The Transformation of the Teaching-Learning Process of the Interdisciplinary Design Workshop: From in-person to the Online Collaborative Work. New Academic Challenges

Authors

  • María Elena Molina Ayala Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • Jaime Javier Loredo Zamarrón Universidad Autónoma de San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.33064/2020docere233106

Keywords:

teacher experience, online learning, COVID-19

Abstract

This work pretends to share the life experience of students and teachers of the Habitat Department of the Universidad Autónoma de San Luis Potosí, originated from the transformation in the teaching-learning process that in an sudden and forced because of a pandemic went from the in-person to the virtual in a design workshop that is taken in the ninth semester of the six bachelorettes taught in the Department, which bases it´s essence in the collaborative and Interdisciplinary work with social responsibility; and its carried out in vulnerable communities, basing its design process on a diagnostics obtained from the coexisting and interactions between the university community and the place that is the study area.

 

Translated by Rafael Guzmán de Luna 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Elena Molina Ayala, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Arquitecta con doctorado en Ciencias de los Ámbitos Antrópicos por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Fue ganadora del concurso Premios a las Mejores Tesis de Posgrado del año 2016, por su tesis de doctorado. Actualmente, es profesora e investigadora de tiempo completo con perfil PRODEP, en la Facultad del Hábitat de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí y miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Es autora del libro “Conceptos básicos de diseño en arquitectura”, de editorial Trillas, que propone un método de enseñanza de la arquitectura, estableciendo un vínculo entre los conceptos de diseño y su aplicación. Sus líneas de investigación son la fundamentación teórica detrás del objeto arquitectónico, diseño colaborativo e interdisciplinar centrado en el usuario y desarrollo de procesos creativos para el diseño.

Jaime Javier Loredo Zamarrón, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Es licenciado en Mercadotecnia, maestro en Administración y Políticas Públicas y candidato a doctor en Estudios del Desarrollo. Cuenta con experiencia profesional como consultor en el diseño y gestión de proyectos de planeación estratégica, inteligencia y desarrollo de mercados. Obtuvo la Mención Honorífica en el Premio Nacional de Administración Pública 2004, por el Instituto Nacional de Administración Pública para Investigación Teórica y Aplicada. Fue ganador del Premio 20 de noviembre de Literatura Manuel José Othón en las ediciones 2000, 2003 y 2010. Sus líneas de investigación son: epistemología, teoría y métodos para las ciencias del hábitat, diseño y gestión urbana, políticas públicas urbanas y administración, y gestión estratégica del sector constructivo.

Published

2020-12-31

How to Cite

Molina Ayala, M. E., & Loredo Zamarrón, J. J. (2020). The Transformation of the Teaching-Learning Process of the Interdisciplinary Design Workshop: From in-person to the Online Collaborative Work. New Academic Challenges. DOCERE, (23), 20–23. https://doi.org/10.33064/2020docere233106

Issue

Section

Teachers and their environment