Differences and similarities of personal characteristics and capabilities determinants of women's business entrepreneurship in contrasting geographic contexts
DOI:
https://doi.org/10.33064/iycuaa2023894193Keywords:
geographical context, female entrepreneurship, entrepreneurship factorsAbstract
The objective of this study was to determine the differences and similarities in the personal characteristics that determine female entrepreneurship in two cities with contrasting geographical contexts (Oaxaca de Juárez, Oaxaca and Saltillo, Coahuila, Mexico). Through a questionnaire applied in person, through Google forms, telephone calls and video calls, information was obtained from 72 businesswomen from Oaxaca and 74 from Saltillo, associated with the CANACO of both cities. The Mann-Whitney U test was used for hypothesis testing. Ten personal factors were compared. Statistically significant differences (p < 0.05) were found in age, personal satisfaction, risk-taking, independence and personal motivation. The hypotheses proposed allow us to conclude that there are personal factors and capacities that differ in the decision of women to start a business, depending on the geographical context to which they belong, although there are also similar factors and capacities.
Downloads
Metrics
References
• Adie-Villafañe, J., & Cárdenas-Ortiz, L. C. (2021). Perfil y características del emprendedor como aspectos determinantes en el progreso de ideas empresariales. Desarrollo Gerencial, 13(1), 1-27. https://doi.org/10.17081/dege.13.1.4219
• Aguilar, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigación de salud. Revista Salud en Tabasco, 11(2), 333-338.
• Arias Vargas, F. J., Ribes-Giner, G., Arango-Botero, D., & Garcés Giraldo, L. F. (2021). Factores sociodemográficos que inciden en el emprendimiento rural de jóvenes en Antioquia, Colombia. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1218-1240. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.14
• Ávila Delgado, N. (2018). Dinámicas del comercio ambulante en el centro histórico de Oaxaca. Política y Cultura, (49), 29-48.
• https://polcul.xoc.uam.mx/index.php/polcul/article/view/1344
• Buñay Solano, E. C., & Ordoñez Gavilanes, M. E. (2022). La actividad emprendedora de la mujer ecuatoriana para el desarrollo social. Caso: Cañar – Ecuador. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 8(2 Edición Especial 2), 538-563.
• https://doi.org/10.35381/cm.v8i2.725
• Camarena Adame, M. E. & Hernández Gómez, L. H. (2018). El emprendimiento como factor de empoderamiento femenino. Emprendedores al Servicio de la Pequeña y Mediana Empresa, (171), 24-26.
• http://emprendedores.unam.mx/articulo.php?id_articulo=543
• Canales García, R. A., Román Sánchez, Y. G., & Ovando Aldana, W. (2017). Emprendimiento de la población joven en México. Una perspectiva. Entreciencias: diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(12), 1-23.
• http://revistas.unam.mx/index.php/entreciencias/article/view/62142/54696
• Cantú, C. M., Bobek, V., & Macek, A. (2017). Motivation factors for female entrepreneurship in Mexico. Enterprenurial Business and Economics Review 5(3).
• DOF. 2020. Diario Oficial de la federación. Recuperado de, https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5625339&fecha=30/07/2021
• Elizundia, C. M. (2014). Factores personales y sociales que influ- yen en el emprendimiento femenino en México. Revista Ad- ministración y Finanzas, 1(1).
• Elizundia Cisneros, M. E. (2015). Desempeño de nuevos negocios: perspectiva de género. Contaduría y Administración, 60(2), 468-485.
• http://www.cya.unam.mx/index.php/cya/article/view/721/744
• Encina Ayala, L. M., & López Ménde, G. (2021). Emprendedurismo femenino: Un estudio multi-caso de factores que influyen en la intención emprendedora. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(2), 1-18. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i2.374
• Global Entrepreneurship Monitor (GEM). (2021). Women’s Entrepreneurship 2020/21: Instituto Mexicano de la Competitividad, A.C. [IMCO] (2021). La puerta de la formalidad: una oportunidad para el emprendimiento femenino. Ciudad de México: El autor.
• Gobierno Municipal de Saltillo. (2019). Plan municipal de desarrollo urbano, Saltillo 2019-2021. Saltillo: Gobierno Municipal.
• http://www.implansaltillo.mx/files_publicaciones/archivo_publicacion_1.pdf
• Gómez-Gómez, M., Danglot-Banck, C., & Vega-Franco, L. (2003). Sinopsis de pruebas estadísticas no paramétricas. Revista Mexicana de Pediatría, 70(2), 91-99.
• https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=8084
• Gómez Gutiérrez, E. L., Armenteros Acosta, M. C., Guerreros Ramos, L., & López Chavarría, S. (2015). Relación entre el perfil de las mujeres emprendedoras y el acceso a los microcréditos: un análisis en microempresas de saltillo, Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas, 8(2), 67-81.
• Guerrero Ramos, L., Gómez Gutiérrez, E. L. & Armenteros Acosta, M. C. (2014). Mujeres emprendedoras: similitudes y diferencias entre las ciudades de Torreón y Saltillo, Coahuila. Revista Internacional Administración & Finanzas, 7(5), 77-90.
• Instituto de la Mujer Oaxaqueña. (2019). Diagnóstico sobre factores y prácticas que condicionan el ejercicio de la ciudadanía de las mujeres de las ocho regiones del Estado de Oaxaca. México, D.F.
• Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2019). Mini monografías Censos Económicos, 2019. Coahuila de Zaragoza.
• https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ce/2014/doc/minimonografias/mcoah_ce2019.pdf
• Lind, D. A., Marchal, W. G., & Wathen, S. A. (2012). Estadística Aplicada a los Negocios y a la Economía. (15ª ed.). Distrito Federal: MacGraw-Hill/Interamericana Editores, S. A. de C. V.
• Mancilla, C., & Amorós, J. E. (2012). La influencia de factores socio-culturales en el emprendimiento, evidencia en Chile 2007-2010. Multidisciplinary Business Review, 5(1), 14-25. https://journalmbr.net/index.php/mbr/article/view/371
• Mendoza Aranzamendi, J. A., Pinto Villar, Y. M., & Gálvez Marquina, M. C. (2021). Peruana del bicentenario: promotora del emprendimiento en tiempos de crisis. Comunic@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 12(4), 332-342. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.4.586
• Moreno Codina, T. (2020). Política industrial y reconfiguración espacial de la región metropolitana Saltillo-Monterrey. En J. Gasca Zamora & R. Espíritu Olmos (Ed.), Factores críticos y estratégicos en la interacción territorial. Desafíos Actuales y Escenarios Futuros (pp. 417-434). Ciudad de México: AMECIDER/UNAM.
• Moreno Zacarías, H. M., &, Espítitu Olmos, R. (2010). Análisis de las características del emprendimiento y liderazgo en los países de Asia y Latinoamérica. PORTES, Revista Mexicana de Estudios sobre la Cuenca del Pacífico, 4(8), 101-122. http://www.portesasiapacifico.com.mx/revistas/epocaiii/numero8/5.pdf
• Naranjo, E., Campos, M., & López, L. (2016). Reporte Nacional 2015 México. Tecnológico de Monterrey. Instituto de Emprendimiento Eugenio Garza Lagüera.
• Olvera Hernández, F. (2016). Competitividad, género y emprendimiento en el municipio de Ecatepec de Morelos en el Estado de México. En J. Gómez García., E. Vázquez Garatachea & M. J. Cuervo Morales (Ed.), Políticas públicas para la competitividad (pp. 243-264). Distrito Federal: Grupo Editorial HESS, S. A. de C. V.
