Teacher Training in Times of COVID-19: Experience in the Use of Online STEAM Instructional Materials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/51crscsh4339

Keywords:

STEAM education, Teacher training, didactic materials, engineering design process, challenge based learning

Abstract

This article aims to show a concrete experience on the use of STEAM didactic material by teachers of Basic Education and Middle Education, within the framework of the 2nd State Meeting of Mathematics Teaching carried out virtually in november 2020. This material allows participants to experiment with easy and low-cost elements in the basic concepts of engineering and science, using them to find different alternatives to build real structures and innovative. In this way, critical thinking and creativity are promoted in teachers, as well as motivation to venture into the design of attractive teaching materials that bring children and young people closer to STEAM disciplines through their subjects. The experience of the participants was highly positive, as they found various ways in which they could implement it in their classes.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del HTML
10
Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 202610

Author Biographies

Patricia Mariela Domínguez Osuna, Universidad Autónoma de Baja California

Patricia Mariela Domínguez Osuna (mariela.dominguez@uabc.edu.mx ) está adscrita al Instituto de Ingeniería, Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, Baja California, México. Contribución al texto: conceptualización, metodología, análisis formal, investigación, escritura-borrador original, escritura-revisión y edición (ORCID 0000-0002-1108-2326).

María Amparo Oliveros Ruiz, Universidad Autónoma de Baja California

Maria Amparo Oliveros Ruiz (amparo@uabc.edu.mx ) está adscrita a la Facultad de Pedagogía e Innovación Educativa, Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, Baja California, México. Contribución al texto: conceptualización, metodología, análisis formal, investigación, escritura-borrador original, escritura-revisión y edición (ORCID 0000-0002-8239-3236).

Francisco David Mateos Anzaldo, Universidad Autónoma de Baja California

Francisco David Mateos Anzaldo (dmateos@uabc.edu.mx) está adscrito al Instituto de Ingeniería, Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, Baja California, México. Contribución al texto: conceptualización, metodología, análisis formal, investigación, escritura-borrador original, escritura-revisión y edición (ORCID 0000-0003-4078-2521).

References

Alianza para la Promoción de STEM. (2019). Visión STEM para México [Sitio web]. https://movimientostem.org/investigacion/

Barberá Cebolla, J., y Fuentes Agustí, M. (2012). Estudios de caso sobre las percepciones de los estudiantes en la inclusión de las TIC en un centro de educación secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(3), 285-305.

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 [Informe COVID-19]. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

Cifuentes-Faura, J. (2020). Docencia online y Covid-19: la necesidad de reinventarse. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 115-127. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/2149

Darma, D. C., Ilmi, Z., Darma, S. y Syaharuddin, Y. (2020). COVID-19 and its Impact on Education: Challenges from Industry 4.0. Aquademia, 4(2), ep20025. https://doi.org/10.29333/aquademia/8453

Díaz Hoyos, J. A., Sánchez Sánchez, M. J., Aguilera Rodríguez, M. E., Loyola Polo, K. E., Ramírez Castro, J. A. y Reynosa Navarro, E. (2020). Capacitación docente y calidad educativa en tiempos de Covid-19. Revista Científica, Cultura, Comunicación y Desarrollo, 5(3), 84-89. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/263/290

Ducoing, P. (2020). Una expresión de la desigualdad en educación básica durante la emergencia sanitaria: el caso de una alumna. En J. Girón (Ed.). Educación y pandemia. Una visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación/ Universidad Autónoma de México (págs. 55-64). UNAM. https://www.iisue.unam.mx/investigacion/textos/educacion_pandemia.pdf

García M., y Sandoval, M. (2014). La ciencia en nuestras manos. Una perspectiva de los talleres de divulgación sin el color de rosa. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(2), 273-274. https://revistas.uca.es/ index.php/eureka/article/view/2882

García B., Ponce S., García M., Caso J., Morales C., Martínez Y., Serna, A., Islas, D., Martínez, S. y Aceves, Y. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su defnición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfles Educativos, 38(151), 104-122. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982016000100104&lng=es&nrm=iso

Guardia, S. (2020). Educación y pandemia. El reto de una formación humanística y ética. En S. Guardi (Ed.). Educación y pandemia. Una visión desde la Universidad (pp. 9-15). Cátedra UNESCO Patrimonio Cultural y Turismo Sostenible; Universidad de San Martín de Porres. http://catedraunesco.usmp.edu.pe/pdf/educacion-pandemia.pdf#page=9

Henriksen, D. (2017). Creating STEAM with Design Thinking: Beyond STEM and Arts Integration. The STEAM Journal, 3(1), Article 11. https://doi.org/10.5642/STEAM.20170301.11

Hynes, M., Portsmore, M., Dare, E., Milto, E., Rogers, C., Hammer, D., y Carberry, A. (2011). Infusing engineering design into High School STEM courses [Reporte 165]. https://digitalcommons.usu.edu/ncete_publications/165/

Khandani, S. (2005). Engineering Design Process. Education Transfer Plan. http://www.frlr.utn.edu.ar/archivos/alumnos/electronica/catedras/41-proyecto-final/Engineering_Design_Process_Seyyed_Khandani.pdf

Molina, J. [TIC innovación]. (2014, 2 de noviembre). B01.04 El Aprendizaje Basado En Proyectos, Problemas y Retos [Video en YouTube]. https://www.youtube.com/watch?v=CPzPKPKGmP0

Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Ciencia Huasteca. Boletín Científico de la Escuela Superior de Huejutla, 5(9), artículo 2. https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/huejutla/n9/e2.html

Sangrà, A. (2020). Enseñar y aprender en línea: superando la distancia social. En A. Sangrà (Ed.), Decálogo para la mejora de la docencia online. Propuestas para educar en contextos presenciales discontinuos (págs. 27-44). Editorial UOC.

The Challenge Institute (2018). Challenge Based Learning. The Challenge Institute.

UNESCO. (2020). Enseñar en tiempos de COVID-19. Una guía teórico-práctica para docentes. UNESCO. http://hdl.handle.net/10486/692308

Yakman, G. (2012). Recognizing the A in STEM Education. Association for Middle Level Education.

Published

2024-07-01

How to Cite

Domínguez Osuna, P. M., Oliveros Ruiz, M. A., & Mateos Anzaldo, F. D. (2024). Teacher Training in Times of COVID-19: Experience in the Use of Online STEAM Instructional Materials. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 28(51). https://doi.org/10.33064/51crscsh4339

Issue

Section

Materials