pedagogía: un enfoque espacial. En M. Belausteguigoitia y R. Lozano (Comps.). Pedagogías en espiral. Experiencias y prácticas. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Programa Universitario de Estudios de Género, 51-67.

Najmanovich, D. (2016). El mito de la objetividad. La construcción colectiva de la experiencia. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Sabido, R. O. (2017). Georg Simmel y los sentidos: una sociología relacional de la percepción. Revista Mexicana de Sociología, 79(2), 347-400.

Scott, J. (2001). Experiencia. La Ventana, 13. México: Universidad de Guadalajara, 42-73.

Youdell, D. y Armstrong, F. (2011). A politics beyond subjects: the affective choreographies and smooth spaces of schooling. Emotion, Space and Society, 4, 144-150.

Zembylas, M.; Bozalek, V.; y Shefer, T. (2014). Tronton´s notion of privileged irresponsability and the reconceptualization of care: implications for critical pedagogies of emotion in higher education. Gender and Education, 26(3), 200-214.

imagen-artículo

Published

2018-06-30

How to Cite

Azamar Cruz, C. R. (2018). Thinking is an Act, Feeling is a Fact : To Remake Affective Pedagogical Practices in the University Classroom. DOCERE, (18), 11–14. https://doi.org/10.33064/2018docere181386

Issue

Section

Teachers and their environment