The online survey in social and gender research during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/46crscsh3368

Keywords:

methodology, online survey, covid-19, data, logistics

Abstract

The covid-19 pandemic has had consequences in all spheres of life. In academia, its effects have been seen in both teaching and research. In research, the ways of doing fieldwork and implementing methodology in the social sciences have had to be adapted. The use of technology has been indispensable to fulfill the planned activities, the use of computers and cell phones became necessary. This paper aims to systematize some of the experiences on the use of the self-applicable online survey (Google Forms) in a qualitative doctoral research, in order to reflect on the use of this digital method as a methodologically valid tool. It is concluded that the use of online surveys in social research is efficient and effective as long as they have a methodological planning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María del Rosario Ayala Carrillo, Colegio de Postgraduados

María del Rosario Ayala Carrillo (madel@colpos.mx) es maestra en Ciencia en Estudios del Desarrollo Rural, Colegio de Postgraduados. Actualmente estudia el doctorado en Ciencias Agrícolas, en la Universidad de Santiago de Compostela, España (ORCID 0000-0002-1198-6026).

Emma Zapata Martelo, Colegio de Postgruaduados

Emma Zapata Martelo (emzapata@colpos.mx) es doctora en Sociología, por la Universidad de Texas, en Austin. Maestría y Licenciatura en la misma universidad. Es profesora Investigadora Titular en el Colegio de Postgraduados, en Montecillo, Estado de México donde ha trabajado por cuarenta años (ORCID 0000-0002-1623-3322).

María Do Mar Pérez-Fra, El Colegio de Postgraduados

María Do Mar Pérez-Fra (mariadomar.perez@usc.es ) es doctora en Ciencias Económicas por la USC y Máster en Desarrollo Local. En la actualidad ejerce como Profesora del Área de Economía, Sociología y Política Agraria (ORCID 0000-0002-5202-1706).

References

Alarco, J. J. y Álvarez, E. V. (2012). Google Docs: una alternativa de encuestas online. Educación Médica, 15(1), 9–10. https://doi.org/10.4321/S1575-18132012000100004

Ardèvol, E., Bertrán, M., Callén, B. y Pérez, C. (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, Revista de Pensamiento e Investigación Social, 3, 72–92. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53700305

Arriazu Muñoz, R. (2007). ¿Nuevos medios o nuevas formas de indagación?: Una propuesta metodológica para la investigación social online a través del foro de discusión. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8(3), 1–17. https://doi.org/10.17169/fqs-8.3.275

Baltar, F. y Gorjup, M. T. (2012). Muestreo mixto online: Una aplicación en poblaciones ocultas. Intangible Capital, 8(1), 123–149. http://dx.doi.org/10.3926/ic.294

Cruz E. y Ardèvol E., (2017). Ethnography and the Field in Media(ted) Studies: A Practice Theory Approach. Westminster Papers in Communication and Culture, 9(3), 27–46. https://doi.org/10.16997/wpcc.172

Cuenca, A. y Schettini, P. (2020). Los efectos de la pandemia sobre la metodología de las ciencias sociales, Escenarios. , 32, 1–16 http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/184/1841434023/index.html

Di Prospero, C. y Daza Prado, D. (2019). Etnografía (de lo) digital -Introducción al dossier. Etnografías Contemporáneas, 5(9), 66–72. https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/506

Díaz de Rada, V. (2010). Eficacia de las encuestas por Internet: un estudio preliminar. Revista Española de Sociología, 1(13), 49–79. https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/65165

Díaz de Rada, V. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por internet. Papers, 97(1), 193–223. https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/248512

Domínguez Figaredo, D. (2007). Sobre la intención de la etnografía virtual. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8(1), 42–63. http://hdl.handle.net/11162/80975

Domínguez Figaredo, D. (2012). Escenarios híbridos, narrativas transmedia, etnografía expandida. Revista de Antropología Social, 21, 197–215. https://doi.org/10.5209/rev_RASO.2012.v21.40056

