Notes for Updating Teacher at UAA

Authors

  • Gustavo Muñoz Abundez Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2023docere295073

Keywords:

teaching, teaching model, management and evaluation of teaching

Abstract

The article briefly shows the institutional experience of the Universidad Autónoma de Aguascalientes regarding the pedagogical training of teachers. The need for a teaching model, derived from the Institutional Educational Model (IEM), which tends to discipline specificity, as well as materials and resources that define it and favor its implementation. Assuming the existence of this model, and based on it, the convenience of an integral strategy to transform teaching from different levels is argued, by harmonizing institutional functioning, particularly in the preparation of study plans by all those directly or indirectly related to teaching, and at the same time defining levels of pedagogical performance. It is also suggested to incorporate artificial intelligence resources and teaching methodologies from the cognitive sciences to enrich the implementation of the MEI. Additionally, the advantage of updating the conceptualization and operation of teacher evaluation is argued.

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Gustavo Muñoz Abundez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Licenciado en Asesoría Psicopedagógica, maestro en Educación y doctor en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Desde 1998 es profesor investigador del Departamento de Educación, del Centro de Ciencias Sociales y Humanidades (CCSH) de la misma institución. Ha escrito sobre educación en valores, violencia escolar y reforma en educación media superior, entre otros. Fue investigador en la Dirección de Evaluación de Escuelas del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, colaborando en estudios diagnósticos sobre el sistema educativo mexicano durante el periodo de 2004 a 2011. Ha participado en congresos y foros nacionales de investigación y de evaluación educativa; asimismo, en la 4° Conferencia Mundial sobre Violencia en la Escuela y Políticas Públicas. Actualmente, es secretario académico de Pregrado del CCSH de la UAA.

References

Baker, T., Smith, L. & Anissa, N. (2019). Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. Londres: nesta. https://acortar.link/YzKBfj

Basogain, O. (s.f.). Redes neuronales artificiales y sus aplicaciones (material del curso). UPV-EHU-Escuela Superior de Ingeniería de Bilbao-Departamento de Sistemas y Automática. https://acortar.link/sOmol

Carmona, J. (2021). Ciencia cognitiva, neurociencia y educación. En D. Flores et al. (eds.), Neuroeducación, de lo científico a lo práctico (pp. 22-36). Asociación Normalista de Docentes Investigadores. https://acortar.link/nXmu00

Jiménez, M. & Martínez, J. (coords.) (2009). Testimonios docentes y la formación de profesores en la Universidad Autónoma de Aguascalientes. México: UAA. https://acortar.link/1vaETi

López, M. (2006). Relaciones entre aprendizajes implícito y explícito e inteligencia general en alumnos de enseñanza general básica (EGB). Interdisciplinaria, 23(1), 101-108. https://www.redalyc.org/pdf/180/18023106.pdf

Manghi, D. (2011). La perspectiva multimodal sobre la comunicación. Desafíos y aportes para la enseñanza en el aula. Revista Electrónica Diálogos Educativos, (22). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3931351

Nkambou, R., Bordeau, J. & Mizoguchi, R. (eds.) (2010). Advances in intelligence tutoring systems. Canadá: Springer.

Power, I. et al. (2019). Artificial Intelligence, smart classrooms and online education in the 21st century: Implications for human development. Journal of Cases on Information Technology, 21(3). https://acortar.link/vahhm

UAA. (2016). Plan de Desarrollo Institucional 2016-2024. UAA. https://www.uaa.mx/portal/nuestra-universidad/plan-de-desarrollo/

UNESCO. (2021). Inteligencia artificial y educación. Guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO. https://acortar.link/AkABWy

Published

2024-02-15

How to Cite

Muñoz Abundez, G. (2024). Notes for Updating Teacher at UAA. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (29), 11–15. https://doi.org/10.33064/2023docere295073