Incursion of the brief intervention program for adolescents in E-learning: piloting results

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2012554060

Keywords:

on line training, addiction prevention and treatment, empirical validity, technological innovations, dissemination, health professionals

Abstract

The increase in the abuse of addictive substances in Mexico has made it a priority for health professionals to get training in empirically valid early detection and brief intervention programs. To contribute in such a task, the National Autonomous University
of Mexico and the Autonomous University of Aguascalientes (UAA) propose a coordinated project to develop distance training. The UAA participates in the adaptation of materials of the Brief Intervention Program for Adolescents. In order to accomplish the
training objectives, several tools were developed, such as videos, audios, fliers and learning activities. The piloting phase had a duration of five weeks in which 20 psychology professionals collaborated; they made observations about the pertinence of
the contents, and the instructions and learning activities; they also evaluated the platform usability. Modifications were made from their observations. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eunice Vargas Contreras, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Psicología, Centro de las Ciencias Sociales y Humanidades

Kalina Isela Martínez Martínez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Psicología, Centro de las Ciencias Sociales y Humanidades

Francisco Javier Pedroza Cabrera, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Departamento de Psicología, Centro de las Ciencias Sociales y Humanidades

Silvia Morales Chainé, Universidad Nacional Autónoma de México

Facultad de Psicología

References

• BÁRCENAS, A.; VARGAS, E.; MARTÍNEZ, K.I., Instrumento de Evaluación de Módulo del PIBA en Línea. 2011. Manuscrito no publicado.

• MARTÍNEZ, K.I., Desarrollo y evaluación de un programa de intervención breve para adolescentes que inician el consumo de alcohol y otras drogas (Tesis de Doctorado). Facultad de Psicología, Universidad Nacional Autónoma de México, México, D.F. 2003.

• MARTÍNEZ, K.I.; PEDROZA, F.J.; Salazar, M.L., Programa de Intervención Breve para Adolescentes que Inician el Consumo de Alcohol y Otras Drogas: resultados de la aplicación con adolescentes consumidores de Alcohol de Aguascalientes y Distrito Federal. Anuario de Investigación en Adicciones, 9(1): 46-57, 2008b.

• MARTÍNEZ, K.I.; SALAZAR, M.L.; PEDROZA, F.J.; RUIZ, G.M.; AYALA, H., Resultados Preliminares del Programa de Intervención Breve para Adolescentes que Inician el Consumo de Alcohol y Otras Drogas. Salud Mental, 31: 119-127, 2008.

• Martínez, K.I.; Salazar, M.L.; Ruiz, G.M.; Barrientos, V.; Ayala, H., Programa de Intervención Breve para Adolescentes que Inician el Consumo de Alcohol y Otras Drogas. Manual del Terapeuta. CONADIC. 2005, 2007 y 2009.

• REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Diccionario de la Lengua Española (22ª ed.). Madrid: España. 2001.

• ROGERS, E.M., Diffusion of innovation. (4th Ed.). Difusión de la innovación (4ª ed.). New York: Free Press, 1995.

• SECRETARÍA DE SALUD, CONSEJO NACIONAL CONTRA LAS ADICCIONES, INSTITUTO NACIONAL DE PSIQUIATRÍA, INSTITUTO NACIONAL DE SALUD PÚBLICA. Encuesta Nacional de Adicciones. México. 2008.

• ZABALZA, M.A., Diseño y desarrollo curricular (5ª ed.). Madrid. 1997.

Published

2012-08-31

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories