The construction of the women’s body in fiction film

Authors

  • Lilia Campos Rodríguez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla
  • María J. Rodríguez Shadow Instituto Nacional de Antropología e Historia

DOI:

https://doi.org/10.33064/iycuaa2013574019

Keywords:

women’s bodies, movies, images, culture, gender, sexuality

Abstract

The human body has been the subject of endless meanings that have taken to the difference of sex as one of its central elements, and their respective concretions in some cultures and particular times. In this sense, since its origins, cinema has frequently
produced, images of women’s bodies - with a multiplicity of discursive implications consistent with the patriarchal ideology - they are admired and adopted by the various sectors of societies. From this approach and gender perspective, we propose to analyze what happened in some cases of contemporary films.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lilia Campos Rodríguez, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Facultad de Psicología

María J. Rodríguez Shadow, Instituto Nacional de Antropología e Historia

Dirección de Etnología y Antropología Social

References

• BOURDIEU, P., El sentido práctico. España: Taurus Ediciones, 1991.

• BOURDIEU, P., La dominación masculina. España: Anagrama, 2000.

• CAMPOS RODRÍGUEZ, L., Vislumbres y particularidades de la identidad de género de las ejecutivas y empresarias. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 2009a.

• CAMPOS RODRÍGUEZ, L., Mitos, realidades y elucidaciones sobre el género. En Quiroz Palacios, A. (coord.), Estudios de cultura, política y género. México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, 105-127, 2009b.

• CAMPOS RODRÍGUEZ, L.; RODRÍGUEZ-SHADOW, M.J., Vislumbres sobre la sexualidad, el género y las sexualidades de las mujeres. En Peña Saint-Martin, F. (coord.), Salud y sociedad: perspectivas antropológicas. México: ENAH, INAH y CONACULTA, 187-202, 2009.

• COLAIZZI, G., La pasión de significante: teoría del género y cultura visual. España: Biblioteca Nueva, 2007.

• CONNELL, R.W., Gender and power, society, the person and social politics. Estados Unidos: Stanford University Press, 1987.

• DIAMOND, J., ¿Por qué es divertido el sexo? ¿Por qué los amantes hacen lo que hacen? Un estudio sobre la evolución de la sexualidad humana. España: Debate, 2000.

• GIDDENS, A., La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. España: Cátedra, 2004.

• GODELIER, M., La muerte del padre o sacrificio de la sexualidad: conjeturas sobre los fundamentos del vínculo social. En Godelier, M.; Hassoun, J. (eds.), Aproximaciones antropológicas y psicoanalíticas. Francia: Arcanes, 21-52, 1996.

• HÉRITIER, F., Masculino/femenino. El pensamiento de la diferencia. España: Editorial Ariel, 1996.

• HÉRITIER, F., Masculino/Femenino II: Disolver la jerarquía. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 2007.

• LAURETIS, T. de, Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine. España: Ediciones Cátedra, 1992b.

• MERLEAU-PONTY, M., Fenomenología de la percepción. México: FCE, 1957.

• MILLÁN, M., Derivas de un cine en femenino. México: Universidad Nacional Autónoma de México y Miguel Ángel Porrúa, 1999.

• MORRIS, D., La mujer desnuda. Un estudio del cuerpo femenino. México: Planeta, 2005.

• ORTNER, S. B. y WHITEHEAD, H., Indagaciones acerca de los significados sexuales. En Ramos Escandón, C. (comp.), El género en perspectiva de la dominación universal a la representación múltiple. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Izt., 61-112, 1992.

• RODRÍGUEZ-SHADOW, M.J.; CAMPOS RODRÍGUEZ, L., El debate sobre la existencia del matriarcado. En Wiesheu, W.; Fournier, P. (coords.), Perspectivas de investigación arqueológica IV. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, Escuela Nacional de Antropología e Historia y Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, 67-78, 2011a.

• RODRÍGUEZ-SHADOW, M.J.; CAMPOS RODRÍGUEZ, L., Concepciones sobre las sexualidades de las mujeres entre los aztecas. En López Hernández, M.; Rodríguez Shadow, M. J. (eds.), Género y sexualidad en el México antiguo. México: Centro de Estudios de Antropología

de la Mujer, 99-118, 2011b.

• TUÑÓN, J., Cuerpo y amor en el cine mexicano de la edad de oro. Los besos subversivos de La diosa arrodillada. En Cuidado con el corazón: los usos amorosos en el México moderno. México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1999.

• VVAA, Elogio del cuerpo mesoamericano. Artes de México, 69, 2003.

• WAHSBURN, S.L., The Study of Human Evolution. Estados Unidos: Oregon State System of Higher Education, 1968.

• WASHBURN, S.; LANCASTER, C.S., “The evolution of hunting”. En De Vore, I. (ed.), Man the hunter. Estados Unidos: Aldine Press, 293-303, 1968. Dictiotopografía.

http://cine.mysofa.es/pelicula/desperado/critica/321997/el_fantasma_que_toca_la_guitarra, consultado el 25 de septiembre de 2012.

http://www.decine21.com/Peliculas/No-te-muevas-723, consultado el 30 de septiembre de 2012.

http://www.taringa.net/posts/info/13813711/mujer-bonita-curiosidades.html, consultado el 11 de agosto de 2012.

http://www.filmaffinity.com/es/film474411.html, consultado el 10 de octubre de 2012.

http://www.imdb.es/title/tt0119488/, consultado el 10 de octubre de 2012.

http://es.wikipedia.org/wiki/L._A._Confidential, consultado el 10 de octubre de 2012.

http://www.blogdecine.Com/criticas/la-confidentialel-cine-negro-renovado, consultado el 11 de octubre de 2012.

http://www.filmaffinity.com/es/film474411.html, consultado el 10 de octubre de 2012.

http://7uz1t4.wordpress.com/2012/07/, consultado el 17 de octubre de 2012.

Published

2013-04-30

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories