How do adolescents value science and scientists? Analysis through a mixed

Authors

  • Fredi Everardo Correa Romero Universidad de Guanajuato
  • Alejandra Viridiana Espinoza-Romo Universidad de Guanajuato
  • Andrea de los Ángeles Villanueva Valadez Universidad de Guanajuato
  • Tonatiuh García Campos Universidad de Guanajuato
  • Luis Felipe García y Barragán Universidad de Guanajuato

DOI:

https://doi.org/10.33064/37crscsh902

Keywords:

attitudes, content analysis, science, scientists.

Abstract

The Programme for International Student Assessment (pisa) of The Organization for Economic Co-operation and Development (oecd) points to a growing interest of Mexican teenagers in science, but underperformance in that area. The Elaboration Probability Model (mpe) postulates that a positive but weak attitude does not motivate people’s behavior. The study is cross - sectional, descriptive - comparative with non - probabilistic intentional sampling of 229 adolescents from the state of Guanajuato. The mixed methodology included a quantitative study with the application of a scale of attitudes and a qualitative study with open questions. The statistical results show an attitude towards positive and weak science, as suggested by the mpe. Content analysis describes scientists as intelligent, yet boring, lonely, and crazy. The need to strengthen attitudes towards adolescent science is discussed. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fredi Everardo Correa Romero, Universidad de Guanajuato

Es doctor en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor de tiempo completo en la Universidad de Guanajuato desde julio del 2011. Profesor con perfil deseable PRODEP , miembro del Sistema Nacional de Investigadores, con nivel I. Responsable técnico del proyecto FOMIX, gto-2014-C02-252896, con financiamiento CONACYT.

Alejandra Viridiana Espinoza-Romo, Universidad de Guanajuato

Es licenciada en Psicología con mención summa cum laude por la Universidad de Guanajuato, candidata a maestra en Ciencias del Comportamiento y docente del Departamento de Psicología de la Universidad de Guanajuato, así como becaria del proyecto gto-2014-C02-252896 de CONACYT.

Andrea de los Ángeles Villanueva Valadez, Universidad de Guanajuato

Estudiante de Psicología del último semestre en la Universidad de Guanajuato. Realizó una estancia académica durante seis meses en Estados Unidos. Ha presentado trabajos en congresos internacionales y nacionales, con experiencia en trabajo comunitario. Becaria del proyecto gto-2014-C02-252896 de CONACYT.

Tonatiuh García Campos, Universidad de Guanajuato

Es doctor en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor de tiempo completo en la Universidad de Guanajuato. Profesor con perfil deseable PRODEP, miembro del Sistema Nacional de Investigadores, con nivel I.

Luis Felipe García y Barragán, Universidad de Guanajuato

Doctor en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor de tiempo completo en la Universidad de Guanajuato desde julio del 2011. Profesor con perfil deseable PRODEP, miembro del Sistema Nacional de Investigadores, con nivel I.

Published

2017-08-01

How to Cite

Correa Romero, F. E., Espinoza-Romo, A. V., Villanueva Valadez, A. de los Ángeles, García Campos, T., & García y Barragán, L. F. (2017). How do adolescents value science and scientists? Analysis through a mixed. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 21(37), 55–74. https://doi.org/10.33064/37crscsh902

Issue

Section

Articles