Economic skills and its relation to school permanence. Tutoring programs

Authors

  • Rosalía de la Vega Guzmán Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
  • Cinthya Berenice Rodríguez Piedra Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.33064/ippd52740

Keywords:

economic abilities, university students, tutoring, socioeconomic education

Abstract

The difficulties of upper level students are related to the lack of literacy skills, but also with life skills such as economics. The tutoring program of the Faculty of Psychology of the Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo has found that the economic factor may have implications in this school development. Therefore, a study was developed to asses the economic abilities of first year students in order to have elements to propose the theme of socioeconomic education in a tutoring program. An interview was applied to 50 students of that faculty that consisted of 10 questions organized around five themes: consumption, spending planning, saving, indebtedness and school permanence. The results show that participants have few economic planning abilities, so their economic consumption and saving practices can have an effect on some of their school activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amar, J., Abello R., Denegri, M., Llanos, M. y Suárez, R. (2008). Estrategias de socialización económica en padres de familia. Economía del Caribe, 1, 156–183.

ANUIES (2000). Programas Institucionales de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior. México: ANUIES.

Albanaes, P., Marques, F. y Patta, M. (2015). Programas de tutoría en universidades de Brasil: un estudio bibliométrico. Revista de Psicología. 33(1), 21–56.

Banamex-UNAM (2014). Cultura Financiera de los Jóvenes en México. Síntesis de resultados. México: Banamex. Recuperado de https://www.banamex.com/es/conoce_banamex/quienes_somos/prensa/pdf/book_brujula_digital_2014.pdf

Bedolla, Y. (2014). Prácticas de consumo en adolescentes de un contexto semirural y su implicación con sus elecciones vocacionales [Tesis de licenciatura]. Morelia: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Buckingham, D. (2013). La infancia materialista. Crecer en la cultura consumista. Madrid: Morata.

Consejo Nacional de Inclusión Financiera (2016). Reporte Nacional de Inclusión Financiera 7. Recuperado de http://www.cnbv.gob.mx/Inclusi%C3%B3n/Documents/Reportes%20de%20IF/Reporte%20de%20Inclusion%20Financiera%207.pdf

Corominas, E. (2001). La transición a los estudios universitarios. Abandono o cambio en el primer año de universidad. Revista de investigación Educativa, 19(1), 125–151.

De la Vega, R. y Cendejas, O. J. (2017). Las TiCs como apoyo para el diagnóstico específico en la acción tutorial entre pares. Ponencia presentada en el 5° Encuentro Regional de Tutoría. Red de Tutoría de la Región Centro Occidente de la ANUIES. Morelia (México), 30 de octubre-1 de noviembre.

Delval, J. (1994). El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI.

Delval, J. (2007). Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad. Educar Curitiba, 30, 45–64. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/er/n30/a04n30

Diez Martínez, E., Guerra, E. y Sánchez, M. (1998). Concepciones de los niños mexicanos sobre el trabajo de sus padres y el de otras personas: Los mecanismos de obtención del empleo y las fuentes de la remuneración del mismo. Revista Latinoamericana de Pensamiento y Lenguaje. 6(2), 39–52.

Diez-Martínez, E. (2009). La alfabetización socioeconómica y financiera y la educación para el consumo sostenible en México: algunas reflexiones desde la psicología y la educación. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 8. Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/num8/opinion/alfabetizacion.html

Domínguez, F. (2017, 31 de julio). ¿De verdad necesitas una tarjeta de crédito para estudiantes? FORBES México. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/de-verdad-necesitas-una-tarjeta-de-credito-para-estudiantes/

Estrada, A., Arévalos, P., Moya, S., Aranda, C. y Rivera, S. (2017). Propuesta de cuestionario para medir el nivel de conocimiento sobre las finanzas personales de jóvenes universitarios. Global Business Administration Journal, 1(2), 56–64.

Gutiérrez, O. y Delgadillo, J. (2018). La educación financiera en jóvenes universitarios del primer ciclo de pregrado de la Universidad Católica Boliviana" San Pablo", Unidad Académica Regional de Cochabamba. Revista Perspectivas, 41, 33–72.

Hernández, A. (2018, 19 de marzo). En promedio, 20% de matrícula de la UMNSH corresponde a foráneos. Mi Morelia.com. Recuperado de https://www.mimorelia.com/promedio-20-matricula-la-umsnh-corresponde-foraneos/

Hernández, V. y Tobón, S. (2018). La tutoría socioformativa en la educación superior. Revista Docencia e Investigación, 1(27), 33–58.

Kim, C., Yang, Z. y Lee, H. (2015). Parental style, parental practices, and socialization outcomes: An investigation of their linkages in the consumer socialization context. Journal of Economic Psychology, 49, 15–33. doi:10.1016/j.joep.2015.03.006

Lugo, B. (2013). La deserción estudiantil: ¿Realmente es un problema social? Revista de postgrado FACE-UC, 7(12), 289-309.

Otto, A. (2013). Saving in childhood and adolescence: Insights from developmental psychology. Economics of Education Review, 33, 8–18.

PROFECO (2010). Difunde PROFECO resultados de su encuesta sobre presupuesto y riesgos financieros. Recuperado de https://www.profeco.gob.mx/prensa/prensa10/octubre10/bol136.asp

Rodríguez, J. y Agulló Tomás, E. (1999). Estilos de vida, cultura, ocio y tiempo libre de los estudiantes universitarios. Psicothema, 11(2), 247–259.

Rojas Rodríguez, M. (2000). La deserción escolar en costa rica: Un estudio de causas y consecuencias en una institución educativa. Diálogos Revista Electrónica de Historia, 1(4).

Wang, J. y Xiao, J. J. (2009). Buying behavior, social support and credit card indebtedness of college students. International Journal of Consumer Studies, 33(1), 2–10.

Published

2019-01-01

How to Cite

de la Vega Guzmán, R., & Rodríguez Piedra, C. B. (2019). Economic skills and its relation to school permanence. Tutoring programs. Investigación Y Práctica En Psicología Del Desarrollo, 5, 49–73. https://doi.org/10.33064/ippd52740

Issue

Section

Estudios empíricos