Perceptions of the benefits of the Mayan Train by high school students and teachers in a mayan community in Yucatán

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2024934755

Keywords:

Perceptions, high school students, teachers, Mayan Train, community development

Abstract

Results from a survey with adolescents from a vocational junior high school in a rural town are analyzed. The community is in the path of the Train Maya and station is being built. The purpose of the study is to explore perceptions of students and teachers at a local high school regarding the potential benefits that this major construction may have. Results evidence that potential benefits have to do with an increase in the number of visitors and the eventual development of some archaeological Mayan sites nearby. However, free awareness was note regarding the eventual mobility of local inhabitants and merchandise to other parts of Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Geovany Rodríguez-Solís, Universidad Autónoma de Yucatán

Facultad de Educación

Pedro Sánchez-Escobedo, Universidad Autónoma de Yucatán

Geovany Rodríguez Solís

Veterinary Zootechnician from the Autonomous University of Yucatán, with
specialization in teaching from the Faculty of Education of the UADY, Master in
Higher Education from the same institution, and Doctor in Educational Sciences
from Santander University, Mexico. He has a Diploma in
External Evaluation by the Union of Latin American Universities (UDUAL)
Universidad Santo Tomás de Aquino, Bucaramanga, Colombia and a Diploma in
International Accreditation by UDUAL, National University of Mar de Plata,
Argentina. Professor with desirable PROMEP profile from 2002 to date SEP-SESIC and
member of the basic nucleus of the consolidated Academic Body of Politics and
FEUADY Social Organizations since 2004. Works in the area
teacher since 1986

References

• Academia Mexicana de Profesionistas en Evaluación Socioeconómica de Proyectos A.C. [AMPRES]. (2018). Propuesta Metodológica Para La Evaluación Del Proyecto Del Tren Maya. AMPRES. Recuperado de: http://www.ampres.com.mx/assets/propuesta-metodológica-para-la-evaluación-del-proyecto-del-tren-maya.-diciembre-2018.com.5.pdf

• Arocena, J. (2002). ¿Cómo Definir Desarrollo Local? En J. Arocena (autor). El desarrollo local: un desafío contemporáneo (pp. 5-19). Uruguay: Universidad Católica. Taurus.

• Bartholo, R., D. G. Sansolo, y I. Bursztyn. (2009). Turismo de Base Comunitaria. Rio de Janeiro: Letra e Imagem.

• Cacelín, J., Melgoza, A., y Rincón, S. (2020). Daño ambiental en Yucatán: la explotación descontrolada de fuentes de agua en el paraíso maya. Univisión noticias: México. Recuperado de: https://www.univision.com/noticias/america-latina/un-cacique-del-agua-en-el-paraiso-maya

• Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019-2024. Recuperado de: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5565599&fecha=12/07/2019#gsc.tab=0

• Enshassi, Adnan, Bernd Kochendoerfer, y Ehsan Rizq. (2014). Evaluación de Los Impactos Medioambientales de Los Proyectos de Construcción. Revista Ingeniería de Construcción 29(3):234–54.

• Gaona Pando, Georgina. (2010). El Derecho a La Tierra y Protección Del Medio Ambiente Por Los Pueblos Indígenas. Nueva Antropología 26(78):141–61.

• Gobierno de México (2024). Maxcanú: municipio de Yucatán. DataMéxico. Recuperado de: https://www.economia.gob.mx/datamexico/es/profile/geo/maxcanu#:~:text=La%20poblaci%C3%B3n%20total%20de%20Maxcan%C3%BA,27.2%25%20de%20la%20poblaci%C3%B3n%20total.

• Gobierno de México. (2022). Información Del Proyecto Tren Maya. Anexo Técnico. Gobierno de México. Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/513993/TM_ANEXO_TECNICO_VF2__1_.pdf

• Gómez Durán, T. (2022). Península de Yucatán, foco rojo de deforestación en México. MOGABAY. Periodismo ambiental independiente en latinoamérica. Recuperado de: https://es.mongabay.com/2022/05/deforestacion-en-peninsula-de-yucatan-mexico-entrevista/

• Gustavo R. Cruz-Chávez, G. R., Hernández-Trejo, V. Avilés-Polanco, G., y Valdivia-Alcalá, R. (2016). Turismo extranjero y crecimiento económico en México. Evidencia empírica para Los Cabos. Economía, Sociedad y Territorio, XVI(50), 1-38.

• Iglesias, E. (2013). Travesías del desarrollo en Yucatán. Revista Problemas del Desarrollo, 177(45), 169-192.

• Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2015). Principales Resultados de La Encuesta Intercensal 2015. Yucatán. INEGI. Recuperado de: https://www.inegi.org.mx/contenido/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/inter_censal/estados2015/702825080051.pdf

• INEGI. (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. Maxcanú. Gobierno del Estado de Yucatán. Recuperado de: https://www.yucatan.gob.mx/estado/datos_municipio.php?id=48

• Maldonado, C. (2006). Turismo y Comunidades Indígenas: Impactos, Pautas Para Autoevaluación y Códigos de Conducta. Ginebra: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de: https://www.turismoycooperacion.org/OBSERTUR/C/05.pdf

• Martínez Palacios, A. P. (2019). Nota Técnica Proyecto Del Tren Maya. Ciudad de México: Instituto Mexicano para la Competitividad. A.C. (IMCO). Recuperado de: https://imco.org.mx/wp-content/uploads/2019/03/NOTA-TE%CC%81CNICA.-PROYECTO-DEL-TREN-MAYA-1-04-19.pdf

• Merchand, M. (2014). El inalcanzable desarrollo regional y sustentable en México (1.ª ed.). Guadalajara: Grupo Editorial Universitaria.

• Morales Barragán, Federico (2003) Desarrollo regional sustentable: una reflexión desde las políticas públicas. Revista Digital Universitaria. Recuperado de: http://www.revista.unam.mx/vol.4/num6/art14/art14.htm

• Morales Morgado, Héctor Freddy. (2006). Alternativa De Desarrollo Indígena. Revista de Antropologia Iberoamericana, 1(2), 249–64.

• Naciones Unidas México. (2020). El Trabajo de La ONU En Relación Con El Proyecto Del Tren Maya. México: Naciones Unidas-ONU Hábitat-UNOPS-UNESCO. Recuperado de: https://content.unops.org/documents/ONU-en-el-Tren-Maya-web-ES.pdf

• Núñez Rodríguez, V. (2021). ¿El Tren Maya Para El Desarrollo Del Sur de México? Mirada Ferroviaria,14(41), 104–21.

• ONU-Hábitat. (2020). ONU-Habitat Analiza El Impacto Del Tren Maya. ONU-Habitat. Por un mejor futuro urbano. Recuperado de: https://onuhabitat.org.mx/index.php/onu-habitat-analiza-el-impacto-del-tren-maya#:~:text=Si no existiera el tren,(2.1 billones de pesos).).

• Resumen Ejecutivo- Proyecto Tren Maya. (2019). Tren Maya. Análisis Costo Beneficio. Secretaría de Hacienda y Crédito Público. Recuperado de: https://www.mst.hacienda.gob.mx/SCI/public-rest/cartera/consulta/63324E70/56484A706257567A64484A6862444D344E7A55794D673D3D

• Robleda, M., Pérez, E., Centurión, E., Bruno, C. (2015). Maxcanú, Yucatán. En M. Ramos, O. Aguilar, N. Peña, y R. Posada (eds.) MIPE´S una radiografía desde un enfoque sistémico (pp. 280-283). Querétaro: ECORFAN.

• Ruiz Ballesteros, E., y E. Solis Carrión. (2007). Turismo Comunitario En Ecuador Desarrollo y Sostenibilidad Social. Animaciónsociocultural. Recuperado de: https://www.um.es/documents/378246/2964900/Normas+APA+Sexta+Edici%C3%B3n.pdf

• Salazar, B., A. González, and A. Macias. (2020). El Turismo Cultural y Sus Construcciones Sociales Como Contribución a La Gestión Sostenible de Los Destinos Turísticos. Revista Rosa Dos Ventos - Turismo e Hospitalidade 12(2), 406–28.

• Secretaría de Bienestar. (2022). Informe anual sobre la situación de pobreza y rezago social 2022. Unidad de Planeación y Evaluación de Programas para el Desarrollo. Gobierno de México. Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/699974/31_048_YUC_Maxcanu_.pdf

• Secretaría de Turismo. (2022). Tren Maya. Proyectos México. Oportunidades de Inversión. Recuperado de: https://www.proyectosmexico.gob.mx/wp-content/uploads/2022/11/Presentación-11112022_T_Maya.pdf

• Sen, A. (1988) The concept of development. Handbook of Development Economics. En O. Chenery y T.N. Srinivasan (eds.). Handbook of Development Economics (pp.10-24). USA: Elsevier Science Publishers B. V.

• Torruco Marqués, M. (2019). Prólogo: Las Vías de Un Desarrollo Sostenible Con Espíritu. México: Secretaría de Turismo. Recuperado de: http://sistemas.sectur.gob.mx/dgots/16-espiritu-tren-maya.pdf

• Vidal Fócil, A. B., Rueda Vázquez, D. A., y Ancona Alcocer, M. C. (2020). Análisis Del Proyecto Económico y Sustentable: Tren Maya Para La Zona Del Sureste de México. Journal of Tourism and Heritage Research, 3(4), 228–35.

Published

2024-09-30

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories