ICT, LKT, and EPT in the Learning and Teaching Processes at UAA

Authors

  • María Teresa de León Gallo Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2023docere295074

Keywords:

learning and teaching, meaningful learning, interactive education, digital tools, information and communication technologies, ICT, learning and knowledge technologies, LKT, empowerment and participation technologies, EPT

Abstract

The learning and teaching processes have undergone a significant change with the use of digital tools. The great technological advancement has permitted to transform the educational practices, going from a traditional education to an interactive education, through the use of ICT, TAC and TEP, which has favored the significant learning of students, as well as the development of attitudes and values that are important for their performance in the labor field and in today's society. Therefore, it is pertinent to inform various educational actors about its benefits.

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Teresa de León Gallo, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad Cuauhtémoc, Aguascalientes, maestra en Educación, y licenciada en Asesoría Psicopedagógica por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA); donde realizó los diplomados de: Enseñanza y Aprendizaje en Línea, y Formación de Competencias Básicas para la Docencia. Actualmente, colabora en el Departamento de Innovación Educativa de la Dirección General de Docencia de Pregrado de la UAA, como encargada de Proyectos de Innovación Educativa, además es docente en instituciones de educación superior y forma parte del Padrón de Pares Evaluadores de los CIEES. Cuenta con 22 años de experiencia en educación superior y evaluación de programas educativos, así como de práctica docente. 

References

Díaz, L. & Márquez, R. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Ánfora, 27(48), 19-42. https://acortar.link/NpmPWw

Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y el conocimiento. Anuario ThinkEPI, 5, 45-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3647371

Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA) (2007). Modelo Educativo Institucional. Correo Universitario, séptima época (15) [1ª reimp.], 29 de mayo de 2015. México: UAA. https://acortar.link/3OPKRv

UAA. (2016). Ideario de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. México: UAA. https://bit.ly/3MOARXX

Published

2024-02-15

How to Cite

de León Gallo, M. T. (2024). ICT, LKT, and EPT in the Learning and Teaching Processes at UAA. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (29), 16–20. https://doi.org/10.33064/2023docere295074