Psycholinguistic interaction in middle school: a support system for language development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/45crscsh2814

Keywords:

Linguistic Productivity, Linguistic Comprehension, Interaction

Abstract

The problem addressed is concerning psycholinguistic interaction barriers in a ninth-grade group from a general middle school in Mexicali, Baja California during 2019. The objective is to design and execute a work plan to redirect the support system for language development that exists within the classroom, whereby the research is led by social learning and psycholinguistic perspectives. The described methodology is qualitative, under a design of action-research, supported by the methods of participant observation and group survey. The analysis of results is done by establishing categories, where the findings regarding improvement in group interaction are classified. This improvement is mainly displayed through the acquisition of more precise patterns for linguistic exchange and the strengthening of the communication process inside the classroom.     

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

David Robles Salas, Universidad Autónoma de Baja California

David Robles Salas (robles.david@uabc.edu.mx) es pasante de la Licenciatura en Docencia de la Lengua y Literatura por la UABC. Ha colaborado como becario en la Coordinación de Investigación y Posgrado de la Facultad de Pedagogía e Innovación Educativa de esta misma universidad. Ha participado como expositor en eventos nacionales e internacionales con temáticas en torno a la redacción académica, la evaluación y la psicología educativa. Contribución al arrtículo: conceptualización; análisis formal; investigación; metodología; redacción – borrador original (ORCID 0000-0002-2166-4813).

Julieta, Universidad Autónoma de Baja California

Julieta López Zamora (julieta_lz@uabc.edu.mx) es doctora en Ciencias y Humanidades para el Desarrollo Interdisciplinario por la Universidad Autónoma de Coahuila y la unam. Candidata a investigador nacional por el sni y acreedora del perfil deseable del PRODEP. Actualmente es Coordinadora de Investigación y Posgrado en la Facultad de Pedagogía e Innovación Educativa de la UABC, donde también labora como docente en licenciatura y posgrado. Contribución al artículo: recursos; supervisión; redacción – revisión y edición (ORCID 0000-0001-7513-0852).

Published

2022-06-08

How to Cite

Robles Salas, D., & Julieta. (2022). Psycholinguistic interaction in middle school: a support system for language development. Caleidoscopio - Biannual Journal of Social Sciences and Humanities, 25(45). https://doi.org/10.33064/45crscsh2814

Issue

Section

Articles