Challenges on the Creative Process of Design Through Online Education

Authors

  • Aarón Alberto Ruiz Esparza Gutiérrez Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Leticia Jacqueline Robles Cuéllar Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2021docere243330

Keywords:

challenges, creative process, design, online education

Abstract

The discipline of Interior Design implies the understanding of complex knowledge and skills for its implementation and for the ideal development of teaching and learning processes, including the development of the creative process, which is by excellence the process of creativity, which goes from the abstract to the invention, construction and production of the imaginary to the reality or tangible space, manifested through the generation of projects. The teaching of disciplines related to the creative process, traditionally carried out in person, nowadays, with the transition to emerging scenarios of social distancing, or properly the new implications of globalization through virtual media, promotes the delivery of academic programs in a modality of online teaching (teaching through the use of the Internet). This presents challenges and factors to consider so that education in these disciplines of a practical nature can develop and foster intellectual growth and creativity in the ways of instructing and teaching design in the actors of these disciplinary teaching processes.

 

Translated by Mario Alejandro López De Luna

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aarón Alberto Ruiz Esparza Gutiérrez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Nació en Aguascalientes, México. Es arquitecto por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Cuenta con la maestría en Educación por la Universidad Interamericana para el Desarrollo Aguascalientes. Se desempeña como profesor investigador en la Licenciatura de Diseño de Interiores en la UAA, en las áreas de representación, metodologías del diseño y talleres de diseño e integrales. Se desarrolla como arquitecto y diseñador independiente, ejerciendo la práctica profesional principalmente en espacios habitacionales, educativos y de servicios.

Leticia Jacqueline Robles Cuéllar, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es originaria de Aguascalientes, México. Es licenciada en Diseño de Interiores por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA), también cuenta con los títulos de máster en Diseño y Arquitectura de Interiores por la Universidad Politécnica de Madrid, España, y de doctora en Filosofía del Interior Arquitectónico por la Università Degli Studi di Napoli Federico II, en Nápoles, Italia. Es profesora investigadora en la Licenciatura de Diseño de Interiores en la UAA en las áreas de metodologías del diseño y talleres de diseño e integrales. En el campo profesional, es fundadora del despacho Trafori Interiorismo y socia en R3 Arquitectos.

Published

2021-06-01

How to Cite

Ruiz Esparza Gutiérrez, A. A. ., & Robles Cuéllar, L. J. . (2021). Challenges on the Creative Process of Design Through Online Education . DOCERE, (24), 18–22. https://doi.org/10.33064/2021docere243330