Pedagogical Mediation in Social Media for Achievement of Digital Competencies

Authors

  • Gustavo Ornelas Rodríguez Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.33064/2014docere102259

Keywords:

pedagogy, transversal competencies, social web, social networks, hashtag, virtual groups

Abstract

Universidad Pedagógica Nacional, Unit 011, currently offers the Master's in Basic Education, which targets professionals in education who work in basic education. The first cohort currently consists of twenty-one members, seven of whom work in preschool education, eleven in primary education, two in secondary education, and one in CONAFE. One of the cross-cutting competencies that education professionals are expected to develop is the ability to use ICT in the learning and teaching processes of students (Gallegos, Guerra, Longoria, & Morales, 2009). In addition to this curricular framework, there are other regulatory references that establish the need for teachers to develop digital skills competencies.

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Ornelas Rodríguez, Universidad Pedagógica Nacional

Licenciado en Psicología por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Maestro en Educación por la Universidad Interamericana para el Desarrollo (UNID). Acreditado en la Universidad Abierta de Cataluña (UOC) como  Docente  en  entornos  virtuales.  Doctorando  en  Sistemas  y  Ambientes  Educativos  en  el  Sistema  de  Universidad  Virtual  de  la  Universidad  de  Guadalajara. Certificado de acuerdo con los estándares del ISTE (International Society for Technology in Education) y el Marco de referencia de la United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO)  en  el  nivel  1  del  estándar  de  competencia:  “Elaboración  de  Proyectos  de  aprendizaje  integrando  el  uso  de  las  tecnologías  de  la  información  y  comunicación.”  Actualmente  es  coordinador  de  Formación  Continua  y  profesor  investigador  de  tiempo  completo  en  la  Universidad Pedagógica Nacional (UPN) 011.

Published

2014-07-31

How to Cite

Ornelas Rodríguez, G. . (2014). Pedagogical Mediation in Social Media for Achievement of Digital Competencies. DOCERE, (10), 33–35. https://doi.org/10.33064/2014docere102259