Application of Artificial Intelligence in Higher Education

Authors

  • Estela Lizbeth Muñoz Andrade Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2023docere295075

Keywords:

artificial intelligence, AI, learning, teaching, education, programming languages

Abstract

In recent years, technological advancements and the adoption of artificial intelligence (AI) have driven an unprecedented transformation in the field of education. The incorporation of AI in higher education is changing how students learn and how teachers teach. The use of personalized learning systems, virtual tutoring, task automation, and data analysis are some examples of AI tools that can be applied in education. This paper presents AI applied to higher education, examining how it is transforming classrooms, enhancing the learning experience, and preparing students for a digital present and future, as well as the academic challenges and new possibilities that this technology offers. To conclude, an example of how AI has been applied in the teaching of programming languages is presented.

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez.

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Author Biography

Estela Lizbeth Muñoz Andrade, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctora en Ciencias Exactas, Sistemas y de la Información por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Es profesora investigadora del Departamento de Sistemas Electrónicos de la misma institución. Cuenta con una experiencia docente de 25 años en las áreas de desarrollo y lenguajes de programación, lógica de programación, base de datos, análisis y diseño de sistemas, y estructura de datos. Su principal línea de investigación es el desarrollo de aplicaciones educativas para el aprendizaje de la programación. Fue miembro del Comité Académico EGEL+D-ICOMPU, coordinadora de la Academia de Programación y jefa del Departamento de Sistemas Electrónicos. Actualmente, es secretaria de Docencia de Pregrado, del Centro de Ciencias Básicas de la UAA.

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Published

2024-02-15

How to Cite

Muñoz Andrade, E. L. (2024). Application of Artificial Intelligence in Higher Education. DOCERE, (29), 21–25. https://doi.org/10.33064/2023docere295075