Imaginaries and Cinematographic Narratives about the End of The World
DOI:
https://doi.org/10.33064/44crscsh2575Keywords:
cinema, fiction, disasters, humanity, ideologyAbstract
Fictional cinema has reflected on the end of the world from different perspectives: alien invasion, natural disasters, pandemics, the arrival of objects from outer space, among others. Whatever the threat, there is a common pattern, the salvation of humanity is due to the intervention of the West. This essay debates the imaginary and narratives of fiction cinema from an anthropological, communicational, and sociological perspective that assumes the following premises: (a) situations always start from possible assumptions; and (b) the exposed ideologies are often made invisible by the audiovisual display of special effects. Methodologically, films produced in Hollywood from 1990 to 2019 have been analyzed. The selection criteria is determined according to the type of threats (space objects, viruses, climatic changes, aliens), and the box office thrown by the movies.
Downloads
Metrics
References
Agamben, G. (2006). Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Pre-Textos.
Alexander, J. (2016). Trauma cultural, moralidad y solidaridad. La construcción social del Holocausto y otros asesinatos en masa. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 61(228), 191–210. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/56977
Ariza, L. M. (2018). ¡Vigilen los cielos!: La filosofía de la ciencia ficción. Arpa Editores.
Ariza, L. M. (2018). Cine y catástrofe: un escenario de colapso social ante una crisis global. Universidad Complutense de Madrid.
Balibar, É. (1995). Violencias, identidades y civilidad. Gedisa.
Bassa, J. y Freixas, R. (1993). El cine de ciencia ficción. Una aproximación. Paidós.
Bauman, Z. (2007). Miedo líquido: la sociedad contemporánea y sus temores. Paidós.
Bay, M. (Director). (1998). Armageddon [película]. Buena Vista Pictures
Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Paidós.
Biskind, P. (2004). Gods and monsters. Nation Books.
Blomkamp, N. (Director). (2009). District 9 [película]. TriStar Pictures.
Boyle, D. (Director). (2000). 28 Days Later. [película]. 20th Century Fox.
Cohen, E. (1995). ¿How many people can the Earth support? Norton.
Cuaron, A. (Director). (2007). The Children of Men [película]. Universal Pictures.
Delgado, M. (2009). Seres de otro mundo: Sobre la función simbólica del inmigrante. En Y. Mellado (Ed.) La Dinámica del Contacto. Movilidad, encuentro y conflicto en las relaciones interculturales (pp. 12-22). Fundación CIBOG.
Díaz, M. (2014). El apocalipsis interior. Dos acercamientos al fin del mundo europeo: Le temp du loup (2003), de Michel Haneke, y Les derniers jours du monde (2009), de Arnaud y Jean- Marie Larrieu. En E. Bautista y J. Gómez (Eds.), Cine y fin del mundo: Imaginarios distópicos sobre la catástrofe (Tomo I) (pp. 111–148). Universidad Autónoma de Querétaro.
Emmerich, R. (Director). (1996). Independence Day [película]. 20th Century Fox.
Emmerich, R. (Director). (2004). The Day After Tomorrow [película]. 20th Century Fox.
Ferrer, R. (2017). Apocalípticos y desintegrados. El final del mundo en el cine de las últimas cuatro décadas. Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia, (17), 85–109. https://revistavegueta.ulpgc.es/ojs/index.php/revistavegueta/article/view/380
Gubern, R. (2006). Patologías de la imagen. Anagrama.
Jameson, F. (2009). Arqueologías del futuro. Akal.
Korstanje, M. (2012). Contagio y pandemia: Crónicas de un Desastre Apocalíptico. Revista de Antropología Experimental, (12), 261–270. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/1867
Leder, M. (Directora). (1998). Deep Impact [película]. Paramount Pictures.
Nespereira, J. (2014). Los discursos de la pandemia. Nuevas estrategias de comunicación del riesgo en un nuevo contexto sociocultural. Revista de Estudios Culturales de la Universitat Jaume I, 13, 185–199. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1553
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Paidós.
Orellana, C. (2017, 3 de febrero). Un análisis a los fundamentos filosóficos de La Llegada. Hypertextual. https://hipertextual.com/2017/02/fundamentos-filosoficos-la-llegada
Pedraza, P. (2007). Paisajes desolados (el cambio climático y el cine). Saitabi, (57), 227–240. https://ojs.uv.es/index.php/saitabi/article/download/6222/5979
Quarantelli, E. (1985). Realities and Mythologies in Disaster Films. Communications, 11(1).
Sánchez, S. (2007). Películas claves del cine de ciencia ficción. Manon Troppo.
Shohat, E. y Stam, R. (2002). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Paidós.
Soderbergh, S. (Director). (2011). Contagion [película]. Warner Bros. Pictures.
Sontag, S. (2008). La enfermedad y sus metáforas. El sida y sus metáforas. DeBolsillo.
Sontag. S. (2008). Contra la interpretación y otros ensayos. DeBolsillo.
Suvin, D. (1977). Pour une póetique de la science-fiction. Quèbec Presses Universitaires.
Villeneuve, D. (Director). (2016). Arrival [película]. Paramount Pictures.
Wittgenstein, L. (2002). Tractatus logico-philosophicus. Técnos.
Zizek, S. (2009). Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales. Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
El lector es libre de compartir o adaptar el material en cualquier medio o formato bajo las condiciones siguientes: (a) debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios; (b) no puede utilizar el material para una finalidad comercial y (c) si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Resumen de la licencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es_ES
Texto completo de la licencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode
Cada autor es responsable del contenido de su artículo. En el caso de un texto colectivo, el primer autor asume la responsabilidad intelectual de los resultados del proceso editorial; los autores son responsables de obtener la licencia de autor para reproducir materiales gráficos o fotográficos que pertenecen a terceros.
Los autores asumen plena responsabilidad en el caso de falsificación de datos o falta de autenticidad en la investigación. Se comprometen, también, a no reutilizar trabajos ya publicados, total o parcialmente, para presentarlos en otra publicación.
Estas condiciones aplican tanto a la versión impresa como a la versión electrónica de la revista.