Strategies for Tutoring Work in the Faculty of Pedagogy, Universidad Veracruzana

Authors

  • Gabriela Jenifer Hernández Hernández Universidad Veracruzana
  • Rita Xóchitl Roa Cerón Universidad Veracruzana
  • Yadira Rivera Ortiz Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.33064/2020docere222855

Keywords:

tutoring work, accompaniment, academic journey, comprehensive formation

Abstract

This article presents the lines of action implemented by some teachers of the Faculty of Pedagogy of the Universidad Veracruzana that perform the role of an academic tutor. These actions have the purpose of contributing to the development of a comprehensive education of students, purpose that is established in the institutional model of education of the university. The present article is based on the institutional governing documents and the practices performed by academic tutors, whose aim is offering accompaniment to students throughout their academic journey through personalized or group support during the admission process, stay, and graduation process, taking into account the interest, motivations, expectations, and needs of students, as well as the graduate profile in order to consolidate the professional competencies within the framework of comprehensive formation and under the impetus of transversal themes undertaken by the institution.

 

Translated by Adán Israel Vázquez Alba

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela Jenifer Hernández Hernández, Universidad Veracruzana

Es profesora de asignatura del Núcleo de Formación Pedagógica, Humana y Social, así como del Quehacer Profesional: Docencia y Mediación Pedagógica, Gestión y Administración Educativa, en la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana. Licenciada en Pedagogía y maestra en Didáctica de las Ciencias Sociales por la Universidad Veracruzana. Coordinadora del Quehacer Profesional: Gestión y Administración Educativa. Tutora académica en la Facultad de Pedagogía. Ha participado como ponente en congresos nacionales e internacionales. Autora de capítulo de libro.

 

Rita Xóchitl Roa Cerón, Universidad Veracruzana

Es profesora de asignatura del Núcleo de Formación Pedagógica, Humana y Social, así como del Quehacer Profesional: Orientación Educativa y Social, y del Área de Formación Disciplinar Optativa en la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana. Licenciada en Pedagogía por la Universidad Veracruzana y maestra en Psicoterapia Gestalt por el Centro de Estudios e Investigación Gestálticos. Coordinadora de Tutorías en la Facultad de Pedagogía. Ha participado como ponente en congresos nacionales e internacionales. Coautora de capítulo de libro.

 

Yadira Rivera Ortiz, Universidad Veracruzana

Es profesora de asignatura del Núcleo de Formación Pedagógica, Humana y Social, así como del Quehacer Profesional: Docencia y Mediación Pedagógica, Gestión y Administración Educativa, en la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana. Licenciada en Pedagogía y maestra en Educación por la Universidad Veracruzana. Doctora en Educación por el Colegio de Estudios Avanzados de Iberoamérica. Tutora académica en la Facultad de Pedagogía. Ha participado como ponente en congresos nacionales e internacionales. Coautora de capítulo de libro.

 

Imagen-artículo-p.23

Published

2020-06-30

How to Cite

Hernández Hernández, G. J., Roa Cerón, R. X., & Rivera Ortiz, Y. (2020). Strategies for Tutoring Work in the Faculty of Pedagogy, Universidad Veracruzana. DOCERE, (22), 23–26. https://doi.org/10.33064/2020docere222855

Issue

Section

Educational model and teachers