The Meaningful Learning in the Higher Musical Education Context

Authors

  • Raúl W. Capistrán Gracia Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2020docere233104

Keywords:

teaching-learning processes, areas of opportunity, meaningful learning, strategies and ideas of meaningful learning, higher music education

Abstract

In this article, the author presents a reflection on the areas of opportunity that some students reflect at the moment of interrelating the objectives and contents that compose the diverse subjects of the curriculum (Curr) of the bachelor’s in music in the Universidad Autónoma de Aguascalientes. To offset them, the author suggests that teachers should rely on David Ausubel´s meaningful learning theory, with the purpose of fomenting processes of teaching-learning that promote the development of critical and reflexive thinking and promoting a higher integral training. Due to this, a panoramic description on the theory of meaningful learning is proposed, as well as some strategies and ideas to promote it.

 

Translated by Rafael Guzmán de Luna 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Raúl W. Capistrán Gracia, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Pianista, educador e investigador mexicano. Recibió la licenciatura en Ejecución Pianística en la Escuela Superior de Música y Danza de Monterrey, la maestría en Ejecución Pianística en Baylor University y el doctorado en Pedagogía Pianística en Texas Tech University, graduándose con honores. Su labor lo ha llevado a presentarse en buena parte de México, Estados Unidos, Centroamérica, Sudamérica y Europa. Su producción académica incluye dirección de tesis de licenciatura, maestría y doctorado y publicación de libros, capítulos de libro, artículos en revistas arbitradas e indexadas y en revistas de divulgación, así como memorias de congresos. En la actualidad ha recibido la distinción como investigador nacional (SNI I), y trabaja como profesor investigador titular de la Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Published

2020-12-31

How to Cite

Capistrán Gracia, R. W. (2020). The Meaningful Learning in the Higher Musical Education Context. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (23), 12–15. https://doi.org/10.33064/2020docere233104