The principal experience during the suspension of face-to-face classes due to COVID-19 pandemic in public elementary schools in Aguascalientes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2023904322

Keywords:

Principal, suspension of face-to-face classes, Covid-19, elementary school, emergency remote education, phenomenological study

Abstract

The paper presents findings from a research whose purpose was to explore and describe the experience of public primary school principals in Aguascalientes during the suspension of face-to-face classes due to the COVID-19 pandemic. The methodology was qualitative with a phenomenological focus; 16 directors were interviewed. Among the findings, it stands out that, according to principals, their process of adaptation to emergency remote education was marked by uncertainty, improvisation and work overload. To continue with the remote educational service, principals made changes in their daily practices such as the incorporation of technology and the way of communicating with the educational community to create strategies together to continue student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alma Cristina Razo-Ruvalcaba, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

Guadalupe Ruiz-Cuéllar , Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Educación, Centro de Ciencias Sociales y Humanidades

References

• Abreu, J. L. (2020). Tiempos de Coronavirus: La educación en línea como respuesta a la crisis. Revista Daena (International Journal of Good Conscience), 15(1), 1-15. Recuperado de http://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf

• Altamirano-Villanueva, E., Carrera-Rivas, J. y Pila-Martínez, J. (2021). Dirección y Profesorado: Factores Clave para el Liderazgo e Innovación en Tiempos de Pandemia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8(1), 32-43. doi: https://doi.org/10.37843/rted.v10i1.175

• Brown, J., Sorrell, J. H., McClaren, J., y Creswell, J. W. (2006). Waiting for a liver transplant. Qualitative health research, 16(1), 119-136. doi: https://doi.org/10.1177/1049732305284011

• Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social [CONEVAL]. Caracterización y análisis del diseño de la Estrategia Aprende en Casa. Recuperado de https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/Documents/Informes/Caracterizacion_Aprende_Casa.pdf

• Cotonieto-Martínez, E., Martínez-García, R., y Rodríguez-Terán, R. (2021). Reflexiones sobre la educación en tiempos de COVID-19: retos y perspectivas. Revista Saberes Educativos, (6), 116–127. doi: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60712

• Creswell, J. y Poth, C. (2018). Qualitative Inquiry Research Design. USA: Sage.

• Gajardo-Espinoza, K. y Díez-Gutiérrez, E. J. (2021). Evaluación educativa durante la crisis por COVID-19: una revisión sistemática urgente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(2), 319-338. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000200319

• Kochen, G. (2020). La gestión directiva o el liderazgo educativo en tiempos de pandemia. Revista Innovaciones Educativas, 22(33), 9-14. doi: http://dx.doi.org/10.22458/ie.v22i33.3349

• La Jornada Aguascalientes. (18 de abril del 2020). Se concretaron los lineamientos de trabajo en Educación Básica de Aguascalientes ante contingencia del Covid-19. Sitio de noticias de La Jornada Aguascalientes. Recuperado de https://www.lja.mx/2020/04/se-concretaron-los-lineamientos-de-trabajo-en-en-educacion-basica-de-aguascalientes-ante-contingencia-del-covid-19/

• Leksy, K., Wójciak, M., Gawron, G., Muster, R., Dadaczynski, K., y Okan, O. (2023). Work-Related Stress of Polish School Principals during the COVID-19 Pandemic as a Risk Factor for Burnout. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(1), 805. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph20010805

• Marshall, J., Roache, D., y Moody-Marshall, R. (2020). Crisis leadership: A critical examination of educational leadership in higher education in the midst of the COVID-19 pandemic. International Studies in Educational Administration, 48(3), 30-37. Recuperado de https://cceam.net/wp-content/uploads/2020/10/ISEA-2020-48-3.pdf#page=36

• MEJOREDU. (2020). Experiencias de las comunidades educativas durante la contingencia sanitaria por covid-19. Educación básica. Recuperado de https://editorial.mejoredu.gob.mx/Cuaderno-Educacion-a-distancia.pdf

• Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. USA: Sage publications.

• Nieto-Rivas, E. A., Fermín Pérez, F. A., Arieta Miranda, Y. M., Mondragón Silva, D. G., Atanacio Cuaresmayo, L., y Meneses Jiménez, J. Á. (2021). Experiencias del liderazgo directivo en tiempos de covid-19. South Florida Journal of Development, 2(4), 6228-6245. Recuperado de https://www.aacademica.org/elier.nieto.rivas/2

• Niño, S. A., Castellanos, J. C, y Huerta, L. (2021). Implicaciones de la Covid-19 en la educación escolar; una revisión temprana de los artículos publicados en revistas académicas. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales, 30(59), 20-40. doi: https://doi.org/10.20983/noesis.2021.1.2

• Nugroho, I., Paramita, N., Mengistie, B., T., y Krupskyi, O., P. (2021). Higher education leadership and uncertainty during the COVID-19 pandemic. Journal of Socioeconomics and Development, 4(1), 1-7. doi: https://doi.org/10.31328/jsed.v4i1.2274

• Paredes, L., y Navarrete, A. (2019). Educación a distancia y pandemia. Experiencias en educación básica en zonas rurales y urbanas. Reencuentro Educación y COVID, (78), 101-122. Recuperado de https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1023

• Perdomo, B. (2021). Publicaciones científicas de países latinoamericanos sobre educación ante el COVID-19: Revisión sistemática de la literatura. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 344-351. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/117115

• Pollock, K. (2020). School leaders’ work during the COVID-19 pandemic: A two-pronged approach. International Studies in Educational Administration, 48(3), 38-44. Recuperado de https://ir.lib.uwo.ca/edupub/268/

• Reimers, F., y Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. Enseña Perú, 62. Recuperado de https://globaled.gse.harvard.edu/files/geii/files/un_marco_para_guiar_una_respuesta_educativa_a_la_pandemia_del_2020_del_covid-19_.pdf

• Rivera, P., Sánchez, E., y Cortés, B. (2021). La disrupción de lo presencial a lo virtual. Percepciones de los directores de docencia sobre el uso de plataformas digitales en contexto de pandemia en una universidad del norte de Chile. Páginas de Educación, 14(2), 77-95. doi: https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2607

• Serrano, G. (2020). Liderazgo Educativo en tiempos post pandemia: Aportes claves desde una mirada filosófica educativa. Saberes Andantes, 3(7), 48-68. doi: https://doi.org/10.53387/sa.v3i7.58

• Velázquez –Cigarroa, E. y Tello –García, E. (2021). Prospección del sistema educativo mexicano a partir de las experiencias aprendidas por el COVID-19. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 145-157. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050810

• Villalta, M., Martinic, S., Rebolledo, J. y Assael, C. (2022). Dirigir escuelas en tiempos de COVID-19: la construcción de la resiliencia. Revista electrónica de investigación educativa, 24. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e15.4712.

Published

2023-09-29

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories