Relationship Between Procrastination and the Use of Engagement Devices with Performance in School Tasks in Higher Education Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/51crscsh4338

Keywords:

Commitment Device, Procrastination, School Performance

Abstract

The goal of this research study was to predict performance on homework in higher education students through the level of procrastination and the adoption of engagement devices. The method was a quantitative cutoff, predictive in scope, quasi-experimental design of 2x3 factorial type and PxE. The stratification sample was made up of 113 people (76 women, 33 men) between the ages of 17 and 25; was divided into six groups: two levels of procrastination (Melbourne Decision Making Questionnaire) by three conditions of commitment devices (internal, external and absent). The data was taken from performance on school tasks. Ethical considerations for processing information were covered. Single-factor and post hoc analyzes of variance were performed. Results include the relationship between task performance and the use of engagemet devices was relevant. No significance was found in the procrastination factor, so a prediction of school failure could not be established. The results suggest investigating the relationship between the variables performance in school tasks and use of engagement devices with the type of procrastination rather than with the frequency.

Downloads

Metrics

Visualizaciones del HTML
13
Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 202613

Author Biographies

Francisco Fabián Mora Moreno, Universidad de Guadalajara

Francisco Fabián Mora Moreno (fabian.mora@academicos.udg.mx) es licenciado en Psicología por la Universidad de Guadalajara. Maestro en Comunicación de la Ciencia y la Cultura por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO). Ha sido Jefe de la Unidad de Difusión y Director del Centro de Estudios sobre Aprendizaje y Desarrollo, ambos en el Centro Universitario de Ciencias de la Salud de la Universidad de Guadalajara donde actualmente se desempeña como profesor de asignatura. Contribución al texto: Conceptualización, metodología, análisis formal, investigación, escritura (borrador original). (ORCID 0000-0001-7644-3658).

Francisco Augusto Laca Arocena, Universidad de Colima

Francisco Augusto Laca Arocena (francisco_laca@ucol.mx) es doctor en Psicología por la Universidad del País Vasco (España), Profesor-Investigador de la Facultad de Psicología de la Universidad de Colima y miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI). Contribución al texto: Conceptualización, visualización, supervisión. (ORCID 0000-0002-1858-5532).

Fredi Everardo Correa Romero, Universidad de Guanajuato

Fredi Everardo Correa Romero (fe.correa@ugto.mx ) es doctor en Psicología por la Universidad Nacional Autónoma de México y especialista en Terapia Familiar por la Universidad de Guanajuato, donde también es Profesor titular “A” de tiempo completo en los programas de Licenciatura en Psicología, en la Maestría de Ciencias del Comportamiento y en el Doctorado Interinstitucional en Psicología. Cuenta con el reconocimiento como investigador Nivel I por el Sistema Nacional de Investigadores, es miembro del Cuerpo Académico Consolidado Psicología Social y Cultura, además de ser profesor con Perfil Deseable PRODEP. Contribución al texto: Conceptualización, visualización, escritura (revisión y edición). (ORCID 0000-0002-5856-7232).

Rodrigo Carranza Jasso, Universidad de Aguascalientes

Rodrigo Carranza Jasso (rodrigo_carranza@edu.uaa.mx) realizó sus estudios de Licenciatura en la Facultad de Psicología de la UNAM. Posteriormente realizó sus estudios de Doctorado (Modalidad Directa desde Licenciatura) en la Facultad de Psicología de la UNAM. Realizó su estancia doctoral en el laboratorio del Dr. Mark E. Bouton en la Universidad de Vermont, E.U. Contribución al texto: metodología, análisis formal. (ORCID 0000-0001-5105-2466).

Zayra Elizabeth Saldaña Hernández, Universidad de Guadalajara

Zayra Elizabeth Saldaña Hernández (zelizabeth.saldana@alumnos.udg.mx) cursó la Licenciatura en Psicología en la Universidad de Guadalajara, siendo beneficiaria del Programa de Formación e Inserción Temprana a la Investigación del Departamento de Psicología Básica para colaborar como auxiliar de investigación. Contribución al texto: Software, curación de datos. (ORCID 0000-0001-7384-3947).

References

Álvarez Justel, J. (2019). Las dimensiones cognitiva, emocional y social en la toma de decisiones de la carrera en el alumnado de educación secundaria. REOP, 30(3), 140-153. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26277

Alzate, R., Laca, F. y Valencia, J. (2004). Decision-making patterns, conflict styles, and self-esteem. Psicothema, 16(1), 110-116. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1169

American Psychological Association. (2017). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct (2002, as amended 2010, 2016). http://www.apa.org/ethics/code/ethics-code-2017.pdf

Antelm Lanzat, A.M., Gil-López, A.J. y Cacheiro-González. M.L. (2015) . Análisis del fracaso escolar desde la perspectiva del alumnado y su relación con el estilo de aprendizaje. Educ. Educ., 18(3), 471-489. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.3.6

Ariely, D. y Wertenbroch, K. (2002). Procrastination, Deadlines, and Performance: Self-Control by Precommitment. Psychological Science, 13(3), 219–224. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00441

Arroyo Resino, D., Constante Amores, I. A. y Asensio Muñoz, I. (2019). La repetición de curso a debate: un estudio empírico a partir de PISA 2015. Educación XX1, 22(2), 69-92. https://doi.org/10.5944/educxx1.22479

Ashraf, N. (2005). Tying Odysseus to the Mast: Evidence From a Commitment Savings Product in the Philippines. Quarterly Journal of Economics, 121(917). https://doi.org/10.1162/qjec.2006.121.2.635

Augenblick, N., Niederle, M. y Sprenger, C. (2015). Working over Time: Dynamic Inconsistency in Real Effort Tasks. The Quarterly Journal of Economics, 130(3), 1067–1115. https://doi.org/10.1093/qje/qjv020

Benartzi, S. y Thaler R.H. (2004). Save More Tomorrow: Using Behavioral Economics to Increase Employee Saving. Journal of Political Economy, 112, S164-S187. https://doi.org/10.1086/380085

Bisin, A. y Hyndman, K. (2019). Present-bias, procrastination and deadlines in a field experiment. Games and Economic Behavior, 119. https://doi.org/10.1016/j.geb.2019.11.010

Boniolo, P. y Najmias, C. (2018). Abandono y rezago escolar en Argentina: una mirada desde las clases sociales. Tempo Social, 30(3), 217-247. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.121349

Bridgeland, J. M., DiIulio J.J. y Morison K.B. (2006). The Silent Epidemic: Perspectives of High School Dropouts. Civic Enterprises. https://docs.gatesfoundation.org/documents/thesilentepidemic3-06final.pdf

Brune, L., Giné, X., Goldberg, J. y Yang, D. (2016). Facilitating savings for agriculture: Field experimental evidence from Malawi. Econom. Development Cultural Change, 64(2),187–220. https://doi.org/10.1086/684014

Bryan, G., Karlan, D.S. y Nelson, S. (2010). Commitment Devices. Annual Review of Economics, 2, 671-698. http://doi.org/10.1146/annurev.economics.102308.124324

Buentello, C.P. (2013). Deserción escolar, factores que determinan el abandono de la carrera profesional. Estrategias y condiciones para el desarrollo del estudiante. XVI congreso internacional sobre innovaciones en docencia e investigación en ciencias económico-administrativas. http://www.fca.uach.mx/apcam/2014/04/04/Ponencia%2069-UACoah-Piedras%20Negras.pdf

Campos Vázquez, R.M. (2017). Economía y psicología. Apuntes sobre economía conductual para entender problemas económicos actuales. FCE; El Colegio de México.

Castro Ramírez, B. y Rivas Palma, G. (2006). Estudio sobre el fenómeno de la deserción y retención escolar en localidades de alto riesgo. Sociedad Hoy, 11, 35-72. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90201103

De los Santos, E. (2004). Los procesos de permanencia y abandono escolar en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 3(12), 1-7. https://rieoei.org/historico/deloslectores/628Santos.PDF

DesJardins, S.L., McCall, B.P., Ahlburg D.A. y Moye M.J. (2002). Adding a timing light to the “tool box”. Research in Higher Education, vol. 43(1), 83-114. https://vdocuments.mx/reader/full/adding-a-timing-light-to-the-tool-box

Díaz Barajas, D. y Ruiz Olvera, A. (2018). Reprobación escolar en el nivel medio superior y su relación con el autoconcepto en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 48(2), 125-142. https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27057946006/html/index.html

Direr, A. (2020). Bringing present bias back to the present [Working Papers hal-02133525] HAL. http://doi.org/10.2139/ssrn.3420916

Domínguez, D., Sandoval, M.C., Cruz, F. y Pulido, A.R. (2013). Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 25-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55129541002

