High School Students in Vulnerable Contexts.

A reflection in times of pandemic by COVID-19

Authors

  • Rubí Surema Peniche Cetzal Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Cristóbal Crescencio Ramón Mac Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2021docere253454

Keywords:

upper secondary education, marginalization, COVID-19, educational challenges

Abstract

The educational difficulties experienced in Mexico are compounded by those related to COVID-19. Upper Secondary Education (USE) was no exception to suffer and accentuate the ravages of major educational problems. Therefore, the purpose of this article is to analyze some of the challenges faced by high school students in the country, especially those in conditions of contextual disadvantage. Some statistical data on USE corresponding to educational quality indicators, are shared to identify the current state of this type of education. The article describes how the problems of USE students have worsened due to inequality and their life situations. It also presents the challenges involved in meeting the educational needs inherent to their conditions and proposes aspects that should be considered for their return to the classroom.  

 

Translated by Alexia Carolina Cruz Rodríguez

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rubí Surema Peniche Cetzal, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Licenciada en Educación y maestra en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Yucatán, y doctora en Investigación Educativa por la Universidad de Granada, España. Actualmente, es profesora investigadora en el Departamento de Educación de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel I; sus líneas de investigación son eficacia escolar, gestión y liderazgo educativo, prácticas eficaces, desigualdad y bachillerato. Funge como tutora de estudiantes de posgrado a nivel maestría y doctorado. Ha escrito y publicado diversos productos en revistas nacionales e internacionales. Es responsable académica del Seminario Interinstitucional de Educación Superior, programa de la Universidad Nacional Autónoma de México, con sede en la UAA. Es miembro activo de la Red Iberoamericana de Liderazgo y Prácticas Educativas (RILPE).

Cristóbal Crescencio Ramón Mac, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). Actualmente realiza una estancia posdoctoral CONACYT en el doctorado en Investigación Educativa, de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Fungió como Coordinador de licenciatura en Educación, en la Facultad de Educación de la UADY. Es candidato a Investigador Nacional del Sistema Nacional de Investigadores (SNI). Ha impartido cursos de pregrado en diseño instruccional, planeación educativa, gestión educativa y liderazgo organizacional; de posgrado en teoría organizacional, redacción de textos científicos, y métodos y técnicas de investigación; además, ha sido asesor de tesis de pregrado y posgrado. Sus áreas de investigación tienen relación con la eficacia escolar, prácticas docentes y gestión educativa.

Published

2021-12-01

How to Cite

Peniche Cetzal, R. S., & Ramón Mac, C. C. (2021). High School Students in Vulnerable Contexts. : A reflection in times of pandemic by COVID-19. DOCERE, (25), 16–20. https://doi.org/10.33064/2021docere253454

Most read articles by the same author(s)