• Ordoñez Abril, D. Y., Castillo López, A. M., & Rodríguez Bravo. I. M. (2021). Empoderamiento de la mujer en el emprendimiento y la innovación. Población y Desarrollo, 27(52), 69-91. https://doi.org/10.18004/pdfce/2076-054x/2021.027.52.069
• Orihuela-Ríos, N. C. (2022). Emprendimiento femenino: características, motivos de éxito, limitantes, involucrados y consecuencias. INNOVA Research Journal, 7(1), 109-122. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n1.2022.1946
• Padrón Peralta, C. (2017). El desempeño del comercio formal dirigido por mujeres en la frontera norte de México: Caso Nuevo Laredo, Tamaulipas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 4(7), 1-12.
• Paredes Hernández, S. P., Castillo Leal, M., & Saavedra García. M. L. (2019). Factores que influyen en el emprendimiento femenino en México. Suma de Negocios, 10(23), 158-167.
• http://dx.doi.org/10.14349/sumneg/2019.V10.N23.A8
• Perilla Ruiz, L., & Peña Ulloa, L. Y. (2021). Categorización de los criterios de éxito del emprendimiento femenino en la comuna 1 de Villavicencio – Colombia. Revista GEON, 8(2), 1-18. https://doi.org/10.22579/23463910.295
• Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo en México (PNUD). (2014). Indicadores de Desarrollo Humano y Género en México: nueva metodología. Ciudad de México.
• Padrón, P. C. (2017). El desempeño del comercio formal dirigido por mujeres en la frontera norte de México: caso Nuevo Laredo, Tamaulipas. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. (7), pp 1-12.
• Ramírez Ríos, A., & Polack Peñ, A. M. (2020). Estadística inferencial. Elección de una prueba estadística no paramétrica en investigación científica. Horizonte de la Ciencia, 10(19), 191-208.
• https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2020.19.597
• Reynoso-Rábago, A., & Reynoso-Gallegos, J. (2018). Factores de éxito emprendedor de una mujer mexicana de origen campesino con escasa escolarización básica. AD.minister, (32), 107-135. 10.17230/ad-minister.32.5
• Rivas-Ruiz, R., Moreno-Palacios, J., & Talavera, J. O. (2013). Investigación clínica XVI. Diferencias de medianas con la U de Mann-Whitney. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 51(4), 414-419.
• Saavedra, G. M. L., & Tapia, S. B. (2012). El entorno sociocultural y la competitividad de la PYME en México. Panorama Socioeconómico, 30(44), 4-24.
• Secretaría de Economía (2017) consultado el 5 de enero del 2023 en https://www.oaxaca.gob.mx/comunicacion/secretaria-de-economia-y-el-iodemc-presentan-programas-de-apoyo-a-emprendedores/
• Segarra, H. P., Chabusa, J. L., Legarda, C. M., & Espinoza, E. I. (2020). Perfil de la mujer emprendedora en Latinoamérica: un marco referencial para Ecuador. Revista Espacios, 41(19), 343-354.
• Suárez, H. J., e Ibarra, M. S. (2002). La teoría de los recursos y capacidades. Un enfoque actual en la estrategia empresarial. Anales de Estudios Económicos y Empresariales, (15), 63-89.
• Suárez-Ortega, M., & Fariña-Sánchez, M. (2021). Mujeres ante la política empresarial y el emprendimiento: dilemas y desafíos para una sociedad sostenible. Revista Prisma Social, (35), 277-312.
• https://revistaprismasocial.es/article/view/4487
• Terán Yépez, E. F., & Guerrero Mora, A. M. (2020). Teorías de emprendimiento: revisión crítica de la literatura y sugerencias para futuras investigaciones. Revista Espacios, 41(7), 1-16.
https://www.revistaespacios.com/a20v41n07/20410707.html
• Zabludovsky Kuper, G. (2020). Mujeres y empresas: tendencias estadísticas y debates conceptuales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(240), 431-459.
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Silvia Patricia Paredes-Hernández, Maricela Castillo-Leal, María Luisa Saavedra-García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las obras publicadas en versión electrónica de la revista están bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)