Thinking is an Act, Feeling is a Fact
To Remake Affective Pedagogical Practices in the University Classroom
DOI:
https://doi.org/10.33064/2018docere181386Keywords:
educational strategy, recognition, sensory methodology, Spanish teaching, higher education institutionsAbstract
In this text some teaching strategies developed for the teaching of text composition in Spanish in the university classroom are presented, which start from the recognition of the fact that the present subjects are bodies that matter. For this, a sensory methodology is set out which allows, through the use of image narration, to acknowledge the experiences of a student that possesses reason, affection and emotions which make up a sui generis geography that allows to build citizenship from inside the classroom is set out.
Translated by Rafael Guzmán De Luna.
Downloads
References
Ahmed, S. (2006). Doing Diversity Work in Higher Education in Australia. Educational Philosophy and Theory, 38(6), 745-768.
Boler, M. (1999). Feeling Power: Emotions and Education. New York: Routledge.
Claro, T. y Juan S. (2013). Calidad en educación y clima escolar: apuntes generales. Estudios Pedagógicos, 39(1), 347-359.
Ferry, L. (2009). La sabiduría de los mitos. Madrid: Taurus.
Hargreaves, A. (2001). Emotion and Geographies of Teaching. Teachers College Record, 103(6), 1056-1080.
Herrera, M. y Rico, B. (2014). El clima escolar como elemento fundamental de la convivencia en la escuela. Revista Escenarios, 12(7), 7-18.
Honneth, A. (1992). Integridad y desprecio. Motivos básicos de una concepción de la moral desde la teoría del reconocimiento. Isegoría 5, 78-92.
Howes, D. (2014). El creciente campo de los estudios sensoriales. RELACES, 15, 10-26.
Lispector, C. (2007). La hora de la estrella. Madrid: Siruela.
López, H. (2012). Feminismo y pedagogía: un enfoque espacial. En M. Belausteguigoitia y R. Lozano (Comps.). Pedagogías en espiral. Experiencias y prácticas. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Programa Universitario de Estudios de Género, 51-67.
Najmanovich, D. (2016). El mito de la objetividad. La construcción colectiva de la experiencia. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Sabido, R. O. (2017). Georg Simmel y los sentidos: una sociología relacional de la percepción. Revista Mexicana de Sociología, 79(2), 347-400.
Scott, J. (2001). Experiencia. La Ventana, 13. México: Universidad de Guadalajara, 42-73.
Youdell, D. y Armstrong, F. (2011). A politics beyond subjects: the affective choreographies and smooth spaces of schooling. Emotion, Space and Society, 4, 144-150.
Zembylas, M.; Bozalek, V.; y Shefer, T. (2014). Tronton´s notion of privileged irresponsability and the reconceptualization of care: implications for critical pedagogies of emotion in higher education. Gender and Education, 26(3), 200-214.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
El lector y/o usuario que utilice el material publicado en la revista DOCERE de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, deberá en todos los casos: a) Reconocer la autoría del material utilizado, proporcionando un enlace a la licencia, además de indicar sí se han realizado cambios al material; b) Queda prohibido utilizar el material proveniente de la revista DOCERE, con finalidad comercial y, C) En los casos en los que se realice la remezcla, transformación o creación, a partir del material publicado de la revista DOCERE, se deberá dar reconocimiento de los derechos que correspondan a la Universidad Autónoma de Aguascalientes, en su carácter de titular de la materia protegible utilizada. En caso de infracción a lo antes dispuesto, el lector y/o usuario, se hará acreedor a las sanciones que establece la legislación de la materia.



