Medical Professional Identity: A Narrative Review
DOI:
https://doi.org/10.33064/44crscsh2569Keywords:
professional identity, medicine, state of the artAbstract
The professional identity takes its concept from the individual identity, the social context and the context of the profession itself. The construction of the medical identity hasn’t been profoundly researched even though it guides and grants significance to the exercise of the discipline. Hence the importance of conducting a literature review to identify the current state of knowledge about the professional identity of the doctor. This is a descriptive study of the review of articles of scientific dissemination published from 2010 to 2019 in various databases. We detected 55 articles that referred to the construction of professional identity, however, only three of them turned out to be empirical research in medical personnel, which used predominantly qualitative methodology and conceived professional identity as a social construction process determined for motivations, social contexts and the individual medical feelings.
Downloads
Metrics
References
Côté, J., y Levine, C. (1987). A formulation of Erikson’s theory of ego identity formation. Developmental Review, 7(4), 273–325. https://doi.org/10.1016/0273-2297(87)90015-3
De Simone G., y Tripodoro, V. (2004). Fundamentos de cuidados paliativos y control de síntomas. Manual para estudiantes de la carrera de medicina. Pallium Latinoamérica.
Flores, M., Contreras, C., Hernández. Y., Levicoi, Y., y Vargas, C., (2015). Ocupación e identidad social en personas en situación de calle de la ciudad de Punta Arenas. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 15(29), 1–16. https://revistas.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/38159.
Gómez, M., Osorio, A., y Díaz, D. (2018). Formación e identidad profesional: egresados de medicina. Revista de la Facultad de Medicina, 66(3), 307–312. https://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v66n3.62616.
González, R., y Cardentey, G. (2015). La orientación vocacional en residentes de Medicina General Integral. Revista de Pedagogía Médica, 19(6), 685-692. http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v19n6/amc150615.pdf
Gutiérrez, C., Naveja, J., y Sánchez, M. (2017). Factores relacionados con la elección de una especialidad en medicina. Revista de Investigación en Educación Médica, 6(23), 206–214. http://riem.facmed.unam.mx/node/663.
Harrsch, C. (2005). Identidad del psicólogo. Pearson Educación de México.
Márquez C, Arca J, Saavedra M, y Zárate, E. (2018). Identidad profesional en estudiantes del sexto año de medicina humana de una universidad pública, 2013. Anales de la Facultad de medicina, 79(4), 312–316. http://dx.doi.org/10.15381/anales.v79i4.15636
Moreno, M., Torres, N., Martínez, K., Martínez, K., y Vesga, J. (2018). Identidad Laboral: Análisis del Concepto en el Contexto Actual del Mundo del Trabajo. Revista Salud y Administración, 14(5), 59–67. http://www.unsis.edu.mx/revista/doc/vol5num14/5_Identidad_Laboral.pdf
Negrillo, C. (2015). Análisis de la Identidad Profesional y la Autodiscrepancia en estudiantes de Enfermería [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/32421/TesisIdentidadEnfermera_Ca rmenNegrilloDuran.pdf?sequence=1
Picaroni, N. (2017). Trabajo médico e identidad profesional. Inserción de médicos/as de la ELAM (Cuba) en Uruguay y Chile. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 2(1), 27–40. http://www.scielo.edu.uy/pdf/ruae/v2n1/2393-6886-ruae-2-01-00027.pdf
Quecedo, R., y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5–39. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=17501402
Rodríguez, F., Farfán, J., y Topa, G., (2018). Older Worker Identity and Job Performance: The Moderator Role of Subjective Age and Self-Efficacy. International. Journal Environmental Research Public Health, 15(12), 2731. https://doi.org/10.3390/ijerph15122731.
Soria, M., Guerra, M., Giménez, I., y Escanero, J., (2006). La decisión de estudiar medicina: características. Educación Médica, 9(2), 91–97. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132006000200008
Vera, N. y Valenzuela, M., (2012). El concepto de identidad como recurso para el estudio de transiciones. Psicología & Sociedad, 24(2), 272–282. https://www.scielo.br/pdf/psoc/v24n2/03.pdf
Webb, S. (2015). Professional identity and social work. Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
El lector es libre de compartir o adaptar el material en cualquier medio o formato bajo las condiciones siguientes: (a) debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios; (b) no puede utilizar el material para una finalidad comercial y (c) si remezcla, transforma o crea a partir del material, deberá difundir sus contribuciones bajo la misma licencia que el original.
Resumen de la licencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es_ES
Texto completo de la licencia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode
Cada autor es responsable del contenido de su artículo. En el caso de un texto colectivo, el primer autor asume la responsabilidad intelectual de los resultados del proceso editorial; los autores son responsables de obtener la licencia de autor para reproducir materiales gráficos o fotográficos que pertenecen a terceros.
Los autores asumen plena responsabilidad en el caso de falsificación de datos o falta de autenticidad en la investigación. Se comprometen, también, a no reutilizar trabajos ya publicados, total o parcialmente, para presentarlos en otra publicación.
Estas condiciones aplican tanto a la versión impresa como a la versión electrónica de la revista.