This is an outdated version published on 2020-06-30. Read the most recent version.

Bayesian analysis of the purchase of food in distribution spaces of Ciudad Guzman, Jalisco, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2020803005

Keywords:

distribution, food, buy, supermarket, grocery stores, eating behavior

Abstract

To identify and classify the distribution places where people in Ciudad Guzman buy food and why they do it, to describe how food buying practices are, it was developed, validated a questionnaire applied to 366 people between 25 and 64 years of age in the southern and Lagoon regions of Jalisco, analyzed through probabilistic statistics with a bayesian network model. The results indicate that it is purchased more frequently (38.26%) in grocery stores and in the supermarket more food groups are purchased (22.62%). The reasons for choosing an establishment and buying food were significantly (p <0.05) related to gender, the administration of the domestic economy, social aspects. Food purchases are diversified, going to traditional distribution spaces (91.09%) and modern distribution (8.91%) due to the need to eat, which goes against the trends registered in large cities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Margarita Cantero-Ramírez, Universidad de Guadalajara

Instituto de Investigaciones en Comportamiento Alimentario y Nutrición, Centro Universitario del Sur

Claudia Rocío Magaña-González, Universidad de Barcelona

Observatorio de la Alimentación (ODELA), campus del'Alimentació de Torribera.

Alma Gabriela Martínez-Moreno, Universidad de Guadalajara

Instituto de Investigaciones en Comportamiento Alimentario y Nutrición, Centro Universitario del Sur,

Héctor Gabriel Acosta-Mesa, Universidad Veracruzana

Centro de Investigación en Inteligencia Artificial

References

• Acevedo, C. (2017). Las tiendas de barrio desde la economía institucional. IJMSOR International Journal of Management Science & Operations Research, 2(1), 30-37. Recuperado de http://ijmsoridi.com/index.php/ijmsor/article/view/85
• Alcocer García, O., & Campos Alanís, J. (2014). El formato de tiendas de conveniencia como medio de proximidad de servicios y abastecimiento en áreas urbanas. Quivera. Revista de Estudios Territoriales, 16(2), 63-84. Recuperado de https://
www.redalyc.org/html/401/40136960004/
• Carrete Lucero, L. & Rosas Ferrer, J. A. (2010). Propuesta preliminar de una escala de satisfacción para clientes mexicanos de supermercado. Pecvnia (monográfico), 2010, 5-23. Recuperado de http://revpubli.unileon.es/index.php/Pecvnia/article/viewFile/761/674
• Castolo, F. G. (2012). Censos comercial e industrial en Ciudad Guzmán 1900-1949. México: Archivo Histórico Municipal de Zapotlán el Grande.
• Duhau, E., & Giglia, A. (2007). Nuevas centralidades y prácticas de consumo en la Ciudad de México: Del microcomercio al hipermercado. EURE (Santiago), 33(98), 77-95. doi: 10.4067/S0250-71612007000100005
• Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
• Gasca, J., & Torres, F. (2014). El control corporativo de la distribución de alimentos en México. Problemas del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 45(176), 133-155. doi:10.1016/S0301-7036(14)70853-3
• George, D., & Mallery, P. (2003). Spss for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. Boston: Allyn & Bacon.
• Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2016). Directorio estadístico nacional de unidades económicas [Mapa]. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/app/mapa/denue/
• __________ (2016). Sistema automatizado de información censal [Base de datos]. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/default.html
• Koch, S. L. (2012). A theory of grocery shopping: Food, choice and conflict. United Kingdom: Berg Publishers.
• López-Espinoza, A., Martínez-Moreno, A. G., Aguilera-Cervantes, V. G., López-Uriarte, P. J., Ezzahara-Housni, F., Ruelas-Castillo, M. G., & Vázquez-Cisneros, L. C. (2014). El hábito de comer. En A. López-Espinoza & C. R. Magaña González (Eds.), Hábitos alimentarios. Psicobiología y sociantropología de la alimentación (pp. 129-137). México: McGraw-Hill.
• Macías Macías, A. & Sevilla García, L. (2014). El papel de los pequeños productores en la agricultura y alimentación. En A. Macías Macías y L. Sevilla García (Eds.), La experiencia desde tres regiones agrícolas en México (pp. 43-92). México: Plaza y Valdés.
• Martínez-Salgado, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa. Principios básicos y algunas controversias. Ciência & Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. doi: 10.1590/S1413-81232012000300006
• Ogden, J. (2010). The psychology of eating. From healthy to disordered behavior (2nd. ed.). United Kingdom: Wiley-Blackwell.
• Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. (3 de marzo de 2017). Crecimiento económico y poblacional ha generado cambios profundos en los sistemas alimentarios de América Latina y el Caribe [Resumen de informe]. Recuperado de http://www.fao.org/americas/noticias/ver/es/c/472735/
• Osorio, F. F., & Londoño Roldán, J. C. (2015). Intención emprendedora de estudiantes de educación media: Extendiendo la teoría de comportamiento planificado mediante el efecto exposición. Cuadernos de Administración, 28(51), 103-131. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/205/20543851004.pdf
• Pérez Lizaur, A. B., Palacios González, B., Castro Becerra, A. L., & Flores Galicia, I. (2014). Sistema mexicano de alimentos equivalentes. México: Ogali-Fomento de Nutrición y Salud, A. C.
• Real Academia Española. (2014). Abarrote. Diccionario de la lengua española (23ª. ed.). Madrid: Autor. Recuperado de http://dle.rae.es/srv/search?m=30&w=abarrote
• Secretaría de Salud. (23 de enero de 2006). Norma Oficial Mexicana NOM-043-SSA2-2005. Servicios básicos de salud. Promoción y educación para la salud en materia alimentaria. Criterios para brindar orientación. Diario Oficial de la Federación, Primera Sección, 32-49. Recuperado de http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/nom/compi/043ssa205.pdf
• Sucar, L. E. (2015). Probabilistic graphical models. London: Springer-Verlag London.
• Trespalacios Gutiérrez, J. A., Vázquez Casielles, R., Estrada Alonso, E., & González Mieres, C. (2017). Marketing Insights: la respuesta del comercio a las tendencias de comportamiento social del consumidor. Oviedo, España: KRK.
• Vega-Macedo, M., Shamah-Levy, T., Peinador-Roldán, Méndez-Gómez Humarán, I., & Melgar-Quiñonez, H. (2014). Inseguridad alimentaria y variedad de la alimentación en hogares mexicanos con niños menores de cinco años. Salud Pública de México, 56(suplemento 1), S21-S30. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0036-36342014000700005
• Ward, P. R., Mamerrow, L., Henderson, J., Taylor, A. W., Meyer, S. B., & Coveney, J. (2012). The social determinants of food purchasing practices: Who chooses price-before-health, taste-before-price or organic foods in Australia? Food and Nutrition Sciences, 3, 461-470. doi: 10.4236/fns.2012.34066

Published

2020-06-30

Versions

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories