Sketch of Mexican childhood, based on the first SEP Bulletin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/50crscsh4507

Keywords:

mexican chidhood, infancy, SEP, Vasconcelos, conception of the child

Abstract

The beginning of the stage of national reconstruction within the process of the Mexican Revolution came with the government of Álvaro Obregón (1920-1924). Education was a priority in the definition of policies, for this purpose the Secretariat of Public Education (SEP) was created in 1921, in order to promote educational projects at the federal level with national scope, the first holder of the SEP was José Vasconcelos. In the face of a complex situation centered on children, it was defined on the basis of the official vision of the new Secretariat, this said action was taken to eliminate problems such as illiteracy, malnutrition, lack of hygiene and diseases from public schools; presented in the first Boletín de la Secretaría de Educación Pública. Based on the aforementioned bulletin, the concept of Mexican childhood is constructed, permeated by the problems mentioned, recovering two references: the western image of childhood and the definition of children’s rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Aurora Terán Fuentes, Universidad Pedagógica Nacional

Aurora Terán Fuentes (aurora.teran@upn011.edu.mx) es profesora investigadora de tiempo completo de la Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 011, de Aguascalientes. licenciada en Sociología, Maestra en Humanidades-Historia, Doctora en Historia. Línea de investigación: Historia de la educación. Perfil PRODEP. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel 1. (ORCID 0000-0002-7285-7164).

References

Alcubierre Moya, B. (2018). De la historia de la infancia a la historia del niño como representación. En L. Lionetti, I. Cosse y M. C. Zapiola (Comps.), La historia de las infancias en América Latina (pp. 15-31). Instituto de Geografía, Historia y Ciencias Sociales/Universidad Nacional del Centro.

Amnistía Internacional. (s/f). Las niñas y niños son titulares de todos los derechos reconocidos por la Declaración Universal de los Derechos Humanos y los tratados y convenciones internacionales que los desarrollan. España: Amnistía Internacional. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/temas/menores/

Ariès, P. (1987). El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Taurus.

Bonifaz Alfonzo, L. (2012). La evolución de los derechos de las niñas y niños a partir de la Constitución de 1917. Suprema Corte de Justicia de la Nación.

Castillo Troncoso, A. (2007). Infancia y revolución. Imágenes y representaciones de la niñez en México en las primeras décadas del siglo XX. En P. Rodríguez Jiménez y M. Manarelli (Coords.), Historia de la infancia en América Latina (ePub). Universidad Externado de Colombia. https://es.scribd.com/book/295461853/Historia-de-la-infancia-en-America-Latina

Delgado, B. (1998). Historia de la infancia. Editorial Ariel.

Instituto Nacional de Geografía y Estadística. (1921). Censo General de Habitantes 1921. INEGI. http://www.beta.inegi.org.mx/proyectos/ccpv/1921/default.html

Galván Lafarga, L.E. (2016). Derecho a la educación. Secretaría de Cultura/Secretaría de Gobernación/Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México/UNAM. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/9/4450/13.pdf

Loyo, E. (s/f). El privilegio de estudiar. Los niños y la política educativa oficial (1910-1940). En S. Sosenski y A. Jiménez Reynoso (Coords), Espejo de la Infancia. Pasado y presente de los derechos de niñas, niños y adolescentes en México (pp. 61-72). Red por los Derechos de la Infancia en México.

Meyer, E. (2005). Los niños del Porfiriato y la Revolución Mexicana (Dossier). En F. Navarrete, T. Carreño y E. Ribó (Autores), Historia II Educación secundaria tercer grado (pp. 317-323). Ediciones Castillo. http://ru.ffyl.unam.mx/handle/10391/3754

Obregón, A. (2006). Informes presidenciales. Álvaro Obregón. Cámara de Diputados/LX Legislatura. www.diputados.gob.mx/sedia/sia/re/RE-ISS-09-06-03.pdf

Real Academia Española. (s/f). Boletín. En Diccionario de la Lengua Española. Recuperado el 15 de abril de 2023, de http://dle.rae.es/?id=5nKM7b7

Rodríguez, P. (2007). La pediatría en Colombia 1880-1960. Crónica de una alegría. En P. Rodríguez Jiménez y M. Manarelli (Coords.), Historia de la infancia en América Latina (ePub). Bogotá: Universidad Externado de Colombia. https://es.scribd.com/book/295461853/Historia-de-la-infancia-en-America-Latina

Santiago Antonio, Z. (2007). Los niños en la historia. Los enfoques historiográficos de la infancia. Takwá, (11-12), 31-50. 148.202.18.157/sitios/publicacionesite/pperiod/takwa/Takwa1112/zoila_santiago.pdf

Sánchez Santoyo, H. M. (2003). La percepción sobre el niño en el México moderno (1810-1930). Tramas. Subjetividad y procesos sociales, (20), 33-59. https://tramas.xoc.uam.mx/index.php/tramas/article/view/346/343

Secretaría de Educación Pública (1922). Boletín de la Secretaría de Educación Pública, 1(1).

Sociedad de Naciones. (1924). Declaración de Ginebra sobre los Derechos Humanos. SDN.

Sosenski, S. y Osorio Gumá, M. (2012). Memorias de infancia. La Revolución mexicana y los niños a través de dos autobiografías. En S. Sosenski y E. Jackson Albarrán (Coords.) Nuevas miradas a la historia de la infancia en América Latina: entre prácticas y representaciones (pp. 153-175). UNAM, Instituto de Investigaciones Históricas.

Torres Bodet, J. (1921). “El Emilio” de Juan Jacobo Rousseau. El Maestro. Revista de Cultura Nacional, 1(1), 33-36.

Vasconcelos, J. (2002). De Robinson a Odiseo. Pedagogía estructurativa (1935). Senado de la República.

Vasconcelos, J. (2011). La creación de la Secretaría de Educación Pública. (Selección de textos pertenecientes a las obras La tormenta y El desastre, de José Vasconcelos). Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México.

Published

2024-01-01

How to Cite

Terán Fuentes, A. (2024). Sketch of Mexican childhood, based on the first SEP Bulletin. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 27(50). https://doi.org/10.33064/50crscsh4507

Issue

Section

Articles