Habla Privada: Herramienta en la Identificación de Atribuciones de Causalidad en Niños

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/ippd15002

Keywords:

private speech; cognitive processes; causal attributions; evaluation; psychological intervention

Abstract

Psychological intervention usually works both with observable behaviors and with cognitive processes, among which are the attributions of causality. The attributions of causality are explanations that people make of the results of their actions in everyday life, evaluated as successes or failures and whose assessment has motivational, affective and behavioral effects. These attributions are not frequently made except under specific conditions and in tasks that imply a challenge for the person, which creates a problem for the psychologist: how to identify them? And even more, how to make them evident in the work with children? The objective of this article is to present the use of private speech as a tool to access and evaluate attributions of causality in the intervention with children, since language is the perfect means to stimulate and/or modify cognitive processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juan Pablo García Reynoso, Benemérita Universidad Autónoma de Aguascalientes

Egresado de la Licenciatura en Psicología de la Benemérita Universidad Autónoma de Aguascalientes, participa como terapeuta en la Unidad de Atención e Investigación en Psicología de la BUAA. Obtuvo una distinción como tallerista en el XVlll Encuentro Estudiantil CNEIP región Centro-Occidente.

Daniel Rosales Dávila, Benemérita Universidad Autónoma de Aguascalientes

Egresado de la Licenciatura en Psicología de la Benemérita Universidad Autónoma de Aguascalientes (BUAA) y de la Licenciatura en Filosofía. Es terapeuta en la Clínica de Atención al Riesgo de Suicidio dentro de la misma BUAA. Obtuvo una distinción como tallerista en el XVlll Encuentro Estudiantil CNEIP región Centro-Occidente.

Cecilia Méndez Sánchez, Benemérita Universidad Autónoma de Aguascalientes

Obtuvo el grado de Licenciado en Psicología en 1985, en 1994 el grado de Maestría en Psicología Clínica y el grado de doctor en Cognición y Trastornos en 2016. Fue Profesora e Investigadora de Dedicación Parcial 40 hrs. Titular “C” de la Universidad Autónoma de Aguascalientes desde 1985 hasta diciembre de 2023.

Published

2023-04-30

How to Cite

García Reynoso, J. P., Rosales Dávila, D., & Méndez Sánchez, C. (2023). Habla Privada: Herramienta en la Identificación de Atribuciones de Causalidad en Niños. Investigación Y Práctica En Psicología Del Desarrollo, 1(1), 7–16. https://doi.org/10.33064/ippd15002

Issue

Section

Artículos teóricos