Metacognitive Strategies Underlying in Mathematics Class in High School

Authors

  • David Alfonso Páez Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Milagros de Jesús Cázares Balderas Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.33064/2021docere243332

Keywords:

teaching practice, mathematics, metacognition, autonomous learning

Abstract

Based on the demands of high school, the high school teacher has the responsibility to develop metacognitive strategies among students to achieve an autonomous learning. This article aims to identify the metacognitive strategies that the mathematics teacher achieves with their high school students when working in different assignments. The study is qualitative and, as part of its methodology, three teachers were observed teaching math topics in second semester of the Universidad Autónoma de Aguascalientes high school. The results show that three strategies are promoted in class: planning, monitoring, and evaluation; more frequently planning and less frequently evaluation. Only in three assignments the three strategies appear. It is fundamental that the teacher has the intention to generate spaces to develop metacognition in such a way that leads students to be autonomous and reflective on what they do.

 

Translated by Mario Alejandro López De Luna

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

David Alfonso Páez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Licenciado en Psicología y doctor en Ciencias con especialidad en Matemática Educativa. A partir de 2015, trabaja como catedrático CONACYT adscrito al Departamento de Educación del Centro de Ciencias Sociales y Humanidades de la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). En pregrado y posgrado, en la UAA y en otras instituciones de educación superior, ha impartido cursos de análisis de datos cualitativos, métodos y técnicas de investigación y didáctica, entre otros. Asimismo, ha participado en congresos especializados en educación y en educación matemática, también ha publicado en revistas indexadas. Sus líneas de investigación son la formación docente en matemáticas y las competencias académicas e intelectuales básicas.

Milagros de Jesús Cázares Balderas, Universidad Autónoma de Nuevo León

Licenciada en Educación con acentuación en Planeación y Desarrollo Educativo, Maestría en Trabajo Social por parte de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL) y Doctorado en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Aguascalientes. Ha impartido diversos cursos y talleres en pregrado en la UANL y en posgrado en otras instituciones educativas. Cuenta con diversas publicaciones en revistas arbitradas e indexadas.

Published

2021-06-01

How to Cite

Páez, D. A. ., & Cázares Balderas, M. de J. . (2021). Metacognitive Strategies Underlying in Mathematics Class in High School . DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (24), 29–34. https://doi.org/10.33064/2021docere243332