The Learning in Times of Contingency

Authors

  • María de Lourdes Pacheco González Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Laura Patricia Ramírez Ramírez Universidad Autónoma de Aguascalientes

DOI:

https://doi.org/10.33064/2020docere233110

Keywords:

distance education, traditional school, learning, competences, skills

Abstract

Even though the distance education is not new, the contingency caused by the COVID-19 made teachers and students from the Universidad Autónoma de Aguascalientes leave the classrooms and resort to an online education mode to continue with the courses. But how has this experience been for the high school graduates and university students? For this question a survey was formulated in order to know the experience of the students; The results show that despite the transition to an online experience has been good and that it has allowed to develop new skills and attitudes such as displaying their self-learning capacity, students still prefer the in-person mode, where the interaction with peers and with the professors allows them to share opinions so they can modify or maintain their own. This experience has to lead to present hybrid courses, where both teachers and students give their best.

 

Translated by Rafael Guzmán de Luna

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María de Lourdes Pacheco González, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Es licenciada en Filosofía y maestra en Ciencias Sociales y Humanidades. Ha cursado varios diplomados entre los cuales están: Enseñanza-Aprendizaje en ambientes combinados, Consultoría filosófica y habilidades digitales docentes para el siglo XXI, entre otros. Es profesora adscrita al Departamento de Filosofía de la Universidad Autónoma de Aguascalientes; colabora impartiendo cursos de ética profesional.

Laura Patricia Ramírez Ramírez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Egresada de la licenciatura en Letras Hispánicas por la Universidad Autónoma de Aguascalientes en el año 2011. En el 2016, recibió la Certificación en Competencias de Formación Docente, por la Universidad de Guadalajara. Se desempeña como docente en el Departamento de Filosofía y Letras del Centro de Educación Media de la Universidad Autónoma de Aguascalientes desde el año 2012, donde imparte los cursos de Lengua y comunicación, Etimologías grecolatinas, Expresiones literarias del pensamiento hispanoamericano, entre otros.

Published

2020-12-31

How to Cite

Pacheco González, M. de L., & Ramírez Ramírez, L. P. . (2020). The Learning in Times of Contingency. DOCERE - Magazine of the Training and Academic Update Department of the UAA, (23), 34–37. https://doi.org/10.33064/2020docere233110