Gender status and career choice. The area of physicist-mathematician in women.

Authors

  • Amanda Figueroa Pilz National School of Anthropology and History
  • Mario Ortega Olivares Autonomous Metropolitan University-Xochimilco.

Keywords:

Gender, women, science, mathematics, patriarchal, system, school, family, labor market

Abstract

The cultural difference between the sexes marked in roles and, specifically, in gender, has constructed delimited spaces for both men and women. The social internalization of a historical domestic role has kept women away from degrees that are typified as the male domain. A clear example is the area of physicomathematics. This can be easily corroborated in the percentages of female enrollment in the National Autonomous University of Mexico, where women represent 25% in this area, while in the National System of Researchers (SNI) they represent only 15%. Various factors such as family, school and the media are contributing to the fact that women are still far from these spaces.contribute to the fact that women are still far from these spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Figueroa Pilz , National School of Anthropology and History

National School of Anthropology and History. Social Anthropology.

Mario Ortega Olivares, Autonomous Metropolitan University-Xochimilco.

Autonomous Metropolitan University-Xochimilco. Professor - tenured researcher "C" SNI 1,

References

ALIC, Marget, El legado de Hipatia. México: Siglo XXI, 1991.

AMORÓS, C., División sexual del trabajo, en: 10 palabras clave sobre mujer. Estela-Verbo Divino, 1995.

BORDIEU, Pierre, Sociología de la cultura. México: Grijalbo, 1990.

BOURDIEU, Pierre, La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus Humanidades, 1988.

BOURDIEU, Pierre y J.C., Passeron, La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia, 1981.

BURN, S.M., Limitations of the Traditional Female Role, en: The Social Psychology of Gender. Nueva York: Mc- Graw-Hill, 1996.

CAHILL, Larr, His brain, Her Brain. E.U.A: Scientific American, 1995.

CASTELLS, Manuel, La era de la información: Economía, sociedad y cultura, Vol. II, El poder de la identidad, México: Siglo XXI, 1998.

DURÁN, María Ángeles. La voluntad de ser mujeres en los noventa. México: El Colegio de México, 1992.

DURKHEIM, Emilie, Educación y sociología. México: Ediciones Coyoacán, 1996.

DURKHEIM, Emilie. Educación como sociabilización. Salamanca: Ediciones Sígueme, 1976.

GARRIDO, Anneliese y T.V., BENNHOLDT, Marginalidad en América Latina. Una crítica de la teoría, Revista Mexicana de Sociología. Vol. 43, octubre-diciembre, 1981.

GOFFMAN, E., La ritualización de la feminidad, en: Winkin, Y. Erving Goffman: Los momentos y sus hombres. Barcelona: Paidós, 1991.

GONZÁLES JIMÉNEZ, Rosa María, Participación de las mujeres en el estudio de las matemáticas. México: Universidad Pedagógica Nacional, 2004.

HIERRO, Graciela, La educación formal e informal y la situación femenina, en: La mujer y la cultura: Antología. México: UNICEF, 1981.

HIERRO, Graciela, La educación formal e informal y la situación femenina, en: La mujer y la cultura: Antología. México: Diana, 1981.

HIERRO, Graciela. De la domesticación a la educación de las mexicanas. México: Editorial Torres Asociados, 1990.

LAGARDE, Marcela, Los cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. México: UNAM, 1990.

LAMAS, Marta. La construcción cultural de la diferencia sexual. México: UNAM, 1996.

LAMAS, Marta. Cuerpo, diferencia sexual y género.

México: Taurus, 2002.

LÓPEZ VILLEGAS, Virginia, Mujer y ciencia en México un acercamiento a su estudio (Las físicas, su participación en la investigación científica). México: UNAM, 2005.

MARX, Karl. El capital. 2ª edición, México: Fondo de Cultura Económica, 1990.

SÁNCHEZ BRINGAS, Ángeles. Marxismo y feminismo: Mujer y trabajo. Nueva Antropología, Vol. VII, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1986.

SÁNCHEZ, PURITA y Magali, PINEDA, Ellas aprendieron: Un intento de análisis de la imagen de la mujer en los libros de texto de la enseñanza primaria, en: La mujer y la cultura: Antología. México: Dianas, 1981.

SCOTT, Joan, El género: Una categoría útil para el análisis histórico, en: Historia y género. Las mujeres en la Eu- ropa Moderna y Contemporánea. España: Alfonso el Grande, 1990.

UNAM. El enfoque de género en la producción de las estadísticas educativas de México. Una guía para usuarios y una guía para productores de información. México: UNAM/INEGI/PNUD, 1990.

VELÁZQUEZ, A. M. de L., La mujer y la academia (de finales del Siglo XIX y principios del XX), en: P. Galeana de Valdés (Comp.), México: Universitarias Latinoamericanas, 1998.

Published

2010-03-20

Issue

Section

Artículos de Investigación