ENDUTIH. (2020). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de Tecnologías de la Información en los Hogares. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2020/

Estalella, A. y Ardèvol, E. (2007). Ética de campo: hacia una ética situada para la investigación etnográfica de internet. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8(3), art 2. https://doi.org/10.17169/fqs-8.3.277

García Chicano, M. C. (2015). Etnografía virtual, exploración de campo y estudios de área. Universidad Complutense de Madrid https://studylib.es/doc/1806878/etnograf%C3%ADa-virtual--exploraci%C3%B3n-de-campo-y-estudios-de-%C3%A1rea

García Tormo, F. V. (2018). Aplicación de TICS (formularios online) como metodología docente activa en Estudios de Postgrado. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 199–207. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2018.n1.v3.1257

Grillo, O. (2019). Etnografía multisituada, etnografía digital: reflexiones acerca de la extensión del campo y la reflexividad. Etnografías Contemporáneas, 5(9), 73–93. http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/507/465

Hine, C. (2000). The virtual objects of ethnography. SAGE.

Hine, C. (2011). Etnografía virtual. UOC.

Kaliniuk, Á. T. y Obez, R. M. (2017). Los formularios en línea en la recolección y análisis de datos en la Investigación Cualitativa. RIUNNE. http://repositorio.unne.edu.ar/handle/123456789/27620

Lorca Montoya, S., Carrera Farran, X. y Casanovas Catalá, M. (2016). Análisis de herramientas gratuitas para el diseño de cuestionarios online. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 49, 91–104. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/122434/61716-185968-1-PB.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Malegarie, J. y Fernández P. E. (2019). Técnicas y tecnologías: encuestas vía web, desafíos metodológicos en el diseño, campo y análisis. XIII Jornadas de Sociología. Buenos Aires, Argentina. https://cdsa.aacademica.org/000-023/12

Miller, D. (2019). Cómo y por qué el mundo cambió las redes sociales. Etnografías Contemporáneas 5(9), 6–17. http://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/conhist/issue/view/35

Mosquera Villegas, M. A. (2008). De la Etnografía antropológica a la Etnografía Virtual. Estudio de las relaciones sociales mediadas por Internet. Fermentum, 18(53), 532–549. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70517572006

OIT. (2020a). El impacto de covid-19 en la recopilación de estadísticas del mercado laboral. ILOSTAT. https://ilostat.ilo.org/es/topics/covid-19/covid-19-impact-on-labour-market-statistics/

OIT. (2020b). covid-19: Orientaciones para la recolección de datos de las estadísticas del trabajo. ILOSTAT. https://ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/publication/wcms_745104.pdf

Orellana López, D. M., Sánchez Gómez, M. C. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 205–222. https://revistas.um.es/rie/article/view/97661

Ruiz Méndez, M. R. y Aguirre Aguilar, G. (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 21(41), 67–96. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5175390

Salamanca-Castro A. B. y Martín-Crespo, C. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE investigación: Revista Científica de enfermería, 27, 10–14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7779030

Sánchez, J. J., Segovia, J. M. y Sánchez, P. (2011). Las encuestas en Internet. En M. Arroyo y I. Sábada (Coords.). Metodología de la investigación social: técnicas innovadoras y sus aplicaciones (pp. 79–108). Síntesis.

Vázquez-Cano, E. y Sevillano, G. M. L. (2015). El smartphone en la educación superior. un estudio comparativo del uso educativo, social y ubicuo en universidades españolas e hispanoamericanas. Signo y Pensamiento, 34(67), 114–131. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86043044007

Published

2022-01-01

How to Cite

Ayala Carrillo, M. del R., Zapata Martelo, E. ., & Pérez-Fra, M. D. M. . (2022). The online survey in social and gender research during the covid-19 pandemic. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 25(46). https://doi.org/10.33064/46crscsh3368

Issue

Section

Dossier