Duflo, E., Kremer, M. y Robinson, J. (2011). Nudging farmers to use fertilizer: Theory and experimental evidence from Kenya [MIT Department of Economics Working Paper No. 09-19]. MIT. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1427446

Dupas, P. y Robinson, J. (2013). Why don’t the poor save more? Evidence from health savings experiments. American Economic Review, 103(4), 1138–1171. http://dx.doi.org/10.1257/aer.103.4.1138

European Comission, (2019). Assessment of the implementation of the 2011 Council recommendation on policies to reduce early school leaving. https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/publication/72f0303e-cf8e-11e9-b4bf-01aa75ed71a1/language-es

Feito Alonso, R. (2009). Éxito escolar para todos. Revista Iberoamericana de educación, 50, 131-151. https://rieoei.org/historico/documentos/rie50a07.pdf

García-Fernández, J. M.; Martínez-Monteagudo, M. C. e Inglés, C. J. (2013). ¿Cómo se relaciona la ansiedad escolar con el rendimiento académico? Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 4(1), 63-76. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2451/245126428003

Giné, X., Karlan, D., Zinman, J. (2010). Put your money where your butt is: A commitment contract for smoking cessation. American Economic Journal: Applied Economics, 2(4), 213–235. https://poverty-action.org/sites/default/files/publications/put_your_money_where_your_butt_is.pdf

Goodwin, K.A. y Goodwin, C.J. (2017). Research in Psychology: Methods and Design. Wiley.

Gravin, N., Immorlica, N., Lucier, B. y Pountourakis, E. (2016). Procrastination with Variable Present Bias. Proceedings of the 2016 ACM Conference on Economics and Computation (pág. 361). https://doi.org/10.1145/2940716.2940774

Grodner, A. y Rupp, N.G. (2013). The Role of Homework in Student Learning Outcomes: Evidence from a Field Experiment. Journal of Economic Education, 44(2), 93-109. https://studylib.net/doc/18432505/1-the-role-of-homework-on-student-learning-outcomes--evid

Holgueras González, A.I. (2016). Análisis de la influencia de la orientación profesional en los jóvenes en situación de abandono escolar. Educatio Siglo XXI, 34(1), 137-156. http://dx.doi.org/10.6018/j/253251

IBM Corporation. (2012). IBM SPSS Statistics for Windows (Version 26.0) [computer program]. IBM Corp.

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y El Caribe. (2006). Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 2000-2005: la metamorfosis de la educación superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000149422

Janis, I. y Mann, L. (1979). Decision making. A psychological analysis of conflict, choice, and commitment. Free Press. https://doi.org/10.1177/000271628044900155

John, A. (2019). When Commitment Fails: Evidence from a Field Experiment. Management Science, 66(2), 503-529. https://doi.org/10.1287/mnsc.2018.3236

Kahneman, D. y Tversky, A. (1987). Teoría Prospectiva: un análisis de la decisión bajo riesgo.Estudios de Psicología, 29-30, 95-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=65981

Kahneman, D. (2014). Pensar rápido, pensar despacio. Penguin Random House.

Kleinberg, J., Orein, S. y Raghavan, M. (2016). Planning Problems for Sophisticated Agents with Present Bias. Proceedings of the 2016 ACM Conference on Economics and Computation (pags. 343–360). https://doi.org/10.1145/2940716.2940764

Laca Arocena, F.A. y Mejía Ceballos, J.C. (2006). Diferencias individuales en el manejo del tiempo: algunas relaciones con la toma de decisiones y el conflicto. Revista de Psicología Social y Personalidad, 22(2), 151-166. https://www.academia.edu/9668224/Diferencias_individuales_en_el_manejo_del_tiempo_Algunas_relaciones_con_la_toma_de_decisiones_y_el_conflicto

Lana Pérez, A., Juarros-Basterretxea, J., López González, M.L., López González, S. y García-Cueto, E. (2013). Impacto de la adaptación de los estudios universitarios de ciencias de la salud al espacio europeo de educación superior sobre algunos factores del aprendizaje. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 19(1), 17-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4572513

Laibson, D. (2015). Why Don't Present-Biased Agents Make Commitments? American Economic Review, 105(5), 267-72. https://scholar.harvard.edu/files/laibson/files/present_bias_manuscript_2015_01_12_final_for_submission_laibson.pdf

Lavecchia, A. M., Liu, H. y Oreopoulos, P. (2015). Behavioral Economics of Education: Progress and Possibilities [IZA Discussion Papers, No. 8853]. Institute for the Study of Labor (IZA). http://hdl.handle.net/10419/110163

Noriega, M.G. y Angulo, B. (2011). El fracaso escolar universitario. Perspectivas Docentes, 30(70). https://doi.org/10.19136/pd.a0n47.564

O’Donoghue, T. y Rabin, M. (1999). Doing it now or later. American Economic Review, 89(1), 103124. https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/blogs.cornell.edu/dist/b/5495/files/2015/10/OD-Rabin-AER-1999-17ofqx6.pdf

O’Donoghue, T. y Rabin, M. (2000). Choice and procrastination. Quarterly Journal of Economics, 116(1), 121–160. https://escholarship.org/uc/item/5r26k54p

O’Donoghue, T. y Rabin, M. (2015). Present Bias: Lessons Learned and To Be Learned. American Economic Review: Papers & Proceedings 2015, 105(5), 273–279. http://dx.doi.org/10.1257/aer.p20151085

Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Osorio, A.M., Bolancé, C. y Castillo-Caicedo, M. (2012). Deserción y graduación estudiantil universitaria: una aplicación de los modelos de supervivencia. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(6), 31-57. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722012000100002&lng=es&tlng=es.

Parlamento Europeo. (2011). La reducción del abandono escolar prematuro en la UE. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2011/460048/IPOL-CULT_ET%282011%29460048%28SUM01%29_ES.pdf

Romero Sánchez, E. y Hernández Pedreño, M. (2019). Análisis de las causas endógenas y exógenas del abandono escolar temprano una investigación cualitativa. Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación, 22(1), 263-293. https://doi.org/10.5944/educxx1.21351

Sadoff, S. y Samek, A. (2018). Can interventions affect commitment demand? A field experiment on food choice. Journal of Economic Behavior & Organization, 158, 90-109. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2018.11.016

Schilbach, F. (2019). Alcohol and Self-Control: A Field Experiment in India. American Economic Review, 109(4), 1290-1322. https://doi.org/10.3886/E116192V1

Secretaría de Educación Pública. Dirección General de Planeación, Programación y Estadística Educativa. (2019). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional 2018-2019. https://www.planeacion.sep.gob.mx/Doc/estadistica_e_indicadores/principales_cifras/principales_cifras_2018_2019_bolsillo.pdf

Sociedad Mexicana de Psicología. (2010). Código ético del psicólogo (5a. ed.). Trillas.

Tamayo Loera, D. A., Merchán Morales, V., Ramírez Brand, S. M. y Gallo Restrepo, N. E. (2018). Nivel de desarrollo de las funciones ejecutivas en estudiantes adolescentes de los colegios públicos de Envigado-Colombia. Revista CES Psicología, 11(2), 21-36. http://dx.doi.org/10.21615/cesp.11.2.3

Universidad Autónoma Metropolitana. (2009). Deserción estudiantil dentro del tronco general de asignaturas en la División de Ciencias Básicas e Ingeniería de la Unidad Azcapotzalco. https://www.uam.mx/egresados/estudios/descercbiazc.pdf

Vásquez, J., Gómez, K., Gallón, S. y Castaño, E. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Ministerio de Educación Nacional. http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702 libro desercion.pdf

Velázquez Narváez, Y. y González Medina, M.A. (2017). Factores asociados a la permanencia de estudiantes universitarios: caso UAMM-UAT. Revista de la Educación Superior, 46(184), 117-138. https://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2017.11.003

Wong, W.K. (2006). How much time-inconsistency is there and does it matter? Evidence on self-awareness, size, and effects. Journal of Economic Behavior & Organization, 68(3–4), 645-656. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2008.09.005

Zhang, Q. y Greiner, B. (2020). Time Inconsistency, Sophistication, and Commitment An Experimental Study [Department of Strategy and Innovation Working Paper Series, 12/2020]. Vienna University of Economics and Business. https://epub.wu.ac.at/7530/1/wp2020-12.pdf

Published

2024-07-01

How to Cite

Mora Moreno, F. F., Laca Arocena, F. A., Correa Romero, F. E., Carranza Jasso, R., & Saldaña Hernández, Z. E. (2024). Relationship Between Procrastination and the Use of Engagement Devices with Performance in School Tasks in Higher Education Students. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 28(51). https://doi.org/10.33064/51crscsh4338

Issue

Section

Articles